SoruCevap
Yeni Üye
- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 350.999
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 17
- Puan
- 308
- Yaş
- 36
HİKAYE CEŞİTLERİ
Hikaye, hayatın butunu icinde fakat bir bolumu uzerine kurulmuş derinliği olan bir buyutectir Bu buyutec altında kimi zaman olay bir plan icinde , kişi, zaman, cevre bağlantısı icinde hikaye boyunca irdelenir Kimi zaman da buyutecin altında incelenen olay değil, hayatın kucuk bir kesiti, insan gerceğinin kendisidir Bu da oykunun ceşitlerini oluşturur Hikaye ceşitleri şunlardır:
1 Olay ( Klasik Vak’a ) Hikayesi: Bir olayı ele alarak, serim, duğum, cozum planıyla anlatıp bir sonuca bağlayan oykulerdir Kahramanlar ve cevrenin tasvirine yer verilir Bir fikir verilmeye calışılır; okuyucuda merak ve heyecan uyandırılır Bu tur, Fransız yazar Guy de Maupassant ( Guy do Mopasan) tarafından yaygınlaştırıldığı icin “Mopasan Tarzı Hikaye de denir
Bu tarzın bizdeki en onemli temsilcileri: Omer Seyfettin, Refik Halit Karay, H Rahmi Gurpınar ve R N Guntekin’dir
2 Durum ( Kesit ) Hikayesi: Bir olayı değil gunluk yaşamın her hangi bir kesitini ele alıp anlatan oykulerdir Serim, duğum, cozum planına uyulmaz Belli bir sonucu da yoktur Merak ve heyecandan cok duygu ve hayallere yer verilir; fikre onem verilmez, kişiler kendi doğal ortamlarında hissettirilir Olayların ve durumların akışı okuyucunun hayal gucune bırakılır
Bu tarzın dunya edebiyatında ilk temsilcisi Rus yazar Anton Cehov olduğu icin “Cehov Tarzı Hikaye de denir
Bizdeki en guclu temsilcileri: Sait Faik Abasıyanık, Memduh Şevket Esendal ve Tarık Buğra’dır
3 Modern Hikaye: Diğer oyku ceşitlerinden farklı olarak, insanların her gun gordukleri fakat duşunemedikleri bazı durumların gerisindeki gercekleri, hayaller ve bir takım olağanustuluklerle gosteren hikayelerdir
Hikayede bir tur olarak 1920’lerde ilk defa batıda gorulen bu anlayışın en guclu temsilcisi Fransız Kafka’dır Bizdeki ilk temsilcisi Haldun Taner’dir Genellikle buyuk şehirlerdeki yozlaşmış tipleri, sosyal ve toplumsal bozuklukları , felsefi bir yaklaşımla, ince bir yergi ve yer yer alay katarak, irdeler bicimde gozler onune serer
Hikaye, hayatın butunu icinde fakat bir bolumu uzerine kurulmuş derinliği olan bir buyutectir Bu buyutec altında kimi zaman olay bir plan icinde , kişi, zaman, cevre bağlantısı icinde hikaye boyunca irdelenir Kimi zaman da buyutecin altında incelenen olay değil, hayatın kucuk bir kesiti, insan gerceğinin kendisidir Bu da oykunun ceşitlerini oluşturur Hikaye ceşitleri şunlardır:
1 Olay ( Klasik Vak’a ) Hikayesi: Bir olayı ele alarak, serim, duğum, cozum planıyla anlatıp bir sonuca bağlayan oykulerdir Kahramanlar ve cevrenin tasvirine yer verilir Bir fikir verilmeye calışılır; okuyucuda merak ve heyecan uyandırılır Bu tur, Fransız yazar Guy de Maupassant ( Guy do Mopasan) tarafından yaygınlaştırıldığı icin “Mopasan Tarzı Hikaye de denir
Bu tarzın bizdeki en onemli temsilcileri: Omer Seyfettin, Refik Halit Karay, H Rahmi Gurpınar ve R N Guntekin’dir
2 Durum ( Kesit ) Hikayesi: Bir olayı değil gunluk yaşamın her hangi bir kesitini ele alıp anlatan oykulerdir Serim, duğum, cozum planına uyulmaz Belli bir sonucu da yoktur Merak ve heyecandan cok duygu ve hayallere yer verilir; fikre onem verilmez, kişiler kendi doğal ortamlarında hissettirilir Olayların ve durumların akışı okuyucunun hayal gucune bırakılır
Bu tarzın dunya edebiyatında ilk temsilcisi Rus yazar Anton Cehov olduğu icin “Cehov Tarzı Hikaye de denir
Bizdeki en guclu temsilcileri: Sait Faik Abasıyanık, Memduh Şevket Esendal ve Tarık Buğra’dır
3 Modern Hikaye: Diğer oyku ceşitlerinden farklı olarak, insanların her gun gordukleri fakat duşunemedikleri bazı durumların gerisindeki gercekleri, hayaller ve bir takım olağanustuluklerle gosteren hikayelerdir
Hikayede bir tur olarak 1920’lerde ilk defa batıda gorulen bu anlayışın en guclu temsilcisi Fransız Kafka’dır Bizdeki ilk temsilcisi Haldun Taner’dir Genellikle buyuk şehirlerdeki yozlaşmış tipleri, sosyal ve toplumsal bozuklukları , felsefi bir yaklaşımla, ince bir yergi ve yer yer alay katarak, irdeler bicimde gozler onune serer