AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Hibrit Motor Nedir? Nasıl Çalışır ve Sürüş Modları

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
Bu gün sizlere geleceğin teknolojisi hibrit motorlarda bahsedeceğiz, hibrit motorlar nasıl çalışır, sürüş modları nelerdir ve bu konu hakkında en çok merak edilenleri sizlere aktarmaya çalışacağız, işte detaylar
Günümüzde hibrit motor teknolojisi, çok kısa zaman önce gündeme gelmesinin ardından inanılmaz bir derecede yaygınlaşmaya başlamıştır Aslında çok önceleri kullanılmış olmasına rağmen, petrol üreten firmaların bu teknolojik gelişmeyi istememesinden dolayı bu alandaki projeler sürekli ertelenmiştir Bilindiği üzere tüm motorlu araçlarda fosil yakıtlar kullanılmaktadır Benzin ve motorin kullanmaktan kaçınmak ve doğaya daha faydalı olacağı düşünüldüğünden elektrikli altyapısı ile hibrit motorlar geliştirilmiştir
Yeni nesil motor olarak tabir edilen hibrit araçların dünyadaki en büyük temsilcisi Japonya menşeili Toyota firmasıdır Ancak şu an hibrit sistemini Toyota haricinde bir çok otomobil üreten firmaların da kullandığını söyleyebiliriz
Şunu en başta belirtmekte fayda var Hibrit teknolojisi ile sadece elektrikle çalışan motorları birbirine karıştırmamak gerekmektedir Amerikalı Tesla Motors’un ürettiği sadece elektrikle çalışan bir arabanın motoru benzinli değildir ve araçta belirlenen bölgelere yerleştirilmiş elektrik üniteleri bulunmaktadır Hibrit araçlarda ise benzin ve elektrikli motor ikilisi bir arada bulunmaktadır
Hibrit Motor Nedir?
Hibrit motor, benzinli motorun elektrikli motor ile desteklenmesi ile oluşturulmuş yeni nesil motor tipidir Hibrit Motor üzerinde çalışan bilim insanları en çok küresel ısınma ve dünyadaki petrol rezervlerinin azaldığını söylemiş ve doğa dostu bu motoru ürettiklerini dile getirmişlerdir Hibrit motorlar aslında benzinli motordan elektrikli motora geçiş yapan bir sistem olarak düşünülebilir Hibrit, içten yanmalı motorlar ile uyum içinde çalıştırılmış ve bu ikili sistemin bir düzen içinde hareket etmesi için çalışmalar yapılmıştır Aslında içten yanmalı ve benzinle çalışan bir motorda hepimizin malumu yakıt tüketimi dizel otomobillere göre daha çoktur
Bu itibarla, benzinli araca hibrit motor ile destek sağlandığında benzinli araçların yakıt tüketimi dizel araçlarınki gibi daha az olacaktır Araçların egzozundan çıkan dumanında doğaya çok zarar verdiği düşünülürse, hibrit araçların bu zararı azaltacağı da öngörülebilir Hibritli araçlar kendi kendini şarj edebilme özelliğine sahiptir Bunun yanı sıra, hibrit motora ait akülerin bir özelliği de ürettiği veya boşa harcanan enerjiye geri döndürebilmesidir
Hibritli araçların benzinli olan motorun, aracı şarj etmek amacıyla kullanıldığını düşünebilirsiniz Hibrit araçların safi elektrikli araçlara göre tercih edilme sebebi de zaten şarj edebilme olanağı sağlamasıdır
Hibrit ve full elektrikli araçlar kıyaslandığında; elektrikli araçların alabileceği yol yaklaşık olarak 200 – 600 km arasında değişmektedir Bu araçları şarj etmek amacıyla kurulan istasyonlar ülkemizde çok az sayıda olup Avrupa’da ise belli başlı birkaç ülkede hizmet vermektedir Ve şarjı bitmiş bir elektrikli aracı tam olarak şarj edebilmek için 3 ile 6 saatlik bir zamana ihtiyaç duyulmaktadır Ancak hibrit araçlarda şarj etmek için zaman kaybetmenize gerek yok Hibrit araçlar full elektrikli araçların menziline sahip değilse de onu şarj edebilecek bir kaynağın sürekli aktif olması bu durumu ortadan kaldırabiliyor
Yapılması gereken tek şey fren! Frenleme yaparak enerjiyi geri kazanabilirsiniz Hibritin şarj mantığı bu frenleme sistemi üzerine kurulmuştur diyebiliriz
Hibrit Motor Nasıl Çalışır?
İçten yanmalı sistem ile çalışan bir motora ilave edilen elektrikli motor, araçların genel olarak motor kaputunun alt kısımlarına veya aks parçası adı verilen parçaların üzerine yerleştirilmiş gerekli üniteler yardımı ile çalışır Araçların hemen hemen hepsi şehir içi ulaşımlarda daha fazla, şehirler arası ulaşımlarda ise daha az yakıt tüketimi yapmaktadır diyebiliriz Bunun nedeni ise şehir içi yolculukta frenaj olayını daha çok kullanılmasıdır Yani şehir içinde dur – kalk şehirlerarası yolculuklara göre oldukça fazladır
Dur – kalk olayının çok daha fazla olması durumunda rejeneratif enerjinin de açığa çıkması kaçınılmaz olacaktır Bataryaların şarj edilebilmesi için gerekli olan şey zaten bu enerjidir Şimdi bu enerjinin nasıl sağlandığına bir göz atalım Elektrik ile çalışan motorlarda ters güçlerin oluşumu mekanik hareketlenmelere bağlıdır Bu ters güce verilen isim rejeneratif enerjidir Hibriti geliştiren mühendisler, bu açığa çıkan enerjiyi bataryaları doldurmak için kullanamamış olsaydı onca çaba boşa gidecekti
Fren aksamına bağlanan materyaller sayesinde aracın ihtiyaç duyduğu kinetik enerjiyi depolanır Aynı şekilde bu sistem metro ve tramvay gibi araçlarda da kullanılmaktadır Hibrit motorlu araçlar genellikle şehir içi kullanımlara uygun olarak tasarlanmıştır diyebiliriz Çünkü bu tarz bir motorun yapabileceği süratlar şehirlerarası yollarda yapılabilecek hız limitlerine göre oldukça düşüktür Hibrit motorlu bir aracın elektrik gücünü kullanarak yapabileceği maksimum hız 50 ile 65 kms arasında olduğu söylenebilir Bu hız sınırının aşılması durumunda hibrit motora destek olması için benzinli motor devreye girer
Hibrit Motorlu Araçlarda Kaç Sürüş Modu vardır?
Hibrit araçların sürüş modlarını şu şekilde sıralayabiliriz:
EV Sürüş Modu: EV sürüş modu Electric Vehicle nin kısaltmasıdır Sistemi EV moduna aldığımızda otomobiliniz elektrik enerjisini en üst seviyede kullanacaktır Yani benzinli motor aktif olmayacak sadece elektrikli motor çalışacaktır Özellikle kalkışlarda elektrik motor, benzinli motora göre daha yüksek tork gücüne sahip olacağından bu mod tercih edilebilir
ECO Sürüş Modu: İsminden anlaşıldığı üzere ekonomik sürüşlerde tercih edilen moddur Hibrit sistdemin otomatik çalışma mantığını bu modda daha kolay anlayabilirsiniz Araç ECO moda alındığı zaman gaz pedalının hassaslığı azalıyor Bunun yanı sıra araç içerisinde elektrikle çalışan tüm aksesuarlar kontrol altına alınmış alıyor Örneğin ECO modunda ike aracın kliması son hızda çalışıyorsa, klimanın hızı otomatik olarak daha aşağı seviyelere gelmektedir
Power Mod: PWR olarak görülecek olan bu moda aracınızı aldığınız zaman, aracınız en çok benzinli motorda çalışacak, en yüksek hız ve en yüksek performansı elde etmiş olacaksınız
Hibrit Motor Hakkında Bilinmesi Gereken Önemli Bilgiler
En nihayetinde insan hayatına daha yeni yeni giren hibrit teknolojisinin çalışma prensiplerinde de bazı durumlar pek bilinmiyor Acaba benzini biten bir hibrit araçta sadece elektrikli motorla hareket etmek mümkün mü gibi sorular elbette sorulacaktır Bu sorunun cevabı hayır olacaktır Çünkü hibritin ana sistemi sadece elektrik üzerine kurulu olmadığı için, hibrit aracın aktif olabilmesi adına belirli bir miktar benzinin de olması gerekmektedir Acaba hibrit araçlarda LPG uygulanabilir mi gibi daha başka merak edilen sorular da vardır Aslen hibrit sisteminin buna uygun olduğu dile getiriliyor ancak şu an uygulamada böyle bir örnek olmadığı için aracın ne tepki vereceği de pek kestirilemiyor
Elektronik eşyaların şarj edilebilmesi için bir çok alanda lityum iyon bataryalar sıklıkla kullanılsa da hibrit araçlarda bulunmazlar Bunun yerine daha dayanıklı ve uzun süre kullanılabilen nikel metal bataryalar kullanılıyor
Plug – in Hibrit Nedir?
Hibritten tek farkı dış herhangi bir güç kaynağından kablo aracılığı ile araç bataryalarının şarj edebilmesine imkan sağlamasıdır Bu sistemle birlikte aynı an içerisinde araç kullanıcılarına 3 farklı yakıt türü sunarak farklı alternatifler oluşturuyor Full elektrikli otomobillerde aracı şarj edebilmek için bir fişe ihtiyaç duyulurken plug – in sistemi ile desteklenmiş hibrit motorlarda bataryaların doldurulması daha hızlı olabiliyor Bu teknolojiyi şu an için kullananlar arasında Chevrolet Bolt ve Toyota Prius’u görüyoruz
Şu an kullanıma giderek yaygınlaşmakta olan hibrit motor hakkında bir çok bilgiden bahsettik 1800’lü yıllara varan tarihçesi ve 1997 yılında Toyota markasının hibrit teknolojisi ile araç üretimine başlaması ile tüm dünyada otomobil kullanıcıları arasında ilgi görmeye başlamıştır Benzinin yanı sıra elektrik kullanarak otomobil kullanmak hem yakıt sarfiyatını azaltıyor hem de performans olarak daha iyi imkanlar sunuyor diyebiliriz Bunun yanı sıra çevre ve doğa dostu olması da en önemli özelliklerinden Rejeneratif enerjiyi kullanarak frenleme sistemi ile hibrit araçların şarj edilebilmesi de gayet hoş bir düşünce Bir çok araba üreticisi firma dizel araçları üretmek yerine artık hibrit motorlu araçların üretimine geçmiş durumda Tüm bu nedenlerden dolayı günümüzün ve belki de geleceğin de en önemli motoru olarak hibriti görebiliriz
 
Hibrit motorlar günümüzün ve geleceğin teknolojisi olarak önemli bir yer edinmiştir. Hibrit motorlar, benzinli motorun elektrikli motor ile desteklenmesiyle oluşturulmuş yeni nesil motor tipleridir. Hibrit motorlar, küresel ısınma ve petrol rezervlerinin azalması gibi çevresel sorunlar düşünülerek geliştirilmiş doğa dostu motorlardır. Benzinli araçlara hibrit motor ile destek sağlandığında yakıt tüketimi azalır ve çevreye zarar verme potansiyeli düşer. Hibrit araçlar, kendini şarj edebilme özelliğine sahiptir ve frenleme esnasında enerjiyi geri kazanabilir.

Hibrit motorlar, içten yanmalı motora eklenen elektrikli motor sayesinde çalışır. Hibrit araçlar genellikle şehir içi kullanımlara uygun olarak tasarlanmıştır ve şehir içi dur-kalk trafiğinde avantaj sağlarlar. Hibrit motorlu araçlarında, EV (Electric Vehicle), ECO ve Power olmak üzere farklı sürüş modları bulunmaktadır. EV modunda sadece elektrik enerjisi kullanılırken, ECO modu ekonomik sürüş için tercih edilirken, Power modunda yüksek performans elde etmek mümkündür.

Ayrıca, plug-in hibrit modelleri dış güç kaynaklarından bataryaların şarj edilmesine imkan sağlar ve farklı yakıt türleri kullanarak çeşitli alternatifler sunar. Lityum iyon bataryaları yerine hibrit araçlarda nikel metal bataryalar tercih edilir. Hibrit araçlar benzini bitse dahi sadece elektrikli motorla çalışamaz, belirli bir miktar benzinin olması gereklidir.

Hibrit motor teknolojisi, çevre dostu ve yakıt tasarrufu sağlayan önemli bir gelişmedir. Şarj edilebilme özelliği, frenleme sistemi ile enerji geri kazanımı ve farklı sürüş modlarıyla kullanıcılarına geniş bir yelpaze sunar. Hibrit motorlar, günümüz otomotiv sektöründe giderek daha fazla tercih edilen ve gelecekte önemli bir yer tutacak motor teknolojisidir.
 
Geri
Üst