Birincisi: Guneşin doğmasından bir mızrak boyu (beş derece) ki, yukselişine kadar olan zamandır Memleketimize gore guneşin doğuşundan sonra kırk ile elli dakika arasında bir zamandır
İkincisi: Guneşin yukselip de tam tepeye geldiği zeval anının bulunduğu vakittir Buda oğle namazından onceki 3040 dakikalık bir zamandır
ucuncusu: Guneşin sararmasından ve gozleri kamaştırmaz bir hale gelmesinden itibaren batışı zamanına kadar olan vakittir Buda guneşin batmasından yani akşam namazından 45 dk oncedir
Dorduncusu: Fecri Sadıkın doğmasından guneşin doğacağı zamana kadar olan vakittir
Beşincisi: İkindi namazı kılındıktan sonra guneşin batmasına kadar olan vakittir
İlk uc kerahet vaktinde ne kazaya kalmış farz namazlar, ne vitir gibi vacip olan namazlar, ne de onceden hazırlanmış bir cenaze namazı kılınabilir, nede evvelce okunmuş bir secde ayeti icin tilavet secdesi yapılabilir Bunlar yapılsa iadeleri gerekir
Bu uc vakitte nafile namazda kılınmaz Ancak kılınacak olsa kerahetle caiz olur ve iadesi gerekmez cunku bu kerahet nafile namazların sıhhatli olmasına engel değildir Bununla beraber bu vakitlerden birine rastlayan bir nafile namazı kerahet vaktinden sonra onu kaza etmek daha fizaletlidir
Bu uc vakit ateşe tapanların ibadet zamanıdır Onlara benzemekten kacınmak, hak dine saygının gereğidir
Diğer iki kerahet vaktinde ise nafile namaz kılmak mekruhtur Farz ve vacip namaz mekruh değildir Cenaze namazı ve tilavet secdesi de mekruh değildir Bu iki vakitten birinde başlanmış olan bir nafile namazı, kerahetten kurtulması icin bozulmuş olursa, sonradan onu kaza etmek gerekir
Guneşin batışı halinde yalnız o gunun ikindi namazı kılınabilir Fakat diğer bir gunun kazaya kalmış olan ikindi namazı kılınmaz cunku kamil bir vakitte vacip olan bir ibadet, nakıs olan ( keraheti bulunan) bir vakitte kaza edilemez Kerahet vakti ise ibadetlerin noksanlığına sebebdir
Guneşin doğuşuna rastlayan her hangi bir namaz ise bozulmuş olur Bunun icin bir kimse daha ikindi namazını kılmakta iken guneş batsa namazı bozulmaz Fakat sabah namazını kılmakta iken guneş doğsa, namazı bozulur cunku birinci halde, yeni bir namaz vakti girmiş olur İkinci halde ise, namaz vakti cıkmış; fakat yeni bir namaz vakti girmemiş olur
Tam zeval anına rastlayan bir namaz farz veya vacip ise bozulur Eğer nafile ise mekruh olmuş olur Yalnız İmam Ebu Yusufa gore Cuma gunu zeval vaktinde nafile namaz kılınması caizdir ve keraheti yokturZeval vakti son bulup da guneş batıya doğru yonelmeye başlayınca artık ittifakla kerahet vakti cıkmış olur
Kerahet vaktinde okunan bir secde ayetinden dolayı secde yapılabilir Ancak kerahet vaktinden sonraya bırakmak daha faziletlidir Yine kerahet vakitlerinden birinde hazırlanmış olan bir cenazenin namazı o vakitte kılınabilir oyleki faziletli olan bu namazı geciktirmeyip hemen kılmaktır cunku cenazelerde acele etmek menduptur
Guneşin batışından sonra daha akşam namazının farzını kılmadan nafile namaz kılmak mekruhtur cunku akşam namazı geciktirilmiş olur Oysa ki, akşam namazında acele etmekte fazilet vardır
Cuma gunu imam hutbeye cıktıktan sonra veya ikamet getirildikten sonra namaza başlamak mekruhtur
İki bayram namazından once ve bayram hutbeleri arasında ve bu hutbelerden sonra bayram namazı kılınan yerde nafile namaz kılmak mekruh olduğu gibi, guneş tutulması, yağmur duası ve hac hutbeleri arasında da mekruhtur Bu hutbeleri dinlemek lazımdır
Mekruh olmayan bir vakitte başlanmış olan nafile bir namaz bozulmuş olsa, (bunu kaza etmek vacip olduğundan) ikindi namazından sonra guneşin batışına kadar ve fecrin doğuşundan sonra guneşin bit mızrak boyu yukselmesine kadar kaza edilmez, mekruhtur Bununla beraber kaza edilse sahih olur Diğer kerahet vakitleri de boyledir Ancak başta sıralanan ilk uc kerahet vakti boyle değildir Onların birinde kaza edilmesi sahih olmaz Yeniden kaza edilmesi gerekir
Buyuk İslam İlmihali
İkincisi: Guneşin yukselip de tam tepeye geldiği zeval anının bulunduğu vakittir Buda oğle namazından onceki 3040 dakikalık bir zamandır
ucuncusu: Guneşin sararmasından ve gozleri kamaştırmaz bir hale gelmesinden itibaren batışı zamanına kadar olan vakittir Buda guneşin batmasından yani akşam namazından 45 dk oncedir
Dorduncusu: Fecri Sadıkın doğmasından guneşin doğacağı zamana kadar olan vakittir
Beşincisi: İkindi namazı kılındıktan sonra guneşin batmasına kadar olan vakittir
İlk uc kerahet vaktinde ne kazaya kalmış farz namazlar, ne vitir gibi vacip olan namazlar, ne de onceden hazırlanmış bir cenaze namazı kılınabilir, nede evvelce okunmuş bir secde ayeti icin tilavet secdesi yapılabilir Bunlar yapılsa iadeleri gerekir
Bu uc vakitte nafile namazda kılınmaz Ancak kılınacak olsa kerahetle caiz olur ve iadesi gerekmez cunku bu kerahet nafile namazların sıhhatli olmasına engel değildir Bununla beraber bu vakitlerden birine rastlayan bir nafile namazı kerahet vaktinden sonra onu kaza etmek daha fizaletlidir
Bu uc vakit ateşe tapanların ibadet zamanıdır Onlara benzemekten kacınmak, hak dine saygının gereğidir
Diğer iki kerahet vaktinde ise nafile namaz kılmak mekruhtur Farz ve vacip namaz mekruh değildir Cenaze namazı ve tilavet secdesi de mekruh değildir Bu iki vakitten birinde başlanmış olan bir nafile namazı, kerahetten kurtulması icin bozulmuş olursa, sonradan onu kaza etmek gerekir
Guneşin batışı halinde yalnız o gunun ikindi namazı kılınabilir Fakat diğer bir gunun kazaya kalmış olan ikindi namazı kılınmaz cunku kamil bir vakitte vacip olan bir ibadet, nakıs olan ( keraheti bulunan) bir vakitte kaza edilemez Kerahet vakti ise ibadetlerin noksanlığına sebebdir
Guneşin doğuşuna rastlayan her hangi bir namaz ise bozulmuş olur Bunun icin bir kimse daha ikindi namazını kılmakta iken guneş batsa namazı bozulmaz Fakat sabah namazını kılmakta iken guneş doğsa, namazı bozulur cunku birinci halde, yeni bir namaz vakti girmiş olur İkinci halde ise, namaz vakti cıkmış; fakat yeni bir namaz vakti girmemiş olur
Tam zeval anına rastlayan bir namaz farz veya vacip ise bozulur Eğer nafile ise mekruh olmuş olur Yalnız İmam Ebu Yusufa gore Cuma gunu zeval vaktinde nafile namaz kılınması caizdir ve keraheti yokturZeval vakti son bulup da guneş batıya doğru yonelmeye başlayınca artık ittifakla kerahet vakti cıkmış olur
Kerahet vaktinde okunan bir secde ayetinden dolayı secde yapılabilir Ancak kerahet vaktinden sonraya bırakmak daha faziletlidir Yine kerahet vakitlerinden birinde hazırlanmış olan bir cenazenin namazı o vakitte kılınabilir oyleki faziletli olan bu namazı geciktirmeyip hemen kılmaktır cunku cenazelerde acele etmek menduptur
Guneşin batışından sonra daha akşam namazının farzını kılmadan nafile namaz kılmak mekruhtur cunku akşam namazı geciktirilmiş olur Oysa ki, akşam namazında acele etmekte fazilet vardır
Cuma gunu imam hutbeye cıktıktan sonra veya ikamet getirildikten sonra namaza başlamak mekruhtur
İki bayram namazından once ve bayram hutbeleri arasında ve bu hutbelerden sonra bayram namazı kılınan yerde nafile namaz kılmak mekruh olduğu gibi, guneş tutulması, yağmur duası ve hac hutbeleri arasında da mekruhtur Bu hutbeleri dinlemek lazımdır
Mekruh olmayan bir vakitte başlanmış olan nafile bir namaz bozulmuş olsa, (bunu kaza etmek vacip olduğundan) ikindi namazından sonra guneşin batışına kadar ve fecrin doğuşundan sonra guneşin bit mızrak boyu yukselmesine kadar kaza edilmez, mekruhtur Bununla beraber kaza edilse sahih olur Diğer kerahet vakitleri de boyledir Ancak başta sıralanan ilk uc kerahet vakti boyle değildir Onların birinde kaza edilmesi sahih olmaz Yeniden kaza edilmesi gerekir
Buyuk İslam İlmihali