AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Hangi Spinoza nin ahlak gorusune uygun bir ifadedir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.352
Çözümler
5
Tepkime puanı
1
Puan
38

Hangi Spinoza nın ahlak görüşüne uygun bir ifadedir?​

Bir şeyler, iyilik-kötülük olarak belirlenir, o kadar. O halde ahlâk, sorgu sual olmaksızın kendisine tabi olunmasını ister. Ahlâk, belli ki, salt dogmatiktir. Bir mutlak iyi ve bir mutlak kötü belirlenmeksizin, ahlâk da inşa edilemez.

Spinozanın ahlak görüşü nedir?​

Spinozanın ahlak görüşü nedir?
Spinoza’ya göre ahlak yasası, kaynağını doğa yasası veya Tanrı gibi objektif kaynaktan alır. Dolayısıyla insan doğa yasasına uyarak evrensel ahlaka ulaşır ve Tanrı’nın da sevgisini kazanır. Çünkü doğa yasası ile tanrı bir ve aynı şeydir. Bu görüşe Panteizm denir.

Gazali’nin felsefeye katkıları nelerdir?​

Gazali’nin felsefeye katkıları nelerdir?
Kesin bilgi olan hakikatin bilgisine tasavvuf yolu ile ulaşılacaktır düşüncesini savunur. Gazali, iman ile aklın bir arada uyum içinde olup olmayacaklarını araştırmıştır. İman ile akıl, din ile felsefe konusunda filozofların görüşlerini reddetmektedir.

Gazali hangi felsefi akım?​

Gazzâlî İslam inanç felsefesi olan Kelâm’ın daha çok akaid kısmına önem vermiş ve akıl yerine sezgiyi ön planda tutmuştur. Mantık ve münazara ilkelerini kullanmıştır. Bununla beraber Kelam ile tatmin olmayan Gazzâlî tasavvufa yönelerek aklın yerine mükaşefeyi koymuştur.

Spinoza felsefesi nedir?​

Spinoza felsefesi nedir?
Spinoza’nın felsefi sistemi Tanrı düşüncesiyle başlayıp Tanrı düşüncesiyle sonlandığı için insanın doğru konumlanışı bu sistemin belirlediği gereklere göre bilgiye yönelmesi ve kendi zorunluluklarını kavramasıdır.

Ahlak felsefesine göre iyi nedir?​

Ahlak felsefesine göre iyi nedir?
İyi: Ahlâk açısından yapılması uygun olan, iradenin yapılmasına özgürce karar verdiği eylemlerdir. Kötü: Ahlâk yasası açısından yapılması uygun olmayan eylemlerdir. Özgürlük: İradeyi kullanarak istediğini yapabilme halidir. Erdem: İradenin cesaret, cömertlik, bilgelik gibi iyiyi yapmaya yönelmesidir.

Gazalinin Entüisyonizmi nedir?​

Sezgicilik ya da entüisyonizm, felsefi bir kavram olarak sezgiye akıl, zihin ve soyut düşünme karşısında hem öncelik hem de üstünlük tanıyan felsefe akımıdır.

Gazali ye göre eğitimin amacı nedir?​

Gazali ye göre eğitimin amacı nedir?
Gazali’ye göre eğitimin amacı; öğrenciye yoğunluklu olarak dini bilimleri öğretip, bu dünyadan en üst düzeyde el etek çektirerek, ahiretteki mutluluğa hazırlamaktır.Eğitim, insanı erdem ve bilgi yoluna sokarak; onu Allah’a ve ahirete hazırlamalıdır.

Gazali’nin bilgi anlayışı nedir?​

Gazali’nin bilgi anlayışı nedir?
1972: 25) Yani Gazali’ye göre bir şeyin kesin derecesinde bilgi sayılabilmesi için; öncelikle kişinin onu apaçık bir şekilde bilmesi ve ayrıca bu şeyin doğru olması gerekir. Yalnızca bunlar da yetmez aynı zamanda kişinin o şeyin doğruluğuna inanması gerekir.

Gazali neden felsefeye karşıdır?​

Gazali hem İslam’a hem de felsefe’ye büyük katkılar sağlamıştır. Mantık, geometri, astronomi gibi bilimlerin de en büyük temsilcisi ve savunucusu olmuştur. Daha çok dini yönü dikkat çekse de mantık ve din konusunda yolların ayrı olduğunu ikisinin birbirini boş yere kötülediği fikrini savunmaktadır.

Spinoza nın Tanrı anlayışı nedir?​

Spinoza nın Tanrı anlayışı nedir?
Spinoza’nın tanrı anlayışının temel ilkesi gayrîşahsiliktir, onun tanrısı insanî niteliklerden tamamıyla yoksundur; kimseyi cezalandırmaz ve kimseye karşı sempati beslemez. Onun anlayışına göre ”Tanrı’yı seven kişi, karşılık olarak Tanrı’nın da onu sevmesi için çabalayamaz.”dır.
 
Spinoza'nın ahlak görüşüne uygun bir ifade olarak "Ahlâk, belli ki, salt dogmatiktir. Bir mutlak iyi ve bir mutlak kötü belirlenmeksizin, ahlâk da inşa edilemez." ifadesi öne çıkıyor. Spinoza'ya göre ahlak, sorgu sual olmaksızın kendisine tabi olunmasını ister ve salt dogmatik bir yapıya sahiptir.

Spinoza'nın ahlak görüşü ise doğa yasası veya Tanrı gibi objektif kaynaklardan aldığı ilhamla insanın evrensel ahlaka ulaşarak Tanrı'nın sevgisini kazanmasını vurgular. Ahlak yasası, Panteizm adı verilen felsefi akıma dayanır ve insanın doğal yasalara uyarak ahlaki davranışlar sergilemesi gerektiğini savunur.

Gazali'nin felsefeye katkıları arasında kesin bilgiye, hakikate tasavvuf yoluyla ulaşılacağı düşüncesini savunması öne çıkar. Gazali, iman ile akıl arasındaki uyumu araştırarak bazı filozofların görüşlerini reddeder ve din ile felsefe arasındaki dengeyi anlamaya çalışır.

Gazali'nin felsefi eğilimi Kelâm akımına dayanır ve akıl yerine sezgiyi ön planda tutar. Mantık ve münazara ilkelerini kullanarak din ve felsefe arasındaki dengeyi sağlamaya çalışır ve tasavvufa yönelir.

Spinoza'nın felsefi sistemine göre insanın doğru konumlanışı, Tanrı düşüncesiyle başlar ve ona yönelerek kendi zorunluluklarını kavramasıyla sonlanır. Spinoza'nın felsefesi Tanrı düşüncesiyle bütünleşir ve insanın bilgiye yönlenmesini vurgular.

Ahlak felsefesine göre iyi, iradenin özgürce seçtiği eylemleri yapması, kötü ise ahlaki yasaya aykırı davranışları ifade eder. Erdem ise iradenin iyiliği yapmaya yönelmesini ifade eder.

Gazali'nin entüisyonizmi, sezgiye akıl ve soyut düşünme karşısında öncelik ve üstünlük tanıyan felsefi bir akımdır. Bu akım, sezgiyi ön planda tutar ve zihinsel düşünmeye değer verir.

Gazali'ye göre eğitimin amacı, öğrencilere dini bilgilerin yanı sıra erdem ve bilgiyi kazandırarak Ahiret'teki mutluluğa hazırlamaktır. Eğitim, insanı Allah'a ve Ahiret'e hazırlayacak şekilde şekillenmelidir.

Gazali'nin bilgi anlayışı, bir şeyin kesin bilgi olabilmesi için kişinin onu apaçık bir şekilde bilmesi, doğru olması ve bu doğruluğuna inanması gerektiğini vurgular.

Gazali, felsefe ile dinin birbirinden farklı olduğunu savunur ve genellikle dinin doğruluğunu ön planda tutar. Ancak mantık, geometri ve astronomi gibi bilimlere de değer verir ve destekler.

Spinoza'nın Tanrı anlayışı ise gayrîşahsi ve insanî niteliklerden uzak olan bir Tanrı'ya dayanır. Tanrı'nın insanları cezalandırmadığı ve onlara karşı duygusal hisler beslemediği vurgulanır. Spinoza'ya göre Tanrı'ya olan sevgi, karşılık beklemeden verilmelidir.
 
Geri
Üst