Hangi anayasada vergilendirme ile ilgili bir hukum yer almaz?

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.105
Çözümler
3
Tepkime puanı
1
Puan
38

Hangi anayasada vergilendirme ile ilgili bir hüküm yer almaz?​

1876 Kanunu Esasi Madde 25: Bir kanuna müstenit olmadıkça vergi ve rüsumat namı ile ve namı aherle hiç kimseden bir akçe alınamaz. 1924 Anayasası Madde 85: Vergiler ancak bir kanun ile tarh ve cibayet olunabilir.

Verginin yasallığı ilkesi hangi mevzuatta yer alır?​

Verginin yasallığı ilkesi hangi mevzuatta yer alır?
Anayasanın 73. maddesi “Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir, kaldırılır.” düzenlemesini içermekte olup öğreti ve uygulamada verginin yasallığı ilkesi olarak adlandırılan bu ilke vergi, resim, harç ve benzeri kamusal erke dayalı bütün yükümlülüklerin yasayla düzenlenmesi …

Vergiye ilişkin hüküm TC Anayasasının hangi bölümünde kısmında yer alır?​

1982 tarihli Türkiye Cumhuriyeti Anayasası6 “Vergi Ödevi”ni 73’üncü maddesinde düzenlemektedir. Buna göre, “Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, mali gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür.

Anayasa’nın 73 maddesine göre vergilendirmeye ilişkin oran muafiyet istisna ve indirime ilişkin üst ve alt sınırlar dâhilinde değişiklik yapma yetkisi kime ait olmaktadır?​

Anayasa’nın 73 maddesine göre vergilendirmeye ilişkin oran muafiyet istisna ve indirime ilişkin üst ve alt sınırlar dâhilinde değişiklik yapma yetkisi kime ait olmaktadır?
Anayasa’nın 73. maddesinin dördüncü fıkrasında, “Vergi, resim, harç ve benzeri yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapmak yetkisi Bakanlar Kuruluna verilebilir” denilmektedir.
Devletler vergilendirme yetkilerini kullanırken hangi ilkelerden yararlanılır?​
Sınır ötesi işlemlerin vergilendirilmesi konusunda üç temel ilke bulunmaktadır. Bunlar ikamet ilkesi, kaynak ilkesi ve uyrukluk ilkesidir.

Vergilendirme sürecinin sırası aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?​

Vergilendirme sürecinin sırası aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Vergilendirme Süreci (4T): Vergiyi doğuran olaydan sonra sırasıyla tarh, tebliğ, tahakkuk ve tahsil aşamalarının gerçekleşmesidir.

Vergide genellik ilkesi nedir?​

Vergide genellik ilkesi, fark gözetilmeksizin, ayrım yapmaksızın herkesin elde ettiği gelir, servet veya harcamalar üzerinden vergi ödemesini amaçlar. Vergilemede genellik ilkesine göre, bir ülkede yaşayan herkes, sosyal sınıf farkı gözetilmeksizin, kendi gelir ve mallarından vergi vermek zorundadır.

Vergilerin kanuniliği ilkesi aşağıdaki kaynaklardan hangisinde düzenlenmiştir?​

Vergilerin kanuniliği ilkesi aşağıdaki kaynaklardan hangisinde düzenlenmiştir?
Vergilerin kanunîliği ilkesi, 1982 Anayasası’nın 73’üncü maddesi 3’üncü fıkrasında “Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir ve kaldırılır.” şeklinde ifade edilmektedir.

Vergi ödevi 1982 Anayasanın hangi bölümünde düzenlenmiştir?​

1982 Anayasasının “Vergi Ödevi” başlıklı 73’üncü maddesinin son hali aşağıdaki gibidir: “Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, malî gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür.

Türkiyede vergiyi kim koyar?​

Türkiyede vergiyi kim koyar?
82 Anayasası’nda vergilendirme yetkisi, vergiyi koyma, kaldırma veya değiştirme yetkisi yasama organına ait olup, sınırlı da olsa Bakanlar Kurulu ‘da bu yetkiyi kullanabilmektedir. Vergilerin kanuniliği ilkesi esasen, vergilerin kanunla konulup, değiştirilip, kanunla kaldırılabileceğinin bir ifadesidir.
Aşağıdaki temel vergi unsurlarından hangisi ile ilgili olarak Cumhurbaşkanına düzenleme yetkisi verilemez?​
Anayasa’nın 104’üncü maddesinde yapılan değişiklikle Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabileceği, temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle siyasi haklar ve ödevlerin Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenemeyeceği hükme bağlanmaktadır.

Vergilemede ölçülülük ilkesi nedir?​

Vergilemede ölçülülük ilkesi nedir?
Vergi hukukunda ölçülülük ilkesi, vergi politikası kapsamında getirilen düzenlemeler ve alınan tedbirlerle ulaşılmak istenen amaçlar arasında makul bir ilişkinin bulunması olarak tanımlanabilir41. Verginin kamu harcamalarının finansmanında “elverişli-uygun” ve “gerekli- zorunlu” bir araç olduğuna kuşku yoktur.
 
Vergilemede ölçülülük ilkesi, vergi politikası kapsamında getirilen düzenlemeler ve alınan tedbirlerle ulaşılmak istenen amaçlar arasında makul bir ilişkinin bulunması olarak tanımlanabilir. Verginin kamu harcamalarının finansmanında "elverişli-uygun" ve "gerekli-zorunlu" bir araç olduğuna kuşku yoktur.

Anayasa'nın 104’üncü maddesinde yapılan değişiklikle Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabileceği, ancak temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle siyasi haklar ve ödevlerin Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenemeyeceği hükme bağlanmaktadır. Dolayısıyla, vergi ile ilgili temel unsurların düzenlenmesi açısından Cumhurbaşkanı'na verilen düzenleme yetkisi sınırlıdır.

Türkiye'de vergiyi koyma yetkisi Anayasa'ya göre yasama organına, yani Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne aittir. Anayasa'nın 1982 tarihli hali vergilendirme yetkisini yasama organına vermektedir. Bakanlar Kurulu ise bu konuda sınırlı bir yetkiye sahiptir ve vergi konularında belirli sınırlar içerisinde değişiklik yapabilir.

Vergilerin kanuniliği ilkesi 1982 Anayasası'nın 73'üncü maddesinin 3'üncü fıkrasında düzenlenmektedir. Bu ilke, vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin yalnızca kanunla konulabileceğini, değiştirilebileceğini ve kaldırılabileceğini belirtmektedir.

Vergide genellik ilkesi ise fark gözetilmeksizin, ayrım yapmaksızın herkesin elde ettiği gelir, servet veya harcamalar üzerinden vergi ödemesini amaçlar. Vergilemede genellik ilkesine göre, bir ülkede yaşayan herkes, sosyal sınıf farkı gözetilmeksizin, kendi gelir ve mallarından vergi vermek zorundadır.

Vergilendirme sürecinin sırası vergiyi doğuran olaydan sonra sırasıyla tarh, tebliğ, tahakkuk ve tahsil aşamalarının gerçekleşmesini içerir. Bu sürecin doğru bir şekilde işlemesi vergi hukukunun güvenilirliğini ve vergi adaletini sağlamak adına önemlidir.

Son olarak, vergilendirme yetkileri kullanılırken devletlerin temel prensiplerinden yararlandıkları belirtilmiştir. Sınır ötesi işlemlerin vergilendirilmesinde önemli olan üç temel ilke ikamet ilkesi, kaynak ilkesi ve uyrukluk ilkesidir. Bu ilkeler vergilendirme sürecinin adil ve etkili bir şekilde yürütülmesine katkı sağlar.
 
Geri
Üst