AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Gunahın Cezası ve Temizlenme Yolları

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Gunahın Cezası ve Temizlenme Yolları

Her gunahın bir cezası vardır Ancak Allahın affettikleri haric Bu ceza, gunahın miktarına gore ve kulun bildiği şekilde değildir O, Allahın dilemesi ve ezeldeki takdirine goredir

Gunahı cezası coğu kez kalpte olur Bu, kalplerin hasta oluşu şeklinde tezahur etmektedir Ceza coğu kez de cesette olur Bu ceza bazen mallarda, bazen ailede, bazen İslam alimlerinin ve muminlerin gozunde itibar ve mevkiin yitirmede kendini gosterir Bazen ahirete bırakılır ki, bu cezaların en buyuğudur Bu tur ceza tovbe etmeden olen buyuk gunah sahipleriyle gunahında ısrar eden, fiilinde kibir ve buyuklenme halinde olan kimselere mahsustur Cunku, eğer gunahın cezası acilen dunyada verilseydi, dunya olculerine gore olacağından bu ceza kolay olurdu Ahirete bırakılınca ceza ahiret olculerine gore verileceğinden şiddeti buyuk ve ağır olur

Bir haberde şoyle buyurulmuştur:

Allahu Teala bir kula hayır murat ettiği zaman, gunahının cezasını (dunyada) peşinen verir Kotuluk murat ettiği zaman da cezasını geciktirir ve ahirette tam olarak verir326

Bil ki, dunyadan elde edemediğine uzulmek, hırs ile dunyaya yonelmek kul icin bir ceşit ceza olduğu gibi, dininden kaybettiğine hic aldırış etmeyerek eline gecen dunya malına sevinmek de bir tur cezadır

Bazen, isyana sebep oldukları zaman, afiyetin devam etmesi ve zenginliğin artması da bir nevi cezadır (Cunku kul haline aldanıp isyana devam etmekte ve ahiretini unutmaktadır)

Bazen, bir gunahın cezası, onun gibi bir gunah yahut ondan daha buyuğune saplanmak olur Nitekim bir taatın sevabı da kulun bazen onun gibi bir taata, bazen de ondan daha faziletlisine ulaştırılması şeklinde ortaya cıkar Şu ayeti kerimede ilk duruma bir işaret vardır:

Allah size sevdiğinizi gosterdikten sonra isyan ettiniz327

Burada sevilen şeyin afiyet ve zenginlik olduğu soylenmiştir

Nitekim bazen de fakirlik ve hastalık, kulun gunahtan korunmasına sebep olduğunda bu Allahu Tealadan ona bir rahmet olmaktadır Bununla birlikte gunaha ve isyana sebep olduklarında da kotuluklerin kaynağı durumundadırlar

Bil ki, hilim (yumuşaklık) cezayı kaldırmaz, fakat geciktirir Cok halim olan Yuce Mevlanın bir sıfatı da cezayı cok geciktirmek değil, bir zaman sonra vermektir Bu manada Allahu Teala şoyle buyurmuştur:

Kendilerine yapılan uyarıları unuttuklarında (indirmiş olduğumuz sıkıntı ve musibetleri kaldırıp) uzerlerine her şeyin kapısını actık Nihayet kendilerine verilen şeylerle şımardıkları zaman onları ansızın yakaladık328

Bu ayette bahsedilen kimselerin, şımarıp isyana dalmalarından altmış sene sonra yakalanıp cezaya carptırıldıkları soylenmiştir

Bir haberde şoyle buyurulmuştur:

Bir takım gunahlar vardır ki onları ancak gecim sıkıntısı ve derdi temizler Diğer bir rivayette ise; Onları ancak cekilen keder ve uzuntuler temizler329

Mubah dunya ihtiyaclarını gidermek icin cekilen sıkıntılar fakirlerin gunahları icin birer keffarettir Bu endişe ve uzuntu ahiret amellerinden kacırılan şeylere olursa, o zaman muminler icin birer manevi derece olur Ancak bu endişeler dunya sevgisi ve hırsı ve onu toplama icin olursa, sahibi icin birer ceza olurlar

Seleften birisi demiştir ki: Kişiye gunah olarak, istiğfar etmediği dunya sevgisi yeter

Bir başkası da demiştir ki: Kulun, başına gelen dunya sıkıntılarını gidermek icin gosterdiği gayreti, kacırdığı ahiret amellerine ve ona hazırlanmaya gostermemesi gunah olarak kendisine yeter

Hz Aişenin rivayet ettiği bir hadiste şoyle buyurulmuştur:

Mumin kulun gunahları coğalıp da, onlara keffaret olacak amelleri bulunmayınca, Allahu Teala ona ceşitli gam ve uzuntuler verir; bunlar onun gunahlarına keffaret olur330

Denilmiştir ki: Herhangi bir zamanda kulun kalbine sebebini bilmediği bir uzuntu arız olursa bu, hatalara keffaret olan uzuntudur Bu uzuntunun, aklın bedenin işlediği hatayı duşunmesi ve muhasebe etmesi anında oluştuğu, aklın zaruri olarak bu huzne kapıldığı ve sanki sebebini bilmiyormuşcasına onu kulun uzerinde tezahur ettirdiği soylenmiştir

Yakubun (as) haberlerinde gectiğine gore Allahu Teala kendisine şoyle vahyetmiştir: Eğer ezeli ilmimde sana inayetimi takdir etmeseydim, uzunca yalvarış ve yakarışlarına icabeti geciktirerek sana karşı amirlerin en cimrisi olarak davranırdım Fakat sana (takdir ettiğim ozel) inayetimden dolayı kendimi, senin kalbinde merhametlilerin en merhametlisi ve hukum verenlerin en guzel hukum vereni olarak yaptım Sana katımda, başka bir amelinle değil, ancak Yusufa karşı cektiğin uzuntuyle ulaşabileceğin bir makam takdir ettim Seni bu makama ulaştırmak istedim (Onun icin bu uzuntuyu sana tattırdım)

Yine rivayet edildiğine gore, Cibril (as) zindanda Yusufun (as) yanına girince, Yusuf (as): Kederli ihtiyarı (babamı) nasıl (ne halde) bıraktın? diye sordu Cibril (as): Senin icin yuz tane sevgiliyi kaybetmenin huznu gibi acı cekmektedir, dedi Peki, bunca huznune karşı Allahu Teala katında kendisine ne var? diye sorunca, Cibril (as): Yuz şehit sevabı var cevabını verdi

Seleften birisinin şoyle dediği rivayet edilmiştir: Kul herhangi bir gunah işlediğinde; uzerinde bulunduğu yer onu icine batırmak, kendisini orten gok de bir parca halinde kafasına duşmek icin Allahtan izin isterler Allahu Teala da onlara: Kulumu bırakın ve ona muhlet verin, onu siz yaratmadınız Eğer onu siz yaratmış olsaydınız, hic şuphesiz ona acırdınız Bekleyin, umulur ki, bana tovbe eder ve kendisini affederim Belki kotu halini guzelleştirir, ben de kotuluklerini iyiliğe ceviririm, der

Burada şu ayeti kerime de anlatılan manaya bir uygunluk vardır Ayette şoyle buyurulmuştur:

Şuphesiz Allah zeval bulmasınlar diye yeri ve goğu tutmaktadır Andolsun gokler ve yer yıkılsa onları Allahtan başka kimse tutamaz Şuphesiz O, halimdir, cok bağışlayandır331

Yani Allah, insanların isyanları yuzunden gok ve yerin yıkılmasını engellemektedir Onların isyanlarına karşı cok halimdir ve kotu hallerini de cok bağışlayandır

Bu ayetin tefsirinde şoyle denmiştir: Allahu Teala kulların gunahlarına bakınca gazaplanır Bunun uzerine yer sallanır, gok titrer O zaman semanın melekleri inip yerin eteklerini tutarlar Yerlerin melekleri de yukselip goklerin eteklerini tutarlar ve devamlı ihlas suresini okurlar Nihayet Allah Tealanın gazabı sakinleşir: Allah gokleri yıkılmaktan tutar, korur ayetiyle anlatılan budur

Alimlerden birisi demiştir ki: Yeryuzunde (Allaha isyan icin) can calınınca ve cahiliyye dua (ve işleri) yapılınca, Allah Tealanın gazabı şiddetlenir; yeryuzundekilere azap etmek ister Fakat, yeni okuma yazma oğrenen cocuklara, mescitleri imar edenlere, Allah icin birbirini seven ve ziyaret edenlere bakınca ve muezzinlerin sesini işitince, yumuşar ve affeder O, cok halim ve affedicidir ayetiyle anlatılmak istenen budur




kaynak Kalplerin azığı
Yazar: Ebu Talip ElMekki
 
Geri
Üst