AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Gemi pervanesi hangi yone doner?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
134.418
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Gemi pervanesi hangi yöne döner?​

Pervaneler, bazı özelliklerine göre tanımlanır ve sınıflandırılırlar, bunlardan biri dönüş yönleridir. Teknenin kıçından bakıldığında, sağa devirli bir pervane, öne doğru giderken saat yönünde; sol devirli bir pervane ise saat yönünün tersine döner.

Geometrik hatve nedir?​

Hava katı bir cisim olarak kabul edildiği takdirde, pervanenin böyle bir ortamda her dönüşünde kat edeceği toplam mesafeye geometrik hatve (geometric pitch) denir. Diğer bir anlatımla, pervanenin geri sürüklenme kuvveti dikkate alınmadığında bir tam dönüşünde alabileceği en fazla yoldur.

Kesit konum açısı nedir?​

Kesit konum açısı nedir?
Pervane palasının açıklığına dik bir düzlemle kesilmesi suretiyle elde edilen kesit profilinin veterinin pervanenin içinde döndüğü düzlemle yaptığı açıya kesit konum açısı denir.

Gemi pervanesi çeker mi?​

Özellikle tornistan harekette pervane çekmesi daha çok hissedilir ve teknenin belirli bir süre düz gidemediği görülür. Ayrıca pervane çekmesi süresinde dümen çalışamayacak ve tekne dümen dinleyecek yol alana kadar bu durum devam edecektir.

Baş iter ne demek?​

Sağa devirli pervaneye sahip bir gemide pervane çalışırken padıl etkisinden dolayı geminin kıçı sancağa, başı iskeleye kaçar. Tersi durumda, sola devirli pervaneye sahip bir gemide, geminin kıçı iskleye, başı sancağa kaçar. Bu durumda baş iter devreye girer.

Fpp nedir gemi?​

Fpp nedir gemi?
2- Fixed Pitch Propeller (Sabit Açılı Pervane) Bu pervane tipi demir atölyelerinde tek parça halinde dökülür. Yapısı ve montajı günümüz pervane tiplerine göre oldukça kolaydır. Kanat açıları sabittir. Günümüzde büyük gemilerde kullanımı azalmış olup ufak çaplı gemi ve teknelerde hayla kullanılmaktadır.
Azipod sistemi nedir?​
Finlandiya’da gemi inşa şirketi Masa-Yards ve ABB tarafından ortaklaşa geliştirilen Azipod, pervaneyi tahrik eden elektrik motorunu da içeren, yönlendirilebilir bir gondol (“pod”) üzerine monte edilmiş sabit hatveli bir pervaneden oluşan bir deniz tahrik ünitesidir .
 
Gemi pervanesinin hangi yöne döneceğini belirlemek için sağa veya sola devirli olup olmadığına bakmak gerekir. Teknenin kıçından bakıldığında, sağa devirli bir pervane öne doğru giderken saat yönünde dönerken; sol devirli bir pervane ise saat yönünün tersine yani sola döner.

Geometrik hatve, pervanenin hava katı bir cisim olarak kabul edildiğinde her dönüşünde kat edeceği toplam mesafeye denir. Bu kavram, pervanenin geri sürüklenme kuvveti dikkate alınmadığında bir tam dönüşünde alabileceği en fazla yolu ifade eder.

Kesit konum açısı ise, pervane palasının açıklığına dik bir düzlemle kesilmesi sonucu elde edilen kesit profilinin pervanenin içinde döndüğü düzlemle yaptığı açıdır.

Pervanenin çekmesi genellikle özellikle tornistan hareketi sırasında hissedilir. Pervane çekmesi durumunda teknenin düz bir hat boyunca seyir yapması zorlaşabilir ve dümenin etkili kullanımı engellenebilir.

Baş iter ise, sağa devirli veya sola devirli pervaneye sahip bir gemide, pervane çalışırken padıl etkisi nedeniyle geminin kıçının bir yöne kaçması durumunu düzeltmek için devreye giren bir sistemdir.

Fpp, Fixed Pitch Propeller yani Sabit Açılı Pervane anlamına gelir. Bu pervane tipinde kanat açıları sabittir ve günümüzde büyük gemilerde fazla kullanılmamaktadır.

Azipod sistemi ise, Finlandiya'da Masa-Yards ve ABB tarafından geliştirilen bir deniz tahrik ünitesidir. Azipod, yönlendirilebilir bir gondol üzerine monte edilmiş sabit hatveli bir pervaneyi ve pervaneyi tahrik eden elektrik motorunu içerir.
 
Geri
Üst