Futurizm ne demektir?

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Futurizm, ozetle, sanata dinamizm (hareket ve hız) getirmeyi amaclamıştır Hareket ve ışık maddeyi yok edecek guclerdir Sanatın estetik oğeleri olan ahenk ve guzel gereksiz sayılmışlardır Hız yapan bir motor bir şaheserden daha guzel gorulmuştur Gecmişe bağlılık demek olan Passeizm dinamizmi engellemektedir Bu bakımdan geleneksel konular bırakılmalı, militarizmi, savaşı, şiddeti değerlendiren dinamik konular işlenmelidir Gecmiş değerleri saklayan muzeler ve kutuphaneler yıkılması gerekli kuruluşlardır
Resim ve heykel sanatcıları ve olabildiği olcude, mimar Antonio Sant'Elia bu ilkelere uygun eserler yapmışlardır
Futuristlerin cok onem verdikleri hareket ve dinamizm iki tur uygulama ile elde olunur Kubizm tekniği ile form elemanlara, planlara ayrılır, goruş acıları coğaltılır Bir yuz ya da bir insan vucudu değişik acılardan gorulerek, ust uste getirilir, parcalar arasında bırakılan kucuk boyutlar mekan ve zamanla kayıtlı hareket algısını verir Teknik bakımından futurizm ve kubizm ortaklaşa goruntu verirler Kullanılan renkler Puvantilistlerin ceşitli renkleridir
Futurizmin en ozgun uyesi Unberto Boccioni (18821916) resim ve heykel sanatcısıdır Sanatcının Madde (matiere) isimli eseri futurist teknikte, filozofik anlamlı bir yapıttır Tablonun konusu maddenin gucu ile bu guce egemen olmak isteyen insanın savaşıdır Kompozisyonda gercekten guc harcayan insan temel motiftir İnsanı cevreleyen ışınlar bu madde insan savaşına fizik ve filozofik bir anlam vermektedir
Carlo Carra (1881 1966) Anarşist Galli'nin Cenaze Toreni (Les funerailles de l'anarchiste Galli) konulu tuvalinde gomulmesi bircok kargaşalıklara neden olan İtalyan anarşistin cenaze toreni tasvir olunmuştur Her turlu başkaldırıyı ve anarşik olayı olumlu karşılamayı sanat anlayışlarının gereği sayan futuristler icin bir anarşistin cenaze toreni tasvire değer bir konudur Kompozisyonda jestler, ışık ve hareketler dinamiktir Ozellikle hareketlerin değerlendirilmesi tabloda on planda gorulmuştur
Gino Severini'nin (1882 1966) Tabarin Bar Hiyeroglif Dinamiği (Hierogliphe Dynamique du Bar Tabarin), Giacome Balla'nın (1871 1958) Utarit Gezegeni Guneş Onunden Geciyor (Mercure passe devant le Soleil), kubizm de denemeler yaptıktan sonra futurist teknikte yapıtlar veren Marcel Duchmp'nın (1887 1958) Merenden İnen Cıplak tabloları futurizmin oteki onemli resimleridir Gino Severini'nin tablosunun adı anlamlıdır Hiyeroglif, cozulmesi gerekli bir olu dil yazısıdır Tablo, okunmadan anlaşılmaz demektir Dinamik deyimi de futuristlerin sanat ilkelerinin bir temel kavramıdır Tabarin Bar hareketlidir Bunu ifade icin, once formları analiz eden, goruş acılarını coğaltan kubizm tekniği uygulanmıştır Aynı zamanda figurleri ust uste koyarak ve aralarında belirli olcude boyutlar bırakarak mekanda zaman icinde gecen hareketler ifade edilmiştir On plandaki dansozler ve seyirciler bu duzendedir
Balla'nın tablosunun konusu da futuristlerin dinamizmi ongoren isteklerinden kaynaklanmaktadır Bu tablodaki dinamizm, kozmik dinamizmdir Marcel Duchmp'ın Merenden İnen Nu tuvali Salon des İndependants'da sergilenmek uzere hazırlanmış, fakat istek uzerine Salon'dan cekilmiştir 1913 yılında New York'da Armory Show'da sergilenmesi buyuk sanat olayı olmuştur Bu tablo kubizmin simgesi olarak da gorulmuştur Eserin konusu bir insan vucudunun hareketinin değerlendirilerek tasviridir Bu bakımdan futurist espride ve tekniktedir Hareket, değişik planlar ust uste aralarında belirli olcude boyutlar bırakılarak belirtilmiştir Kırmızı, kahverengi ve gri renkler hareket algısını kuvvetlendirmektedir
Boccioni'nin Bir Balkonda Koşan Kız tablosu hareketi, figurleri parcalara cozerek belirtmiştir Bu uygulamada fotoğrafın ya da sinemanın etkisi olmalıdır Bir başka futurist resim sanatcısı Luigi Russolo (1885 1947) Bir Otomobilin Dinamizmi tuvalinde hareketi bir başka şekilde ifade etmek istemiş, resim sanatına endustri urunu otomobili getirmiştir Hareket ve makine futuristlerin ilke oğeleridir
Futurist sanatların dinamizmi, atılım felsefesini oven sanat anlayışı ve uygulamaları, onceleri, eski Roma İmparatorluğu kudretini diriltme iradesiyle hareket eden İtalyan politik kadrosuna guven vermiş, futurizm Devlet sanatı olmuştur Ancak; Mussolini'nin 11932 yılında iktidara gelmesi ve faşizmin yerleşmeye başlaması ile sanata bir yeni anlayışla siyasi iktidar yeniden el koymuş, gecmişi gecersiz sayan, muzelerin ve kutuphanelerin yıkılmasını zorunlu goren futurizm mahkum edilmiştir
İtalya'da doğan metafizik resim (Pittura Matafisica) sanatı akımı, bir bakıma, dinamizmi hareketle anlamlandıran futurizme karşı harekettir Metafizik resim sanatı akımının kurucusu Grek asıllı İtalyan sanatcısı Giorgio Chirico (1888) bir sure Munih'de kalmış, bu arada peyzaja mistik bir nitelik veren Bocklin'le tanışmıştır Metafizik denilen resim sanatının oluşumunda bu Alman sanatcısının etkisi olmalıdır
Chirico'nun yapıtlarında sonsuzluğun ifadesi vardır Mekanda surekliliği telkin eder duzendeki kemerli, boş meydanlar bazen tek insan figuruyle daha da anlamlandırılmıştır Bu tasvirler sonsuzluk, yalnızlık, sınırsızlık duyguları uyandırmaktadır Eserlerde kullanılan soğuk, solgun bir ışık, gri ve kahverengi renkler atmosfere melankolik bir gorunuş vermektedir Sanatcı, sonraları, garip formlarda manken goruntusunde figurlerle değişik nitelikte kompozisyonlar yapmıştır Sonsuzluk Hasreti, Bir Sokağın Gizemi ve Melankolisi sanatcının tanınmış yapıtlarındandır
Chirico'nun eserleri surrealizmin onculeridir Rus asıllı Marc Chagall'ın ruyamsı (onirik) nitelikteki eserlerinde de İtalyan sanatcının melankolik havası vardır
İtalyan resim sanatcısı Giorgio Morandi (18901944) de metafizik resim sanatının bir başka temsilcisi olmuştur Moradi basit objelere metafizik, gizemli anlam kazandırmayı denemiştir Buyuk metafizik Naturmort adlı eseri bu ozelliği yansıtmaktadır Gri ve acık sarı renklerle cizgileri ve volumleri oldukca soyut bir şekilde kompoze etmiştir Bu, tabloya duygusal, oldukca gizemli bir gorunuş vermektedir
1922 yılından itibaren İtalyan sanatında yeni bir cığır acılmıştır Resim sanatcıları yabancı etkilerden sıyrılarak uc boyutlu ve gosterişli kompozisyonlar yapmaya yonelmişlerdir Geniş renk planlı sluetler halindeki figurler boş duygusu veren mekanlarda anıtsal goruntuler vermektedir Bu stil aşamasına Novocento (Novecento) adı verilmiştir Mimarlıkta antik Roma yapıtlarından esinlenmiş bir stil oluşturulmuştur Kornişler, alınlıklar bu mimarlığın dekoratif yapı oğeleri olmuştur
Noveocento (yirminci yuzyıl) sanatı, bu nitelikleriyle, Faşizmin geleneklerden kaynaklanan resmi sanatı olmuştur
 
Geri
Üst