SoruCevap
Yeni Üye
- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 350.999
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 17
- Puan
- 308
- Yaş
- 36
Futbol oyununun kuralları hakkında bilgi vermenizi istiyorum
Futbol nedir:
On birer kisiden olusan iki takim arasinda oynanan ve oyuncularin kure biciminde sisirilmis ozel bir topu el ve kollarini kullanmadan rakip kaleye sokmasina dayanan spor dalidir
Futbolun tarihi: Ilk zamanlardan bu yana, kure seklinde yuvarlanan cisimler bir oyun ve spor araci olarak insanoglunun dikkatini cekmistir Futbol oyununun ilk defa nerede ve ne zaman oynandigi bilinmemektedir; fakat tarihi arastrmalara gore ayakla oynanan top oyunlarinin Sumerler ’e kadar ulastigi bilinmektedir KasgarliMahmut ’un DivanI Lugat ’it Turk ’une gore, eski Turkler futbol oyununun benzeri olan “tepuk oyununu oynamaktaydi Gunumuz modern futbolunun temeli ise Romali askerler arasinda oynanan “harpastum adli oyundur Futbolun Avrupa ’daki tarihi ise buyuk bir tartisma konusudur Fransizlar, Ingilizler ve Italyanlar futbolun ilk defa kendi ulkelerinden diger ulkelere yayildigini iddia etmektedirler 1882 yilinda ise en yetkili kurum olarak International Board kurulmustur 1904 yilinda da FIFA (Federation Internationale de Football Associations) kurulmustur
FIFA Oyun Kurallari
Kural 1: Oyun Alani
Boyutlar
Oyun alani dikdortgen olmak zorundadir Tac cizgisi kale cizgisinden uzun olmak zorundadir
Uzunluk: minimum 90 m (100 yarda), maksimum 120 m (130 yarda)
Genislik: minimum 45 m (50 yarda), maksimum 90 m (100 yarda)
Uluslar arasi maclar
Uzuznluk: minimum 100 m (110 yarda), maksimum 110 m (120 yarda)
Genislik: minimum 64 m (70 yarda), maksimum 75 m (80 yarda)
Asagida iki degisik kaynaktan alinmis futbol saha olculerini gosteren semalar goruyorsunuz
Oyun Alaninin Isaretlenmesi
Oyun alani cizgilerle belirlenir Bu cizgiler sinirladiklari alana dahildir
Uzun olan iki kenar cizgilerine tac, daha kisa olan diger iki kenar cizgilerine kale cizgisi denir
Butun cizgiler en cok 12 cm (5 inc) genisliginde olmalidir
Oyun alani bir orta cizgi ile ikiye ayrilir Baslama noktasi bu cizginin tam ortasina isaretlenir Bu nokta merkez olarak 915 m (10 yarda) yaricapli bir daire cizilir
Kaleler
Kaleler, her bir kale cizgisinin ortasina yerlestirilmelidir
Bunlari bayrak direklerinden esit uzaklikta yukari dogru dik iki direkle bunlari birlestirilen yatay bir ust direkten olusur
Iki direk arasindaki mesafe icten 732 m (8yarda), ust diregin alt kenarinin yerden yuksekligi 244 m (8 feet)'dir
Her iki direk ile ust direk ayni kalinlikta ve en cok 12 santimetre (5 inc) olmalidir Kale cizgileri de kale direkleri ile ayni genislikte olurlar Kalelere kale aglari, direklere ust direge ve yere iyice tutturulmak ve kaleciye hareket serbestisi vermek sarti ile takilabilir
Kale direkleri ve ust direk beyaz renkte olmalidir
Kale Alani
Kale alanlari, oyun alaninin her iki ucunda asagida ifade edildigi gibi belirlenir:
Kale direklerinin ic kenarlarindan 55 m (6yarda) uzaklikta kale cizgisine dik iki cizgi cizilir Bu cizgiler, saha icine dogru 55 m dik (6 yarda) uzatilir ve kale cizgisine paralel bir cizgi ile birlestirilir Bu cizgiler ve kale cizgisi ile sinirli bu alan kale alanidir
Ceza Alani
Ceza alani oyun alaninin her iki ucunda asagida ifade edildigi gibi belirlenir
Kale direklerinin ic kenarlarindan 165 m (18 yarda) uzaklikta kale cizgisine dik iki cizgi cizilir Bu cizgiler, saha icine dogru 165 m (18 yarda) dik uzatilir ve kale cizgisine paralel bir cizgi ile birlestirilir Bu cizgiler ve kale cizgisi ile sinirli bu alan ceza alanidir
Her bir ceza alani icinde kale direklerinden esit uzaklikta ve kale cizgisine 11 m (12 yarda) mesafede bir penalti noktasi isaretlenir Ceza alani disina merkezi penalti noktasi olan 916 m (10 yarda) yaricapli bir daire yayi cizilir
Bayrak Direkleri
Her koseye, en az 15 m (5 ayak) yuksekliginde, ucu sivri olmayan ve bayrak takilan bir direk dikilir
Bayrak direkleri ayrica, orta saha cizgisi hizasinda, tac cizgisinin en az 1 m (1 yarda) disina dikilebilir
Kose Yayi
Her bir kose Bayrak direginden itibaren oyun alani icine 1 m (1 Yarda) yaricapli ceyrek daire yayi cizilir
Kural 2: Top
Nitelikleri ve Olculeri
Top:•yuvarlak, deriden veya bir diger uygun malzemeden imal edilmis, cevresi en cok 70 santimetre 828 inc), en az 68 santimetre (27 inc), agirligi oyunun baslangicinda en cok 450 gr (16 onz), en az 410 gr (14 onz), basinci deniz seviyesinde 0611 atmosfer (600 grcm2 1100 grcm2; 85 lbssqin 156 lbssqin) arasinda olacaktir
Kusurlu Topun Degistirilmesi
Oyun durdurulur, oyun yedek topla ilk topun kusurlu hale geldigi yerden bir hakem atisi ile baslanir Eger top, bir baslama vurus, kale vurusu, kose vurusu, serbest vurus, penalti vurusu veya tac atisi icin oyun disi oldugu sirada patlar veya kusurlu hale gelirse, oyun gereken vurus veya atisiyla baslanir
Top oyun suresince hakemin onayi olmadan degistirilemez
Kural 3: Oyuncu Sayilari
Oyuncular
Oyun, biri kaleci olmak uzere her biri en cok 11 oyuncudan olusan iki takim arasinda yapilir Eger takimlardan birinde 7'den az oyuncu varsa, o mac baslatilamaz
Resmi Maclar
FIFA'nin konfederasyonlarin veya ulusal federasyonlarin duzenledigi maclarda en cok uc oyuncu degistirilebilir
Musabaka yonetmeliginde, 3 ile 7 arasinda olmak uzere yedek oyuncu sayisi belirtilmelidir
Oyuncu Degistirme Yontemi
Bir oyuncu yedek oyuncu ile degistirme asagidaki sartlarda yapilmalidir:
• Degistirme yapilmadan once hakeme haber verilir,
• Yedek oyuncu, ancak yerini alacagi oyuncu oyun alanindan ciktiktan ve hakemden gir isaretini aldiktan sonra oyun alanina girer,
• Yedek oyuncu, yalniz oyunun durdugu bir anda ve orta saha cizgisi hizasindan oyun alanina girer,
• Oyuncu degistirme, yedek oyuncu sahaya girince tamamlanmis olur,
• Oyun alanina giren yedek oyuncu o andan itibaren oyuncu kabul edilir, oyun alanindan cikanin oyuncu niteligi bitmis olur,
• Yedek oyuncu ile yer degistiren oyuncu tekrar oyuna giremez,
• Butun yedek oyuncular, oyuna girsin veya girmesin, hakemin otorite ve karar yetkisine tabidir
Kaleci Degistirme
Diger oyunculardan herhangi biri, hakeme onceden haber verilmek; degisme oyunun durdugu bir anda yapilmak; sarti ile kalecisi ile yer degistirebilir
IhlallerCezalar
Eger bir yedek oyuncu oyun alanina hakemin izni olmaksizin girerse: oyun durdurulur, girene ihtar verilip sari kart gosterilir ve oyun alanindan cikartilir, oyun durduruldugu anda topun oldugu yerden bir hakem atisi ile tekrar baslanir
Eger bir oyuncu, onceden hakemin iznini almadan, kaleci ile yer degistirirse: oyun devam eder, ihlali yapan oyunculara, topun ilk oyundisi oldugu anda ihtar verilip sari kart gosterilir
Bu kuralin diger butun ihallerinde: ihlali yapan oyunculara ihtar verilip sari kart gosterilir
Kural 4: Oyuncu Ekipmanlari
Guvenlik
Bir oyuncu, kendisine veya bir baska oyuncuya tehlikeli olabilecek her hangi bir giysi giymemeli veya (her cesit takilar da dahil) gerecler tasimamalidir
Gerekli Giysiler
Bir oyuncunun gerekli olan giysileri;
forma veya gomlek, sort (eger tayt giyilirse, taytin rengi sortun esas renginde olmali), tozluklar, tekmelikler, futbol ayakkabilarindan olusur
Kaleciler
Her kaleci, kendisini diger oyunculardan, hakemden ve yardimci hakemlerden ayirt edecek renkte giyinir
IhlallerCezalar
Bu kuralin herhangi bir ihlali halinde:
• oyunun durdurulmasi sart degildir
• giysi ve gerecleri uygun olmayan oyuncuya hakem tarafindan gerekli duzeltmeleri yapmasi icin oyun alanindan cikmasi bildirilir
•oyuncu, eger topun ilk oyun disi oldugu ana kadar uygun olmayan giysi ve gereclerini duzeltmemisse, topun ilk oyun disi oldugu anda oyun alanindan cikar,
•giysi ve gereclerini duzeltmek icin oyun alanindan cikan oyuncu hakemin izni olmadan oyun alanina tekrar giremez
•hakem, oyuncunun oyun alanina girmesine izin vermeden once giysi ve gereclerini duzelttigini kontrol eder,
•oyuncu yalniz topun oyun disi oldugu anda oyuna girebilir
Bu kuralin ihlalinden dolayi oyun alanindan cikartilan bir oyuncu eger hakemin izni olmadan oyun alanina tekrar girerse (veya ilk defa girerse) ihtar verilip sari kart gosterilir
Kural 5: Hakem
Hakemin Yetkisi
Her mac, oyun kurallarini uygulamada tam yetkili olarak atanan bir hakem tarafindan yonetilir
Yetkileri Ve Gorevleri
Hakem
•oyun kurallarini uygular,
•oyunu, yardimci hakemler ve varsa dorduncu hakem ile isbirligi icinde yonetir
•kullanilan her topun Kural 2'de belirtilen ozelliklere uygun olup olmadigini kontrol eder,
•oyuncularin giysilerinin 4 ncu kuralda belirtilen ozelliklere uygunluguna karar verir,
•oyun'un suresini belirler ve oyun ile ilgili kayitlarini tutar,
•kurallarin herhangi bir sekilde ihlalinde veya diger bir sebepten gerekli gorurse, oyunu durdurur, gecici olarak erteler veya tatil eder,
•herhangi bir harici mudahale halinde, oyunu durdurur, gecici olarak erteler veya tatil eder,
•bir oyuncunun ciddi sakatlandigi kanisina varirsa oyunu durdurur ve o oyuncunun oyun alanindan cikarilmasini saglar,
•bir oyuncunun hafif sakatlandigi kanisina varirsa oyunu top oyundisi oluncaya kadar devam ettirir,
•kanayan yarasi olan bir oyuncunun oyun alanindan cikarilmasini saglar Bu oyuncu ancak hakemin kanamanin durduguna kanaat getirmesi halinde hakemin isareti ile oyun alanina donebilir,
• oyunu durdurmakla, ihlali yapan takima bir avantaj saglayacagi hallerde oyunu devam ettirir Dusundugu avantajin olusmamasi halinde yapilan ihlali cezalandirir,
• bir oyuncunun ayni anda birden fazla ihlal yaptigi durumlarda daha agir olan ihlali cezalandirir,
• ihtar veya ihrac gerektiren bir ihlali yapan oyuncuyu gerekli sekilde cezalandirir Gerekeni o anda yapmazsa, topun oyundisi oldugu ilk anda yapmalidir
• sorumlu bir sekilde hareket etmeyen takim yetkililerini cezalandirir ve gerekirse oyun alanindan ve cevresinden uzaklastirir
• kendisinin goremedigi olaylarda, yardimci hakemlerin verdigi bilgiye gore hareket eder,
• yetkili olmayan kisilerin oyun alanina girmemesini saglar,
• durmus olan oyunu tekrar baslatir,
• oyunculara veveya takim yetkililerine ve mac oncesinde, mac sonrasinda ve mac sonrasinda meydana gelen olaylara karsin alinan disiplin tedbirleri hakkinda bilgi iceren mac raporunu ilgili kurumlara verir
Kural 6: Yardimci Hakemler
Gorevler
Karar yetkisi hakemde olmak uzere, asagidaki durumlari isaret etmek icin iki yardimci hakem atanir:
•topun ne zaman tamamiyla oyun alanindan ciktigini,
•hangi takimin kose vurusu, kale vurusu veya tac atisi yapacagini,
•bir oyuncunun pozisyonu dolayisi ile ne zaman ofsayd olarak cezalandirilacagini,
•oyuncu degisikligi istedigini,
•hakemin goremedigi fena hareketleri ve diger olaylari
•pozisyona hakemden daha yakin olduklarinda meydana gelen ihalleri (bu, bazi ozel durumlarda, ceza alani icinde meydana gelen ihlalleride kapsar),
•penalti vuruslarinda kalecinin topa vurulmadan once ileri hareket ettigini ve topun gol cizgisini gectigini
Yardim
Yardimci hakemler, hakemin maci oyun kurallarina gore yonetmesine yardimci olurlar Bazi durumlarda 9,15 m mesafenin kontrolu icin oyun alanina girebilirler
Bir yardimci hakemin gereksiz mudahale veya yakisiksiz hareketleri oldugunda, hakem onun gorevine son verecek ve durumu yetkili kurumlara rapor edecektir
Kural 7: Oyun Suresi
Oyunun Devreleri
Hakem ve oynayan iki takim aralarinda baska sekilde anlasmamislarsa bir oyun 45'er dakikalik iki esit devreden olusur Oyunun devre surelerini degistirmek icin karar (ornegin, havanin kararmasi yuzunden 40'ar dakikalik iki devreye indirmek) verilmesi oyun baslamadan once verilmeli ve musabaka yonetmeliklere uygun olmalidir
Devre Arasi
Oyuncularin devre arasi dinlenmeye haklari vardir Devre arasi 15 dakikadan uzun olmamalidir Musabaka yonetmeliklerinde devre arasi zaman suresi belirtilmelidir Devre arasi zamani ancak hakemin izni ile degistirilebilir
Kayip Zaman Icin Uzatma
Asagidaki durumlar nedeniyle kaybolan sure ait oldugu devreye eklenecektir; oyuncu degistirmeleri, oyuncularin sakatlanmalari, sakatlanan oyuncularin tedavi icin oyun alanindan cikarilmalari, zaman gecirilmesi, herhangi bir diger neden dolayisiyla
Eklenecek sure hakemin takdirine baglidir
Penalti Vurusu
Her iki devrenin veya uzatma devrelerinin sonunda yapilacak penalti vurusu icin gerekli sure eklenecektir
Uzatma Devreleri
Musabaka yonetmelikleri bir oyuna iki esit uzatma devresi ilave edilmesi gerektigini icerebilir Bu durumda 8 nci kuralin hukumleri dikkate alinmalidir
Tatil Edilen Mac
Musabaka yonetmeligi aksini belirtmedikce, tatil edilmis bir mac tekrar edilir
Kural 8: Oyuna Baslama ve Topu Oyuna Sokma
Baslama Vurusundan Once
Para atisi yapilir ve atisi kazanan takim birinci yarida hucum edecegi kaleyi secer Diger takim oyunun baslama vurusunu yapar Para atisini kazanan takim ikini yarida baslama vurusunu yapar Macin ikinci yarisinda takimlar kalelerini degistirip diger kaleye hucum ederler
Baslama Vurusu
Oyunu baslatmak veya tekrar baslatmak icin yapilan baslama vurusu: oyunun baslangicinda, bir gol atildiktan sonra, macin ikinci yarisinin baslangicinda, eger oynanirsa, her iki uzatma devresinin baslangicinda yapilir,
Baslama vurusundan dogrudan dogruya bir gol yapilabilir
Yontem
Butun oyuncular kendi yari alanlarinda bulunacaklardir, baslama vurusunu yapan takimin rakipleri top oyuna girinceye kadar toptan en az 915 m (10 yarda) uzakta olurlar, top orta noktada hareketsiz bir sekilde duracaktir, hakem bir isaret verecektir Top, vurus yapilip ileri dogru hareket ettigi andan oyunda olacaktir, vurusu yapan oyuncu, top bir baska oyuncuya dokunmadan once topa ikinci kez dokunmayacaktir
Bir takimin kazandigi her golden sonra baslama vurusu diger takim tarafindan yapilacaktir
Ihlaller Cezalar
Eger vurusu yapan oyuncu top bir baska oyuncuya dokunmadan once ikinci kez dokunursa: rakip takim lehine ihlalin yapildigi yerden bir endirekt serbest vurus verilecektir
Baslama vurusu yonteminin herhangi bir baska surette ihlali durumunda: vurusu tekrar edilecektir
Hakem Atisi
Oyun, top oyunda iken sayet Oyun Kurallarinda belirtilmeyen bir nedenle gecici olarak durdurulmussa oyuna yeniden bir hakem atisi ile devam edilecektir
Yontem
Hakem oyunu, topun oyun durduruldugu anda bulundugu yerden topu yere birakarak baslatacaktir
Oyun top yere degince tekrar baslamis olacaktir
Ihlaller Cezalar
Hakem atisi, asagidaki hallerde tekrarlanacaktir: eger topa, yere degmeden once, bir oyuncu dokunursa, eger top, yere degdikten sonra, hic bir oyuncuya degmeden oyun alani disina cikarsa
Ozel Durumlar
Savunma yapan takimin lehine kendi kale alani icinde verilen bir serbest vurus o alanin herhangi bir yerinden yapilabilir
Rakip kale alani icinde, hucum eden takim lehine verilen bir endirekt serbest vurus, kale cizgisine paralel kale alani cizgisi uzerindeki ihlale en yakin noktadan yapilir
Kale alani icinde gecici olarak durdurulmasindan sonra oyunu tekrar baslatmak icin yapilacak hakem atisi, oyun durdugu anda topun bulundugu yere, en yakin kale cizgisi uzerindeki bir noktadan yapilir
Kural 9: Topun Oyunda Olmasi ve Olmamasi
Topun Oyundisi Olmasi
Top asagidaki hallerde oyun disinda olacaktir: Top kale cizgisini veya tac cizgisini, havadan veya yerden, tamamen gectigi zaman, oyun hakem tarafindan durduruldugu zaman
Topun Oyunda Olmasi
Top: kale direklerine, ust direge veya kose bayrak direklerinden birisine carpip oyun alani icine dondugu; oyun alani icinde bulunduklari sirada hakem veya yardimci hakemlerden birisine carptigi, durum da dahil olmak uzere, oyun disi olmadigi butun durumlarda oyundadir
Kural 10: Gol Yapma
Gol Yapma
Bir gol, golu atan takimin gol oncesi oyun kurallarini ihlal etmemis olmasi sartiyla, topun tamaminin kale direkleri arasindan ve ust diregin altindan gecmesi ile yapilir
Kazanan Takim
Bir macta daha fazla gol atan takim maci kazanmis sayilir Eger her iki takim esit sayida gol atmis veya hic gol atilmamis ise mac berabere sonuclanmis olur
Musabaka Yonetmeligi
Yonetmeliklere, berabere sonuclanan maclarda maci kazanan takimi belirlemek icin, uzatma devreleri veya IFAB'in onayladigi yontemleri iceren kararlar konulabilir
Kural 11: Ofsayt
Ofsayd Pozisyonu
Sadece ofsayd pozisyonunda bulunmak bir ihlal degildir
Bir oyuncu eger: rakip kale cizgisine toptan ve sondan ikinci rakip oyuncudan daha yakin ise ofsayd pozisyonundadir
Bir oyuncu eger: kendi yari alanindan ise, veya sondan ikinci rakip oyuncu ile ayni hizada ise, veya son iki rakip oyuncu ile ayni hizada ise, ofsayd pozisyonunda degildir
Ihlal
Ofsayd pozisyonundaki bir oyuncu, topun takim arkadasina dokundugu veya takim arkadasi tarafindan oynandigi anda, hakemin kanisina gore, oyuna mudahale ederek, veya rakibe mudahale (tesir) ederek,veya bulundugu pozisyondan avantaj elde ederek, aktif oyunun icinde olursa ofsayd olarak cezalandirilir
Ihlal Olmamasi
Eger top, bir oyuncuya dogrudan dogruya kale vurusundan, veya tac atisindan, veya kose vurusundan,gelirse bir ofsayd ihlali yoktur
Ihlaller Cezalar
Her ofsayd ihlali icin, hakem rakip takim lehine ihlalin yapildigi yerden bir endirekt serbest vurus verir
Futbol nedir:
On birer kisiden olusan iki takim arasinda oynanan ve oyuncularin kure biciminde sisirilmis ozel bir topu el ve kollarini kullanmadan rakip kaleye sokmasina dayanan spor dalidir
Futbolun tarihi: Ilk zamanlardan bu yana, kure seklinde yuvarlanan cisimler bir oyun ve spor araci olarak insanoglunun dikkatini cekmistir Futbol oyununun ilk defa nerede ve ne zaman oynandigi bilinmemektedir; fakat tarihi arastrmalara gore ayakla oynanan top oyunlarinin Sumerler ’e kadar ulastigi bilinmektedir KasgarliMahmut ’un DivanI Lugat ’it Turk ’une gore, eski Turkler futbol oyununun benzeri olan “tepuk oyununu oynamaktaydi Gunumuz modern futbolunun temeli ise Romali askerler arasinda oynanan “harpastum adli oyundur Futbolun Avrupa ’daki tarihi ise buyuk bir tartisma konusudur Fransizlar, Ingilizler ve Italyanlar futbolun ilk defa kendi ulkelerinden diger ulkelere yayildigini iddia etmektedirler 1882 yilinda ise en yetkili kurum olarak International Board kurulmustur 1904 yilinda da FIFA (Federation Internationale de Football Associations) kurulmustur
FIFA Oyun Kurallari
Kural 1: Oyun Alani
Boyutlar
Oyun alani dikdortgen olmak zorundadir Tac cizgisi kale cizgisinden uzun olmak zorundadir
Uzunluk: minimum 90 m (100 yarda), maksimum 120 m (130 yarda)
Genislik: minimum 45 m (50 yarda), maksimum 90 m (100 yarda)
Uluslar arasi maclar
Uzuznluk: minimum 100 m (110 yarda), maksimum 110 m (120 yarda)
Genislik: minimum 64 m (70 yarda), maksimum 75 m (80 yarda)
Asagida iki degisik kaynaktan alinmis futbol saha olculerini gosteren semalar goruyorsunuz
Oyun Alaninin Isaretlenmesi
Oyun alani cizgilerle belirlenir Bu cizgiler sinirladiklari alana dahildir
Uzun olan iki kenar cizgilerine tac, daha kisa olan diger iki kenar cizgilerine kale cizgisi denir
Butun cizgiler en cok 12 cm (5 inc) genisliginde olmalidir
Oyun alani bir orta cizgi ile ikiye ayrilir Baslama noktasi bu cizginin tam ortasina isaretlenir Bu nokta merkez olarak 915 m (10 yarda) yaricapli bir daire cizilir
Kaleler
Kaleler, her bir kale cizgisinin ortasina yerlestirilmelidir
Bunlari bayrak direklerinden esit uzaklikta yukari dogru dik iki direkle bunlari birlestirilen yatay bir ust direkten olusur
Iki direk arasindaki mesafe icten 732 m (8yarda), ust diregin alt kenarinin yerden yuksekligi 244 m (8 feet)'dir
Her iki direk ile ust direk ayni kalinlikta ve en cok 12 santimetre (5 inc) olmalidir Kale cizgileri de kale direkleri ile ayni genislikte olurlar Kalelere kale aglari, direklere ust direge ve yere iyice tutturulmak ve kaleciye hareket serbestisi vermek sarti ile takilabilir
Kale direkleri ve ust direk beyaz renkte olmalidir
Kale Alani
Kale alanlari, oyun alaninin her iki ucunda asagida ifade edildigi gibi belirlenir:
Kale direklerinin ic kenarlarindan 55 m (6yarda) uzaklikta kale cizgisine dik iki cizgi cizilir Bu cizgiler, saha icine dogru 55 m dik (6 yarda) uzatilir ve kale cizgisine paralel bir cizgi ile birlestirilir Bu cizgiler ve kale cizgisi ile sinirli bu alan kale alanidir
Ceza Alani
Ceza alani oyun alaninin her iki ucunda asagida ifade edildigi gibi belirlenir
Kale direklerinin ic kenarlarindan 165 m (18 yarda) uzaklikta kale cizgisine dik iki cizgi cizilir Bu cizgiler, saha icine dogru 165 m (18 yarda) dik uzatilir ve kale cizgisine paralel bir cizgi ile birlestirilir Bu cizgiler ve kale cizgisi ile sinirli bu alan ceza alanidir
Her bir ceza alani icinde kale direklerinden esit uzaklikta ve kale cizgisine 11 m (12 yarda) mesafede bir penalti noktasi isaretlenir Ceza alani disina merkezi penalti noktasi olan 916 m (10 yarda) yaricapli bir daire yayi cizilir
Bayrak Direkleri
Her koseye, en az 15 m (5 ayak) yuksekliginde, ucu sivri olmayan ve bayrak takilan bir direk dikilir
Bayrak direkleri ayrica, orta saha cizgisi hizasinda, tac cizgisinin en az 1 m (1 yarda) disina dikilebilir
Kose Yayi
Her bir kose Bayrak direginden itibaren oyun alani icine 1 m (1 Yarda) yaricapli ceyrek daire yayi cizilir
Kural 2: Top
Nitelikleri ve Olculeri
Top:•yuvarlak, deriden veya bir diger uygun malzemeden imal edilmis, cevresi en cok 70 santimetre 828 inc), en az 68 santimetre (27 inc), agirligi oyunun baslangicinda en cok 450 gr (16 onz), en az 410 gr (14 onz), basinci deniz seviyesinde 0611 atmosfer (600 grcm2 1100 grcm2; 85 lbssqin 156 lbssqin) arasinda olacaktir
Kusurlu Topun Degistirilmesi
Oyun durdurulur, oyun yedek topla ilk topun kusurlu hale geldigi yerden bir hakem atisi ile baslanir Eger top, bir baslama vurus, kale vurusu, kose vurusu, serbest vurus, penalti vurusu veya tac atisi icin oyun disi oldugu sirada patlar veya kusurlu hale gelirse, oyun gereken vurus veya atisiyla baslanir
Top oyun suresince hakemin onayi olmadan degistirilemez
Kural 3: Oyuncu Sayilari
Oyuncular
Oyun, biri kaleci olmak uzere her biri en cok 11 oyuncudan olusan iki takim arasinda yapilir Eger takimlardan birinde 7'den az oyuncu varsa, o mac baslatilamaz
Resmi Maclar
FIFA'nin konfederasyonlarin veya ulusal federasyonlarin duzenledigi maclarda en cok uc oyuncu degistirilebilir
Musabaka yonetmeliginde, 3 ile 7 arasinda olmak uzere yedek oyuncu sayisi belirtilmelidir
Oyuncu Degistirme Yontemi
Bir oyuncu yedek oyuncu ile degistirme asagidaki sartlarda yapilmalidir:
• Degistirme yapilmadan once hakeme haber verilir,
• Yedek oyuncu, ancak yerini alacagi oyuncu oyun alanindan ciktiktan ve hakemden gir isaretini aldiktan sonra oyun alanina girer,
• Yedek oyuncu, yalniz oyunun durdugu bir anda ve orta saha cizgisi hizasindan oyun alanina girer,
• Oyuncu degistirme, yedek oyuncu sahaya girince tamamlanmis olur,
• Oyun alanina giren yedek oyuncu o andan itibaren oyuncu kabul edilir, oyun alanindan cikanin oyuncu niteligi bitmis olur,
• Yedek oyuncu ile yer degistiren oyuncu tekrar oyuna giremez,
• Butun yedek oyuncular, oyuna girsin veya girmesin, hakemin otorite ve karar yetkisine tabidir
Kaleci Degistirme
Diger oyunculardan herhangi biri, hakeme onceden haber verilmek; degisme oyunun durdugu bir anda yapilmak; sarti ile kalecisi ile yer degistirebilir
IhlallerCezalar
Eger bir yedek oyuncu oyun alanina hakemin izni olmaksizin girerse: oyun durdurulur, girene ihtar verilip sari kart gosterilir ve oyun alanindan cikartilir, oyun durduruldugu anda topun oldugu yerden bir hakem atisi ile tekrar baslanir
Eger bir oyuncu, onceden hakemin iznini almadan, kaleci ile yer degistirirse: oyun devam eder, ihlali yapan oyunculara, topun ilk oyundisi oldugu anda ihtar verilip sari kart gosterilir
Bu kuralin diger butun ihallerinde: ihlali yapan oyunculara ihtar verilip sari kart gosterilir
Kural 4: Oyuncu Ekipmanlari
Guvenlik
Bir oyuncu, kendisine veya bir baska oyuncuya tehlikeli olabilecek her hangi bir giysi giymemeli veya (her cesit takilar da dahil) gerecler tasimamalidir
Gerekli Giysiler
Bir oyuncunun gerekli olan giysileri;
forma veya gomlek, sort (eger tayt giyilirse, taytin rengi sortun esas renginde olmali), tozluklar, tekmelikler, futbol ayakkabilarindan olusur
Kaleciler
Her kaleci, kendisini diger oyunculardan, hakemden ve yardimci hakemlerden ayirt edecek renkte giyinir
IhlallerCezalar
Bu kuralin herhangi bir ihlali halinde:
• oyunun durdurulmasi sart degildir
• giysi ve gerecleri uygun olmayan oyuncuya hakem tarafindan gerekli duzeltmeleri yapmasi icin oyun alanindan cikmasi bildirilir
•oyuncu, eger topun ilk oyun disi oldugu ana kadar uygun olmayan giysi ve gereclerini duzeltmemisse, topun ilk oyun disi oldugu anda oyun alanindan cikar,
•giysi ve gereclerini duzeltmek icin oyun alanindan cikan oyuncu hakemin izni olmadan oyun alanina tekrar giremez
•hakem, oyuncunun oyun alanina girmesine izin vermeden once giysi ve gereclerini duzelttigini kontrol eder,
•oyuncu yalniz topun oyun disi oldugu anda oyuna girebilir
Bu kuralin ihlalinden dolayi oyun alanindan cikartilan bir oyuncu eger hakemin izni olmadan oyun alanina tekrar girerse (veya ilk defa girerse) ihtar verilip sari kart gosterilir
Kural 5: Hakem
Hakemin Yetkisi
Her mac, oyun kurallarini uygulamada tam yetkili olarak atanan bir hakem tarafindan yonetilir
Yetkileri Ve Gorevleri
Hakem
•oyun kurallarini uygular,
•oyunu, yardimci hakemler ve varsa dorduncu hakem ile isbirligi icinde yonetir
•kullanilan her topun Kural 2'de belirtilen ozelliklere uygun olup olmadigini kontrol eder,
•oyuncularin giysilerinin 4 ncu kuralda belirtilen ozelliklere uygunluguna karar verir,
•oyun'un suresini belirler ve oyun ile ilgili kayitlarini tutar,
•kurallarin herhangi bir sekilde ihlalinde veya diger bir sebepten gerekli gorurse, oyunu durdurur, gecici olarak erteler veya tatil eder,
•herhangi bir harici mudahale halinde, oyunu durdurur, gecici olarak erteler veya tatil eder,
•bir oyuncunun ciddi sakatlandigi kanisina varirsa oyunu durdurur ve o oyuncunun oyun alanindan cikarilmasini saglar,
•bir oyuncunun hafif sakatlandigi kanisina varirsa oyunu top oyundisi oluncaya kadar devam ettirir,
•kanayan yarasi olan bir oyuncunun oyun alanindan cikarilmasini saglar Bu oyuncu ancak hakemin kanamanin durduguna kanaat getirmesi halinde hakemin isareti ile oyun alanina donebilir,
• oyunu durdurmakla, ihlali yapan takima bir avantaj saglayacagi hallerde oyunu devam ettirir Dusundugu avantajin olusmamasi halinde yapilan ihlali cezalandirir,
• bir oyuncunun ayni anda birden fazla ihlal yaptigi durumlarda daha agir olan ihlali cezalandirir,
• ihtar veya ihrac gerektiren bir ihlali yapan oyuncuyu gerekli sekilde cezalandirir Gerekeni o anda yapmazsa, topun oyundisi oldugu ilk anda yapmalidir
• sorumlu bir sekilde hareket etmeyen takim yetkililerini cezalandirir ve gerekirse oyun alanindan ve cevresinden uzaklastirir
• kendisinin goremedigi olaylarda, yardimci hakemlerin verdigi bilgiye gore hareket eder,
• yetkili olmayan kisilerin oyun alanina girmemesini saglar,
• durmus olan oyunu tekrar baslatir,
• oyunculara veveya takim yetkililerine ve mac oncesinde, mac sonrasinda ve mac sonrasinda meydana gelen olaylara karsin alinan disiplin tedbirleri hakkinda bilgi iceren mac raporunu ilgili kurumlara verir
Kural 6: Yardimci Hakemler
Gorevler
Karar yetkisi hakemde olmak uzere, asagidaki durumlari isaret etmek icin iki yardimci hakem atanir:
•topun ne zaman tamamiyla oyun alanindan ciktigini,
•hangi takimin kose vurusu, kale vurusu veya tac atisi yapacagini,
•bir oyuncunun pozisyonu dolayisi ile ne zaman ofsayd olarak cezalandirilacagini,
•oyuncu degisikligi istedigini,
•hakemin goremedigi fena hareketleri ve diger olaylari
•pozisyona hakemden daha yakin olduklarinda meydana gelen ihalleri (bu, bazi ozel durumlarda, ceza alani icinde meydana gelen ihlalleride kapsar),
•penalti vuruslarinda kalecinin topa vurulmadan once ileri hareket ettigini ve topun gol cizgisini gectigini
Yardim
Yardimci hakemler, hakemin maci oyun kurallarina gore yonetmesine yardimci olurlar Bazi durumlarda 9,15 m mesafenin kontrolu icin oyun alanina girebilirler
Bir yardimci hakemin gereksiz mudahale veya yakisiksiz hareketleri oldugunda, hakem onun gorevine son verecek ve durumu yetkili kurumlara rapor edecektir
Kural 7: Oyun Suresi
Oyunun Devreleri
Hakem ve oynayan iki takim aralarinda baska sekilde anlasmamislarsa bir oyun 45'er dakikalik iki esit devreden olusur Oyunun devre surelerini degistirmek icin karar (ornegin, havanin kararmasi yuzunden 40'ar dakikalik iki devreye indirmek) verilmesi oyun baslamadan once verilmeli ve musabaka yonetmeliklere uygun olmalidir
Devre Arasi
Oyuncularin devre arasi dinlenmeye haklari vardir Devre arasi 15 dakikadan uzun olmamalidir Musabaka yonetmeliklerinde devre arasi zaman suresi belirtilmelidir Devre arasi zamani ancak hakemin izni ile degistirilebilir
Kayip Zaman Icin Uzatma
Asagidaki durumlar nedeniyle kaybolan sure ait oldugu devreye eklenecektir; oyuncu degistirmeleri, oyuncularin sakatlanmalari, sakatlanan oyuncularin tedavi icin oyun alanindan cikarilmalari, zaman gecirilmesi, herhangi bir diger neden dolayisiyla
Eklenecek sure hakemin takdirine baglidir
Penalti Vurusu
Her iki devrenin veya uzatma devrelerinin sonunda yapilacak penalti vurusu icin gerekli sure eklenecektir
Uzatma Devreleri
Musabaka yonetmelikleri bir oyuna iki esit uzatma devresi ilave edilmesi gerektigini icerebilir Bu durumda 8 nci kuralin hukumleri dikkate alinmalidir
Tatil Edilen Mac
Musabaka yonetmeligi aksini belirtmedikce, tatil edilmis bir mac tekrar edilir
Kural 8: Oyuna Baslama ve Topu Oyuna Sokma
Baslama Vurusundan Once
Para atisi yapilir ve atisi kazanan takim birinci yarida hucum edecegi kaleyi secer Diger takim oyunun baslama vurusunu yapar Para atisini kazanan takim ikini yarida baslama vurusunu yapar Macin ikinci yarisinda takimlar kalelerini degistirip diger kaleye hucum ederler
Baslama Vurusu
Oyunu baslatmak veya tekrar baslatmak icin yapilan baslama vurusu: oyunun baslangicinda, bir gol atildiktan sonra, macin ikinci yarisinin baslangicinda, eger oynanirsa, her iki uzatma devresinin baslangicinda yapilir,
Baslama vurusundan dogrudan dogruya bir gol yapilabilir
Yontem
Butun oyuncular kendi yari alanlarinda bulunacaklardir, baslama vurusunu yapan takimin rakipleri top oyuna girinceye kadar toptan en az 915 m (10 yarda) uzakta olurlar, top orta noktada hareketsiz bir sekilde duracaktir, hakem bir isaret verecektir Top, vurus yapilip ileri dogru hareket ettigi andan oyunda olacaktir, vurusu yapan oyuncu, top bir baska oyuncuya dokunmadan once topa ikinci kez dokunmayacaktir
Bir takimin kazandigi her golden sonra baslama vurusu diger takim tarafindan yapilacaktir
Ihlaller Cezalar
Eger vurusu yapan oyuncu top bir baska oyuncuya dokunmadan once ikinci kez dokunursa: rakip takim lehine ihlalin yapildigi yerden bir endirekt serbest vurus verilecektir
Baslama vurusu yonteminin herhangi bir baska surette ihlali durumunda: vurusu tekrar edilecektir
Hakem Atisi
Oyun, top oyunda iken sayet Oyun Kurallarinda belirtilmeyen bir nedenle gecici olarak durdurulmussa oyuna yeniden bir hakem atisi ile devam edilecektir
Yontem
Hakem oyunu, topun oyun durduruldugu anda bulundugu yerden topu yere birakarak baslatacaktir
Oyun top yere degince tekrar baslamis olacaktir
Ihlaller Cezalar
Hakem atisi, asagidaki hallerde tekrarlanacaktir: eger topa, yere degmeden once, bir oyuncu dokunursa, eger top, yere degdikten sonra, hic bir oyuncuya degmeden oyun alani disina cikarsa
Ozel Durumlar
Savunma yapan takimin lehine kendi kale alani icinde verilen bir serbest vurus o alanin herhangi bir yerinden yapilabilir
Rakip kale alani icinde, hucum eden takim lehine verilen bir endirekt serbest vurus, kale cizgisine paralel kale alani cizgisi uzerindeki ihlale en yakin noktadan yapilir
Kale alani icinde gecici olarak durdurulmasindan sonra oyunu tekrar baslatmak icin yapilacak hakem atisi, oyun durdugu anda topun bulundugu yere, en yakin kale cizgisi uzerindeki bir noktadan yapilir
Kural 9: Topun Oyunda Olmasi ve Olmamasi
Topun Oyundisi Olmasi
Top asagidaki hallerde oyun disinda olacaktir: Top kale cizgisini veya tac cizgisini, havadan veya yerden, tamamen gectigi zaman, oyun hakem tarafindan durduruldugu zaman
Topun Oyunda Olmasi
Top: kale direklerine, ust direge veya kose bayrak direklerinden birisine carpip oyun alani icine dondugu; oyun alani icinde bulunduklari sirada hakem veya yardimci hakemlerden birisine carptigi, durum da dahil olmak uzere, oyun disi olmadigi butun durumlarda oyundadir
Kural 10: Gol Yapma
Gol Yapma
Bir gol, golu atan takimin gol oncesi oyun kurallarini ihlal etmemis olmasi sartiyla, topun tamaminin kale direkleri arasindan ve ust diregin altindan gecmesi ile yapilir
Kazanan Takim
Bir macta daha fazla gol atan takim maci kazanmis sayilir Eger her iki takim esit sayida gol atmis veya hic gol atilmamis ise mac berabere sonuclanmis olur
Musabaka Yonetmeligi
Yonetmeliklere, berabere sonuclanan maclarda maci kazanan takimi belirlemek icin, uzatma devreleri veya IFAB'in onayladigi yontemleri iceren kararlar konulabilir
Kural 11: Ofsayt
Ofsayd Pozisyonu
Sadece ofsayd pozisyonunda bulunmak bir ihlal degildir
Bir oyuncu eger: rakip kale cizgisine toptan ve sondan ikinci rakip oyuncudan daha yakin ise ofsayd pozisyonundadir
Bir oyuncu eger: kendi yari alanindan ise, veya sondan ikinci rakip oyuncu ile ayni hizada ise, veya son iki rakip oyuncu ile ayni hizada ise, ofsayd pozisyonunda degildir
Ihlal
Ofsayd pozisyonundaki bir oyuncu, topun takim arkadasina dokundugu veya takim arkadasi tarafindan oynandigi anda, hakemin kanisina gore, oyuna mudahale ederek, veya rakibe mudahale (tesir) ederek,veya bulundugu pozisyondan avantaj elde ederek, aktif oyunun icinde olursa ofsayd olarak cezalandirilir
Ihlal Olmamasi
Eger top, bir oyuncuya dogrudan dogruya kale vurusundan, veya tac atisindan, veya kose vurusundan,gelirse bir ofsayd ihlali yoktur
Ihlaller Cezalar
Her ofsayd ihlali icin, hakem rakip takim lehine ihlalin yapildigi yerden bir endirekt serbest vurus verir