AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Hoş Geldin!

Bize kaydolarak topluluğumuzun diğer üyeleriyle tartışabilir, paylaşabilir ve özel mesaj gönderebilirsiniz.

Şimdi Kaydolun!

Frankfurt Okulu fikirleri nelerdir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
59.482
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Frankfurt Okulu fikirleri nelerdir?​

Tarihçe. 20. Yüzyılın temel düşünce geleneklerinden birini temsil eden Frankfurt okulu, kapitalist sistem ve onun bir ürünü olarak görünen tüketim toplumuna karşı eleştirel bir tutum takınmıştır. Marksizmin eleştirel bir edinimine yönelmiş ve bu doğrultuda yeni bir eleştirel toplum teorisi kurmaya çalışmışlardır.

Eleştirel yaklaşımın kaynağı neresidir?​

Eleştirel yaklaşımın kaynağı neresidir?
Eleştirel teori, dar anlamda Frankfurt Okulu’nun 1930’lu yıllarda Friedrich Nietzsche ve Sigmund Freud gibi düşünürlerin eserlerine oluşan eğilimle gelişen Batı Marksizmi, diğer bir deyişle neo-Marksist felsefesine dayanır.

Eğitime eleştirel yaklaşım ilk kez hangisi ile başlamıştır?​

“Eleştirel” teori kavramı ilk olarak 1937 yılında Max Horkheimer tarafından “Geleneksel ve Eleştirel Teori” adlı makalesinde ortaya atılmıştır. Horkheimer, toplumun değişimiyle ilgilenmiş, ancak buna ışık tutacak teorilerin gelişiminin doğa bilimlerindeki gibi olamayacağını vurgulamıştır.

Frankfurt Okulu kuramcılarının çalışma alanları nedir?​

Frankfurt Okulu kuramcılarının çalışma alanları nedir?
Frankfurt Okulu’nun çalışmaları genel anlamda eleştirel teori ve ekonomi politikalarını kapsamaktadır. Bir bütün olarak eleştirel kuramcıların geniş yaklaşımı, Adorno ve Horkheimer Aydınlanma’nın Diyalektiği’nde temel çalışmalarında yoğun olarak Herbert Marcuse’un fikirlerini daha ayrıntılı bir şekilde incelemişlerdir.

Eleştirel perspektif ne demek?​

Bu, bir anlamda, ideoloji eleştirisi içeren bir perspektiftir; iktidar ilişkilerini gizleyen ve meşrulaştıran ve dolayısıyla gerçekliğin sistematik biçimde tahrif edilmiş yorumları olan ideolojinin eleştirisini içeren bir perspektif.

Eleştirel sosyal bilim yaklaşımının gelişimine kim katkıda bulunmuştur?​

Eleştirel sosyal bilim yaklaşımının gelişimine kim katkıda bulunmuştur?
Refleksiyonu, Marksist sınırların ötesine taşıyarak, eleştirel bir sosyal bilimin epistemolojisini temellendiren Habermas’tır. Çünkü Habermas, “dil”, “eylem” ve “bilgi” arasında ilişki kurarak, eleştirinin hermeneutik ve psikanalitik boyutlarını incelemektedir.
 
Frankfurt Okulu fikirleri, 20. yüzyılın önemli düşünce geleneklerinden birini oluşturur. Okul, kapitalist sisteme ve tüketim toplumuna eleştirel bir yaklaşım benimsemiş ve Marksizmin eleştirel bir perspektifine odaklanmıştır.

Eleştirel yaklaşımın kaynağı, dar anlamda Frankfurt Okulu'nun 1930'lu yıllarda Friedrich Nietzsche ve Sigmund Freud gibi düşünürlerin eserlerine duyduğu ilgi ile gelişen Batı Marksizmi, yani neo-Marksist felsefe olarak kabul edilir.

Eleştirel teori kavramı, ilk olarak 1937 yılında Max Horkheimer tarafından "Geleneksel ve Eleştirel Teori" adlı makalesinde ortaya atılmıştır. Horkheimer, toplumsal değişimle ilgilenmiş ve bu değişimi açıklayacak teorilerin doğa bilimlerindeki gibi olamayacağını vurgulamıştır.

Frankfurt Okulu kuramcılarının çalışma alanları genel olarak eleştirel teori ve ekonomi politikalarını kapsar. Aydınlanma'nın Diyalektiği gibi temel çalışmalarda Adorno, Horkheimer ve Marcuse'un fikirlerine odaklanılmıştır.

Eleştirel perspektif, ideoloji eleştirisi içeren bir bakış açısını ifade eder. Bu perspektif, iktidar ilişkilerini sorgular ve gerçekliğin ideolojik yorumlarını eleştirir.

Eleştirel sosyal bilim yaklaşımının gelişimine önemli katkılarda bulunan kişi ise Habermas'tır. Habermas, Marksist sınırları aşarak eleştirel bir sosyal bilimin epistemolojisini temellendirir ve dil, eylem ve bilgi arasındaki ilişkileri inceler. Hermeneutik ve psikanalitik boyutları da ele alarak eleştiri kavramını derinlemesine ele alır.
 
Geri
Üst