AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

fil vakası nedir

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
fil vakası nedir özet
Kâbe'yi düşürmek üzere büyük bir orduyla gelen Yemen valisi Ebrehe'nin ordusuna saldırgan kuşlar
Ebâbil, Arapça'da bölükler, sürü, sürülerdemektir Kelime, Kur'ânı Kerim'de Fil sûresinin üçüncü âyetinde geçmektedir Fil sûresinde olay şöyle anlatılmaktadır: Görmedin mi Rabbin fil sahiplerine ne yaptı? Onların tuzaklarını boşuna çıkarmadı mı? Üstlerine sürü sürü kuşlar yolladı Onlara çamurdan sertleşmiş taşlar atıyorlardı Nihâyet onları yenilmiş ekin yaprağı gibi yaptı(elFil, 10515)
Bu olay Hz Peygamber'in doğduğu yıl olmuş ve orduda bulunan filfillerden dolayı Araplar aralarında Fil Vak'ası, geçtiği yıl ise Fil Yılıolarak meşhur olmuştur Durum kaynaklarda şöyle zikredilmektedir:
Habeşistan Kralı Necâşi Ashame'nin, Yemen'e hükümdar tâyin ettiği Ebrehe b Sabbah elEşrem, Mekke'ye dışarı giden kervan ve Kâbe ziyaretçilerini çekmek ve San'a şehrini ticaret merkezi haline getirmek üzere burada Kulleys ya da Kalis denilen bir tapınak (kilise) yaptırdı Fakat tapınağa gelen olmadığı gibi Fukaym kabilesine mensup bir Arap veya bir grup Arap kiliseye girerek pislediler Bunu öğrenen Ebrehe fazla kızdı ve Kâbe'yi yıkacağına yemin etti Büyük bir ordu ve gayet kocaman cüsseli Mamudadlı fili önde olduğu halde Mekke'ye yöneldi MS 570 ya da 571 yılında altmış bin asker ve on yahut dokuz fille yola çıktı (İbnü'lEsir, elKâmil fi't Târih, Nşr: Tornberg, Beyrut 1965, I, 442)
Ebrehe yolda Yemen kralı Zû Neferi bozguna uğrattı, peşinde Has'amlıları yendi ve bunların Nufeyl b Nubeyb adındaki liderinin hayatını bağışlayarak kendisine Mekke'ye gidişte kılavuz yaptı Taif'teyken Sakif'liler tanrıları Lât'ı korumak uğruna Ebrehe ile işbirliğine yanaşıp Ebû Regal'i ona kılavuz olarak verdiler Ebrehe'nin fillerin desteğindeki koskocaman ordusunun aleyhinde hiçbir ordu dayanamadı ve Kureyş'liler bu gelişe bakarak Kâbe'nin yıkılacağına kesin olarak inanmaya başladılar
Abdülmuttalibin Ebrehe ile Görüsmesi
Mekke yakınında Mugammes denilen yerde Ebrehe ordusu çadırlarını kurdu ve çevredeki Mekke'lilere âit develeri yağmaladılar Burada, Ebû Regal öldü Develerin içinde Abdülmuttalib'in de iki yüz devesi vardı Ebrehe'nin elçisi Hınata elHimyeri Mekke'ye artan bir şekilde Kureyş'lilerin ileri gelenleriyle görüştü ve Kâbe'yi tavaf etmeyi bıraktıkları takdirde onlara saldırmayacaklarınısöyledi Onlara yalnızca Kâbe'yi yıkmak için geldiklerini, kendileri ile savaşmayacaklarını bildirdi (İbnü'lTutsak, age, s443)
Abdülmuttalib, Biz onunla savaşmak istemiyoruz, buna gücümüz de yetmez Orası Beytullah'tır, eğer korursa O (Allah) Harem'i korurdedi; develerini yine görüşürüz Ebrehe'nin yanına vardı Abdülmuttalib'e iyi davranan ve önce onu takdirle karşılayan Ebrehe, Abdülmuttalib develerini isteyince şöyle dedi: Seni birincil gördüğümde gözüme büyük bir karakter olarak görünmüştün Lakin sen Kâbe'nin korunmasını isteyeceğin yerde develerinin peşine us gözümden düştünAbdülmuttalib, Ben develerin sahibiyim Kâbe'nin de sahibi var, O onu korurdedi
Abdülmuttalib develerini alıp Kureyş'lilerin yanına döndü, onlara olup biteni anlattı ve hepsi, muhtemel bir katliâma karşısında Mekke'den ayrılıp dağlara çekildiler
Fillerin Yere Cökmesi
Sabaha karşısında Ebrehe, Mekke'ye ilerledi Mamud denilen büyük fil, şehre yaklâşınca yere çöküverdi; kalkması için fazla uğraştıkları halde kalkmadı Öteki fillerin de, Kâbe yönünde sürüldüklerinde yere çöktükleri, diğer bir yöne yöneltildiklerinde koşarak kaçmaya çalıştıkları görüldü Bu mucizeyi olayın sıhhati Hz Peygamber (sas)'in Kusva adlı devesinin Mekke yakınlarında çökmesi olayında, Nebi (sas)'in söylediği sözlerle sâbit olmuştur: Devesi çökünce Rasûlullah'ın ashâbı, Deve çöktüdediğinde, Rasûlullah; Hayır, Kusva çökmedi, yalnız onu 'Fili engelleyen' engelledibuyurmuştur Buhâri ve Müslim'de, Rasûlullah (sas)'in Mekke'nin fethi günü şöyle dediği nakledilmektedir: Ulu Allah filleri Mekke'ye girmekten alıkoydu Ama Rasûlünü ve mü'minleri oraya gönderdi Dün olduğu gibi bugün de oranın hürmeti iâde olmuştur Uyarı edin, hazır olan olmayana bildirsin
Kuşlarn Ebrehe Ordusuna Saldirmasi
Ebrehe ordusu Mekke'ye girerken deniz göre, dahâ önce o bölgede hiç görülmemiş, kırlangıca aynı kuş sürüleri bir anda ortaya çıkarak Ebrehe ordusuna saldırdılar Gaga ve pençelerinde taşıdıkları taşları ve çamurdan balçıkları askerlerin üstüne bıraktıklarında onlar, kurumuş, paramparça olmuş ağaç yaprakları gibi dağıldılar Rehberleri Nufeyl kaçtı, askerler kuş saldırısında telef olup feci şekilde öldüler; yolda kalanlar, geriye doğru dönenler de helâk oldular Mekke'liler bu mucizeyi dağlardan seyrederken Allah'ın irâdesi karşısında hayret ve nefret içindeydiler Ebrehe, bu saldırıda etleri parçalanmış, çürümüş halde San'aya dönerken, Hasm kabilesinin yaşadığı bölgede göğsü ikiye yarılarak hazin şekilde öldü (Kadı Beydâvî, Envârü'tTenzil, Fil Sûresi tefsiri)
Kuşlar ve attıkları taşlar hakkında değişik rivâyetler vardır Bu olay Rasûlullah'ın dünyaya geldiği yılda vukû bulduğundan, Peygamberimizin ilk mucizelerinden sayılmıştır Muhammed b İshak ve İkrime o yıl çiçek hastalığının Mekke'de yaygınlaştığını söylemişlerdir Muhammed Abduh (v 1905) bu rivâyetlerden hareketle Kur'ân'da geçen Tayran Ebâbileifâdesiyle kastedilenin sineklerolduğunu ayaklarında salgın rahatsızlık mikrobu içeren sinek sürülerini Allah'ın, Ebrehe ordusuna musallat kıldığını belirtmektedir Yeryüzünün en ihtişamlı ordusu ve hayvanları (filleri) ile gelen Ebrehe ve ordusunu Allah, bir ibret olsun diye gözle görülemeyen minik canlılarla mikroplarla helâk etmiştir Bu görüşü yukarıda zikrettiğimiz gibi daha önce birincil siyercilerden Muhammed b İshak da kaydetmiştir
Bu tefsirde kayda değer olan husus; Muhammed Abduh, Reşid Rıza, ve öteki bazı müfessirlerin, Allah'ın, mucizevi, fevkalâde, harikulâde mucizesi ile bu Allah düşmanı orduyu helâk edişini dile getirmeleridir Tefsirlerde kuşların mâhiyeti hakkında öbür görüşler bulunmaktadır İbn Abbas ile Dahhak, Ebâbil'i birbiri ardındaki gelenlerdiye yorumlamışlardır Hasanı Basri ile Katâde, fazlamânâsına; İbn Zeyd değişik, sağdan soldan gelenlermânâsına; Mücâhid, toplu halde sırt sırta gelenmânâsına geldiğini söylemişlerdir Kuşların, bölük bölük, karışık türde oldukları anlaşılmaktadır Rivâyetlerde kuşlar; kırlangıca, kekliğe, sığırcığa, yarasaya, hatta zümrüdü ankaya benzetilmektedir
Siccilkelimesi, taş ve çamur demektir Yahut, çamurla sıvanmış taş anlamına gelir Asfkelimesi, ağaç yaprağı anlamına gelir Haşerelerin ağaç yaprağını yiyip ufalttıklarında yaprak yenik yenik ayla kazanç oysa, sûrede anlatılmak istenen budur
Sûrenin anlamı; Allah'ın, Kâbe'nin müdafaasını müşriklere bırakmadığını, saldırganları alışılmadık şekilde helâk ettiğini bize anlatmaktadır
Olayın Gerceklestigi Yer
Fil olayı, Müzdelife ve Mina arasındaki Muhassab vadisi arasında bulunan Muassıb'da meydana gelmiştir Müslim ile Ebû Dâvûd, Câbir'den rivâyetle onun şöyle dediğini yazarlar: Rasûlullah Müzdelife'den Mina'ya hareket ettiği vakit Muassıb vadisin de hızlanmıştıİmam Nevevî bunu şöyle izah etmiştir: Ashâbı Fil olayı burada eğilim etmiştir Onun için, sünnet olan, hacıların buradan tez geçmesidir(Mevdûdî, Tefhimul Kur'an Trc: Muhammed Han Kayanı ve diğerleri, İstanbul 1988, VII, 238)
İmam Mâlik de Hz Peygamber'den, Müzdelife durma yeridir, lakin Muassıb vadisinde durulmamalıdırhadisini nakleder
Müşrik Kureyşlileri bu olay öyle etkilemiştir oysa, üç yüz altmıştan fazla Kâbe putunu unutup yedi yahut on yıl Allah'a tapmışlardır Fil sûresin de Allah, Ashâbı Fil'in acı âkıbetinin fecâatine sadece asıl hatlarıyla değinmiş ve müşriklere, Hz Muhammed (sas)'in dâvetine aleyhinde çıktıklarında, onların başlarına gelebilecek yürek parçalayıcı azabı hatırlatmıştır *
 
Fil Vakası, Hz. Peygamber'in doğduğu yıl olan Fil Yılı'nda gerçekleşen ve Kur'an'da Fil Suresi'nde anlatılan önemli bir olaydır. Yemen valisi Ebrehe, Kâbe'yi yıkmak amacıyla büyük bir ordu ile Mekke'ye gelmiştir. Ancak ordusuna saldırgan kuşlar olan Ebâbil kuşları tarafından engellenmiş ve kuşlar, taş ve çamurdan oluşan sertleşmiş maddeleri askerlere atmışlardır. Bu mucizevi olay sonucunda Ebrehe'nin ordusu büyük kayıplar vermiş ve bozguna uğramıştır.

Ebrehe'nin ordusunun Kâbe'yi yıkmak amacıyla gelmesi, Mekke'deki Kureyş kabileleri üzerinde büyük bir korku ve endişe yaratmıştır. Ancak Hz. Peygamber'in dedesi olan Abdülmuttalib'in cesareti ve imanı, olayın seyrini değiştirmiştir. Abdülmuttalib, Ebrehe'ye karşı çıkarak Kâbe'nin koruyucusu Allah'a güvenmiş ve ordusunu geri çekmeye ikna etmiştir. Fil vakası, İslam'ın doğuşuna ve Hz. Peygamber'in risaletine zemin hazırlayan önemli bir dönemeç olmuştur.

Bu olay, Kur'an'ın Fil Suresi'nde detaylı bir şekilde anlatılmış ve Allah'ın müşrikleri koruyarak, Kâbe'yi müdafaa ettiği vurgulanmıştır. Fil Vakası'nın meydana geldiği Muassıb vadisi, Müzdelife ile Mina arasındaki bölgede bulunmaktadır. Bu olay, Kureyş müşriklerine Allah'ın gücünü ve kudretini hatırlatmış ve onlara dini imanlarını sağlamlaştırmıştır.

Fil Vakası, İslam tarihinde önemli bir dönüm noktası olmuş ve Müslümanlar için büyük bir ders ve ibret kaynağı olmuştur. Bu olay, Allah'ın her türlü zorluğun üstesinden gelebileceğini ve inananları koruyacağını gösteren önemli bir mucizedir.
 
Geri
Üst