- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 265.105
- Çözümler
- 3
- Tepkime puanı
- 1
- Puan
- 38
Fıkıhta kıyas ne demek?
Kıyas (Arap: قياس), analoji, bir İslâm hukuku terimi, fıkhın dördüncü kaynağı. Kıyas, hükmü hakkında nass (ayet ve/veya sünnet) bulunmayan bir meseleyi, aralarındaki ortak sebep-sonuç bağından dolayı hükmü ayet veya hadisler ile çözülmüş bir konuya benzeterek çözmektir.Fıkıhta icmâ ne demek?
İcmâ İslam hukukuna göre, herhangi bir çağ veya dönemde yaşamış İslam bilgini ve müctehidlerin kitap (Kur’an), Sünnet ve bazı mezheplere göre kıyasın delillerine dayanarak, şeriatın (İslami hükümlerin) konuları hakkında hüküm vermeleri veya benzer diğer hükümler arasında birleşmeleridir.İcmâ örnekleri nelerdir?
İcma için örneklerden biri sigara içme konusudur. Sigara içmek ile ilgili Kuran ya da sünnette herhangi bir şey bulunmamasına rağmen Kuran ve sünnet ışığında alimler birbirleri ile fikirlerini paylaşıp sigaranın helal olmadığı konusunda icma etmişlerdir.
Kıyas nedir TDV?
Sözlükte kıyâs “ölçme, takdir ve eşitlik” anlamlarına gelir. Mütercim Âsım Efendi, kıyasın “bir nesneyi misali olan nesneye takdir edip uydurmak” mânasına geldiğini söyler (Kāmus Tercümesi, II, 997).
Kıyas delil midir?
Usûl ve fürû türü eserlerde kendisine en çok atıf yapılan delillerden biri kıyastır. Fıkhın her alanında çokça kullanılmış olan kıyas hakkında usûl kitaplarında yoğun tartışmalar mevcuttur.İcma nasıl yapılır?
İslâm Hukukçularının çoğunluğuna göre, müctehidlerin bulunmadığı bir devirde icmâ„ gerçekleşmez. Fakat sayıları kaç olursa olsun bir grup müctehidin var olması ve bu müctehidlerin şer„î bir konuda görüş birliğine varması halinde icmâ„ gerçekleşir.İcma ve kıyas ne demek?
İcma: Bir hadisenin dini hükmünü ortaya koymak konusunda fakihlerin görüşlerinin bir noktada birleşmesidir. Kıyas: Bir hadisenin dini hükmünü ortaya koymak konusunda bir fakihin şahsî görüşüdür.
Kıyas nedir ilmihal?
“Kıyas, hakkında âyet-i kerîme ve hadîs-i şerîf bulunan hükmü tahlil ederek, benzer bir şeyin hükmünü elde etmektir.” “Kıyas, hüküm ve illet bakımından fer’i (hakkında hüküm bulunmayan meseleyi), asla (âyet ve hadis ile hükmü bildirilen meseleye) göre takdir etmek (değerlendirmek)tir.