AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Farabi Kişisel Özellikleri

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
Farabinin özellikleri
Farabinin bireysel özellikleri hakkında data
Derhal her konuda eser vermiş olan Farabî (872950), varlık problemini, «zorunlu varlık» kavramı ile çözmeye çalışmıştır Farabî ’ye kadar, en gerçek, en ulu varlık, varolmasını bir diğer şeye borçlu olmayan, varlığını başkasından almayan tanrıdır Onun özü ile varoluşu, bir ve benzer şeydir Bu zorunlu varlığın dışındaki bütün öbür varlıklarda ise varoluş, öze daha sonra eklenmiştir; bundan ötürü bu varlıklar kendi kendilerine ortaya çıkamayan, varoluşamayan; bir başkasına fakir olan, bir başka biri göre varoluşturulan varlıklardır Farabî ’nin, kâinat ile tanrı arasında yaptığı bu ayrımlar, onun metafiziğinin kayda değer bir yanıdır ve daha sonraki felsefeyi etkilediği gibi bilhassa ibni Sina üstünde büyük tesir yapmıştır
Farabî ’nin bir başka karakteristik görüşü de, «akıllar teorisi»dir Varlığı, tanrıdan çıkarak, gökler âlemini, ve daha aşağılarda yer alan bizim dünyamızı ortaya koyacak şekilde bir kademeleşme gibi görebilen filozof, tanrıdan bir «birincil aklın» çıktığını; ondan da yeni bir aklın doğduğunu ve bu nedenle her seferinde yeni bîr aklın, ruhun ve gök ’ün oluştuğunu ileri sürer Varlık kademelerinin birbirinden bu şekilde çıkışları, zorunluk içinde olur Farabî, tabiat olaylarının açıklanmasında ise, Aristoteles ’in madde ve form teorisini kabul etmiştir Filozofun tanrıyı ayrıca öz ayrıca de varoluş olarak yani bu ikisinin birliği olarak kabul etmesi, yani madde ile tanrı ikiliğini kaldırması, onu heptanrıcılara yaklaştırmaktadır Bundan ötürü, Farabî ’nin felsefesinde, tasavvufa yakında olacak olan bir bağlı da vardır *
 
Farabi'nin bireysel özellikleri ve felsefi görüşleri hakkında verdiğiniz bilgiler çok önemli ve detaylı bir şekilde Farabi'nin düşünce dünyasını açıklamaktadır. Farabi, varlık problemini "zorunlu varlık" kavramı üzerinden ele alarak Tanrı'nın en gerçek, en ulu varlık olduğunu ve varlığını başka bir şeyden almayan bir varlık olduğunu vurgulamıştır. Zorunlu varlık dışındaki diğer varlıkların ise varoluşunun öze daha sonra eklendiğini belirtmiş ve bu varlıkların kendi kendilerine oluşamayan, varoluşunu başka bir şeye borçlu olan varlıklar olduğunu ifade etmiştir.

Farabi'nin "akıllar teorisi" ise diğer önemli bir karakteristik görüşüdür. Varlığın birbirinden çıkarak kademeleşme şeklinde ortaya çıktığını ileri sürmüş ve tanrıdan bir "birincil akıl"ın çıkarak yeni akıl ve ruhların oluştuğunu belirtmiştir. Bu düşünceye göre varlık kademeleri birbirinden çıkış içinde olmaktadır.

Ayrıca Farabi, tabiat olaylarını açıklamada Aristoteles'in madde ve form teorisini kabul etmiştir. Tanrıyı öz ve varoluş olarak aynı şey olarak kabul etmesi ve madde ile tanrı ikiliğini kaldırması Farabi'yi heptanrıcılara yakın bir pozisyona getirmiştir. Bu nedenle Farabi'nin felsefesinde tasavvufa yakın bir bağlılık olduğu da ifade edilmektedir.

Farabi'nin metafizik görüşleri ve akıl üzerine yaptığı çıkarımlar, daha sonraki felsefe düşüncesini etkilemiş ve özellikle İbni Sina üzerinde büyük bir etki bırakmıştır. Farabi'nin düşünceleri, onun döneminde ve sonrasında önemli bir referans noktası olmuştur.
 
Geri
Üst