AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Elestirel dusunme surecleri nelerdir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
133.210
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Eleştirel düşünme süreçleri nelerdir?​

Eleştirel düşünme süreci beş aşamadan oluşmakta ve ele alınacak konunun belirlenmesi ile başlamaktadır. Ardından konu ile ilgili veri, bilgi ve kanıtlar toplanmakta; farklı argümanlar ve bakış açıları incelenmekte; incelenen argümanların dayandığı varsayım, veri, bilgi ve kanıtlar gözden geçirilmektedir.

Düşünme süreçleri nelerdir?​

Düşünme süreçleri nelerdir?
Düşünme sürecinin girdileri veri, enformasyon, bilgi, kanıt, inanç ve duyumlardır. Düşünme sırasında mantık, sağduyu veya yaratıcılık etkisi altında, akıl yürütme, sezme ya da düş kurma süreçlerinden biri ya da birden fazlası devreye girmektedir. Bu süreçlerin çıktısı ile ussal ya da usdışı düşüncelerdir.

Düşünme becerileri nedir?​

Mcguiness’a (2000) göre düşünme becerileri; bilgiyi elde etme, bilgiyi düzenleme ve analiz etme, bilgiden sonuç çıkarma, beyin fırtınası, problem çözme, neden ve sonuç ilişkisi belirleme, olanakları değerlendirme, amaçları oluşturma ve planlama, süreci gözlemleme, karar verme, kendi yaşantısına uygulama becerilerini …

Düşünmenin özellikleri nelerdir?​

Düşünmenin özellikleri nelerdir?
Bilgi toplamak, olayları alt aşamalarına ayırmak, incelemek, analiz etmek, karar vermek ve problemi çözmek gibi beceriler analitik düşünme için gereken özelliklerdir. Bu özellikler ile birlikte analitik beceriler geliştirildiğinde insanlar güçlü bir yön kazanmış olur.
Eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler nelerdir?​
Eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörleri iki grupta toplamak mümkündür. Bunlar: 1. Kalıtımdan getirilen zihinsel etkenler ve 2. Öğrenme sonucu oluşan çevresel etmenlerdir. Zihinsel etmenlerin başında gelen zekâ, eleştirel düşünme gücünün gelişmesinde rol oynayan en önemli etkenlerden biridir.

Eleştirel düşünmeyi etkileyen engeller nelerdir?​

Eleştirel düşünmeyi etkileyen engeller nelerdir?
 Kültürel direnç,  Öğrenci direnci,  Öğretmen direnci,  Sistemsel engeller,  Müfredat sorunları,  Standartlaştırılmış sınavlar,  Sınıf mevcudu,  Öğrenci öz değerlendirmesidir (Luukkonen, 2008, 25–33).

Eleştirel öğrenme nedir?​

Eleştirel düşünme, genel olarak derinlemesine düşünmeyi ifade etmekle birlikte çoklu zekâyı kullanan, problem bulup çözen, aktif öğrenmeye dayalı, rasyonel ve mantıklı, yöntemi olan, yaratıcı bir düşünme biçimidir.

Düşünme öğrenilir mi?​

Düşünme öğrenilir mi?
İsteyen herkes düşünme becerisini çok üst düzeylere çıkarabilir. Bu biraz çaba harcamayı gerektirir. Düşünme alanında kişisel becerilerinizi geliştirme konusunda okullardan fazla bir şey beklememelisiniz. Okullarda ağırlıklı olarak inceleme ve eleştirel düşünce öğretilir.

Eleştirel düşünme nedir ve neden önemlidir?​

Eleştirel düşünme, insanın sadece kendini tanımasını sağlamaz, diğer insanları da daha iyi tanımamızı ve anlamamızı sağlar. Farklı görüşlere ve fikirlere açık olmayı sağlar. Bu anlayışla daha mutlu ilişkiler yaşamak da mümkün hale gelir.
 
Eleştirel düşünme süreci, beş aşamadan oluşmaktadır. Bu aşamalar şunlardır:

1. Konunun belirlenmesi: Eleştirel düşünme süreci, ele alınacak konunun belirlenmesi ile başlar.
2. Veri, bilgi ve kanıtların toplanması: Konu ile ilgili veri, bilgi ve kanıtlar toplanır.
3. Farklı argümanlar ve bakış açılarının incelenmesi: Farklı argümanlar ve bakış açıları detaylı bir şekilde incelenir.
4. İncelenen argümanların gözden geçirilmesi: İncelenen argümanların dayandığı varsayımlar, veriler, bilgiler ve kanıtlar gözden geçirilir.
5. Sonuca varılması: Tüm aşamalardan sonra eleştirel düşünme süreci sonuca varılarak tamamlanmış olur.

Düşünme süreçleri ise veri, enformasyon, bilgi, kanıt, inanç ve duyumların akıl yürütme, sezme ve yaratıcılık gibi süreçlerle etkileşime girerek mantıklı ya da mantıksız düşüncelere ulaşılmasını sağlar.

Düşünme becerileri ise; bilgiyi elde etme, bilgiyi düzenleme ve analiz etme, bilgiden sonuç çıkarma, beyin fırtınası yapma, problem çözme, neden-sonuç ilişkileri belirleme, olanakları değerlendirme, amaçları belirleme ve planlama, süreci gözlemleme, karar verme gibi yeteneklerden oluşur.

Eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler genellikle zihinsel etkenler ve çevresel etmenlerdir. Zihinsel etkenler arasında zekâ en önemli etkenlerden biridir. Diğer yandan eleştirel düşünmeyi engelleyen faktörler arasında kültürel direnç, öğrenci direnci, öğretmen direnci, sistemsel engeller, müfredat sorunları, standartlaştırılmış sınavlar, sınıf mevcudu, öğrenci öz değerlendirmesi gibi unsurlar bulunmaktadır.

Eleştirel düşünme, çoklu zekâyı kullanan, problem çözmeye dayalı, aktif öğrenmeye odaklanmış, rasyonel ve mantıklı, yöntemi olan, yaratıcı bir düşünme biçimidir. Düşünme becerileri geliştirilebilir ve okullarda genellikle inceleme ve eleştirel düşünce odaklı eğitim verilmektedir.

Eleştirel düşünme, insanların kendilerini ve diğer insanları daha iyi tanımalarını sağlar. Farklı görüşlere ve fikirlere açık olmayı teşvik ederek daha mutlu ilişkiler kurulmasına yardımcı olur ve genel olarak bireylerin daha analitik ve düşünce dolu bir hayat sürmelerine yardımcı olur.
 
Geri
Üst