AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Edebiyatta Bakış Acıları

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Edebiyatta Bakış Acısı
Edebiyatta Bakış Acıları Nelerdir?


Edebi metinlerde kullanılan İlahi Bakış Acısı en eski yontemdir Bu yontemde sınırsız bir bakış acısı vardır Anlatıcı, oykude anlatılanların tamamını bilen bir varlıktır Kahramanların gizli konuşmalarını, kafalarından ve gonullerinden geceni anlatır


Zaman zaman kendi yorumlarını ekleyebilir, acıklamalarda ve yargılarda bulunabilir Oykude ne kadar kişi varsa her birinin acısından olayları ayrı ayrı gormemiz sağlanır Oykuyu kimi zaman hızlandırma, kimi zaman da yavaşlatma olanağı vardır

Kahraman Anlatıcının Bakış Acısı: Bu yontemde olayı anlatan “ben vardır Bu ben, oykunun kahramanı olabileceği gibi tanık ya da gozlemcisi olabilir Olayları anlatan kişinin bilgisi, deneyimi, algılama ve yorumlama yeteneğiyle sınırlıdır Olaylar ancak anlatıcının başından gectiği ya da gozuyle gorduğu (tanık olduğu) bicimiyle anlatıldığından inandırıcılığı yuksektir

Gozlemci Anlatıcının Bakış Acısı: Bu yontemde olaylar dışarıdan gorulduğu bicimiyle nesnel bir tarzda aktarılır Olaylar bize anlatılmıyor da kişinin gozunun onunde oluyormuş izlenimi verilir Kişilerin duygu ve duşunceleri eylemlerinden cıkartılır Kişiler ve ic dunyaları ile ilgili kendi soyledikleri ve davranışlarını dikkatle izleyerek bir fikir sahibi olunabilir

Bir edebi metinde birden fazla bakış acısıyla yazılmış bolumler bulunabilir Aynı konu farklı bicimlerde anlatılır Aynı manzarayı izleyenler farklı noktalara dikkat ederler; farklı bicimde konu olarak ele alınır

Anlatmaya bağlı edebi metinlerde tasvirin onemli bir yeri vardır İnsan daima dış cevrenin etkisi altındadır

Anlatmaya bağlı eserlerin kahramanları da sosyal bir cevre icerisinde yaşar Zaman zaman bu cevreden etkilenir; zaman zaman da cevreyi etkiler Boylece sosyal cevre ile butunleşir Kahramanların konuşma tarzından, ileri surduğu fikirlerden dış cevreyi anlamak mumkundur Yine yaşadığı odanın ve kullandığı eşyaların duzeninden ic dunyasını anlamak mumkundur Bu nedenle anlatmaya bağlı metinlerde tasvir olayı aydınlatıcı, tamamlayıcı tasvirler yapılır Sus olsun diye yapılan tasvir eserin değerini duşurur
 
Geri
Üst