AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Dua ile kader değişir mi?

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Kader Dua ile Değişirmi ?
Dua ile kader değişir mi?
kader değişir mi?


İnsanın kaderi yaptıkları ve yapacakları levhi mahfuzda yazılı olduğu halde dua ile kaderi değiştirmek mumkunmudur? kader imizi dunyaya gelmeden bizmi yazdırdık bu tur yazılar okuyorumdua ile kaderimizi değiştirmemiz mumkunmu?

Bir şey hakkında verilen karar, kader demektir O kararın infazı, kaza demektir O kararın ibtaliyle hukmu kazadan afvetmek, ata demektir Evet yumuşak bir otun damarları katı taşı deldiği gibi, ata da kaza kanununun kat'iyyetini deler Kaza da ok gibi kader kararlarını deler Demek atanın kazaya nisbeti, kazanın kadere nisbeti gibidir Ata, kaza kanununun şumulunden ihractır Kaza da kader kanununun kulliyetinden ihracıdır Bu hakikate vakıf olan arif: Ya İlahi! Hasenatım senin ata'ndandır Seyyiatım da senin kaza'ndandır Eğer ata'n olmasa idi, helak olurdumder (Mesnevii Nuriye, 206)
Yani, Ata, bir şey hakkında verilen kararın iptali ve hukmun kaza edilmekten afvedilmesi, şeklinde tarif edilmektedir Ata denilince, o Rahimi Kerim'in ve GafUru'rRahim'in af ve ihsanı anlaşılır
Atanın Kaza kanununu, Kazanın da Kaderi bozmasını şoyle acıklayabiliriz: Bir padişahın umumi kanunları yanında bir de belli gunlerde tatbik ettiği af ve ata kanunu vardır Padişah o gunlerde, suclulardan bir kısmını afveder, diğer bir kısmının cezalarını hafifleştirir, bir kısım raiyetinin ise rutbelerini yukseltir ve maaşlarını artırır İşte, daha once umumi kanunla takdir edilen ceza, rutbe ve maaşlar bu ata kanunuyla yururlukten kaldırılmış olur Mesela, bir şakinin işlediği bir suca karşılık on yıl hapis yatması takdir edilmiş olsun
Ata kanunuyla bu cezanın afvedilmesi halinde artık ceza infaz edilmez ve ata, kaza kanununubozmuş olur Cezanın kaza edilmemesiyle de kader kanunu, yani onun sucuna mukabil takdir edilen on yıllık hapis cezası bozulmuş olmaktadır İşte, bu misal gibi, insanların işledikleri gunahlara karşılık, kendilerine takdir edilen uhrevi cezalar Cenabı Hakk'ın Ata kanunuyla, yani O'nun af ve ihsanıyla kaza edilmekten alıkonmakta ve boylece Ata kanunu Kaza kanununu bozmaktadır Aynı şekilde, Kazanın bozulmasıyla Kader kanunu da bozulmuş, takdir edilen ceza değişikliğe uğramış olmaktadır
Bir başka misal, kul bir gunah yerine gitmek niyet ve meyliyle evden cıkar O bu niyetle irade duğmesine dokunduğu icin, Allah da meylinin neticesini yaratacak ve onu irade ettiği yere goturecektir Fakat, o kulun guzel bir hali, Allah (cc)ın hoşuna gidecek bir tarafı, sozgelimi gecesinin zulufunde iki damla gozyaşı ya da arabasıyla biriki arkadaşını bir sohbete goturuşu vardır da, bunlar Rahmeti İlahi'yi ihtizaza getirmiştir ve Allah (cc) da yolda o kulun karşısına kendisini gunah mahalline değil de gulzara goturecek bir arkadaş cıkarır ve kulun iradesiyle hak ettiği hukmu değiştirir İşte, Allah (cc)ın sebepli sebepsiz kulu hakkındaki bir hukmu veya bir kazayı onun lehinde değiştirmesi, Ona ait bir atadır
Diğer taraftan, Ata, Kaza kanununun şumulunden ihractır, denmektedir Şoyle ki, bir gunah icin takdir edilen ceza kulli bir kanun iledir Yani, şu sucu işleyene şu ceza verilir, şeklindeki takdir, kullidir Sozkonusu sucu işleyen bir kimsenin tevbe etmesi halinde, gunahının afvedilmesi ile Kaza kanununun şumulunden bir ihrac durumu hasıl olmaktadır Bu ise aynı zamanda, Kader kanununu kulliyetinden bir ihrac manasındadır
Yukarıda acıklamaya calıştığımız kaide, kaderin değişip değişmediği sorusunu hatıra getirmektedir Bu nokta: da şunu ifade edelim ki, İlmi İlahi'nin değişmesi muhaldir Ezelden ebede kadar olmuş ve olacak butun hadiseler gibi, Ata kanununun tatbikatı da o ilmin şumUlundedir Bu kader değişmez Değişiklikler sabit ve derin olan Levhi MahfUz'un dairei mumkinatta bir defteri ve yazar bozar tahtası hukmundeki Levhi Mahv ve isbat'ta olmaktadır Once takdir edilen nice cezalar, daha sonra tevbe vesilesiyle ve ata kanunu ile afvedilmekte, Levhi Mahv ve isbat'tan silinmekte ve kaza edilmemektedir Nitekim bir ayeti kerimede şoyle buyurulmaktadir: Allah dilediği şeyi mahveder ve dilediğini isbat eder Nezdinde kitabın aslı olan Levhi Mahfuz vardır (Ra'd sUresi, 39)
 
Geri
Üst