Cevşen Nedir Cevşen Ne Demek Cevşeni Kebir
Duai Nebevi: Cevşenu’lKebir
Cevşen, Farsca kokenli bir kelime olup, bir tur zırh, savaş elbisesimanasına gelmektedir Terim manası Şii kaynaklarında Ehli Beyt tarikiyle Hz Peygambere isnat edilip, Cevşeni Kebir ve Cevşeni Sagir olarak bilinen, metinleri birbirinden farklı iki duayı ifade eder Ancak Cevşeni Kebir daha meşhurdur ve Cevşendenilince ilk akla gelen Cevşeni Kebir'dir Cevşeni Kebir Musa elKazımCafer esSadıkMuhammed elBakırZeynelabidinHz Huseyin ve Hz Ali tarikiyle Hz Peygamber'e isnat edilir
Cevşenu'lKebir ismindeki dua Peygamber Efendimize, Uhud Harbi esnasında Cebrail (as) tarafından getirilmiştir Cebrail Hz Muhammed'e (sav): Uzerindeki zırhı cıkar ve bu duayı oku Bu duayı uzerinde taşır ve okursan zırhtan daha buyuk tesiri vardırdemiştir Peygamber Efendimiz duanın tesirinin sadece kendine mi mahsus, yoksa ummete de şamil mi olduğunu sorunca, Cebrail (as) şoyle buyurmuştur: Ya Resulullah, bu dua Cenabı Allah'ın sana ve ummetine bir hediyesidir Bunun sevabını Allah'tan başka kimse takdir edemez(Ahmed Ziyaeddin Efendi, Mecmuatu'l Ahzab, İstanbul 1298 R, s 231261)
Cevşeni Kebir duası 100 bolumden oluşur Her bolumde Allah'ın isim ve sıfatlarıyla tavsif edildiği 10 parca bulunur Her bolumun sonunda Allah'ın aczden ve şerikten munezzeh olduğunu ifade eden ve cehennem ateşinden Allah'a sığınılan dua yer alır (Sen butun kusurlardan, aczden ve şerikten mukaddessin Senden başka ilah yok ki, bize meded etsin Aman diliyoruz Bizi azap ateşinden ve cehennemden halas et!) duanın geneline bakıldığında Allah'ın isim ve sıfatlarının sıkca tekrarlandığı ve Rabb'e onun isimleriyle yonelindiği gorulur İstiaze, yani ateşten ve azaptan Allah'a sığınma da Cevşen'de onemli yer tutar
Cevşen Duadır
Kelime manası zırh olan Cevşen, her şeyden once bir duadır Bu dua Hz Peygamberden gunumuze kadar ulaşmıştır Bu ozelliği ona, ozel bir anlam katar: duai Nebevi Cevşen'in hangi amac ve maksatla okunması gerektiği hakkında bazı tespitler yapabilmek icin, oncelikle duanın ne manaya geldiği, insanın nicin duaya ihtiyacı olduğu ve insana, duanız olmasaydı ne ehemmiyetiniz vardı(Furkan Suresi; 77) denilmesindeki sırrı belirlemek gerekmektedir Ayrıca bu duanın sahibi olan Resuli Ekrem'in (asm) ubudiyet yonu hakkında bazı noktaların aydınlatılması gerekmektedir Zira Cevşen, munacaat olması dolayısıyla Resulullah'ın ubudiyet yonuyle daha ziyade alakadardır
Duayı nedense hep arzu ve isteklerimizin yerine gelmesi icin bir aracolarak goruruz Bu kısır bakış acısı Said Nursi'nin ubudiyetin ruhuolarak adlandırdığı ve gizli hazine olan bir cok duadan yeterince istifade edemememizi netice vermektedir Cevşenu'lKebir duası da boyle gizli hazinelerden birisidir Risalei Nur muellifi Risalei Nur'u, Kur'an'dan tereşşuh eden ve bir cihette Cevşen'den feyiz alan ve tevellud edenşeklinde tarif ederken, hic şuphesiz Cevşen'in manevi onemine de dikkat cekmek istemiştir Genellikle tevhid konusunun işlendiği Risalelerde Cevşen'den aldığı dersin onun marifetine genişlik kattığını, yani itikadının kuvvetlenmesini sağladığını ifade eder Kastamonu Lahikası'nda Cevşen'in kainatı baştan başa nurlandırdığı, zulumat karanlıklarını dağıttığı, gafletleri, tabiatları parca parca ettiği ifade edilir Ehli dalaletin boğulduğu en son ve en geniş kainat perdelerinin arkasında envarı tevhidi gosteriyordiye tanımlar Cevşen'i Risalei Nur'un onemli parcalarından birisi olan Munacaat Risalesişu sozlerle bitirilir: Kur'an'dan ve Cevşenu'lKebir'den aldığım bu dersimi, bir ibadeti tefekkuriye olarak Rabbi Rahimimin dergahına arz etmekte kusur etmişsem, kusurumun affı icin Kur'an'ı ve Cevşenu'lKebir'i şefaatci ederek rahmetinden affımı niyaz ediyorumSaid Nursi'nin Cevşen'e neden bu kadar ehemmiyet verdiğini doğrudan işlediği bir Risalesi yoktur Ancak kesin olan bir vakıa vardır ki; Said Nursi Cevşen'den azami derecede faydalanmış ve Cevşen, Risalelerin yazılmasında da faydalanılan bir eser olmuştur Munacaat adlı eserin son kısmındaki sozler Bediuzzaman'ın tefekkurunde Cevşen'in fevkalade onemli bir yere sahip olduğunu ispatlar Zira munacaat tefekkuri bir eserdir ve Bediuzzaman bu eserini Kur'an'dan ve munacaatı nebeviye olan Cevşen'den aldığını soyler On Beşinci Şua adlı eserinde Cevşen'i, bin bir esmai İlahiyeye sarihan ve işareten bakan ve bir cihette Kur'an'dan cıkan bir harika munacaatşeklinde tarif eder Risalei Nur'u okuyanlar Cevşen meali ile Risalei Nur'u karşılaştırırlarsa bazı benzerlikleri fark edeceklerdir Risalei Nur'da ve Cevşenu'lKebir'de kullanılan esmai İlahiye, acz ve fakr konusundaki yaklaşımlar hep benzer ozellik taşır Bu oyle bir benzerliktir ki, sanki aynı kaynaktan cıkmış gibi bir izlenim verir okuyucuya Daha doğru bir ifade ile Cevşen'in ve Risalei Nur'un Kur'an'dan faydalanılarak ortaya cıktığı aşikare gorulur Risalei Nur'da işlenen konular ile Cevşen'de işlenen konular arasında benzerlik olduğu gibi Risalei Nur'un konuyu işleyiş tarzı ile Cevşen'deki Allah'a yoneliş tarzı arasında da benzerlikler vardır Bu benzerlikler şuphesiz en fazla esmai İlahiyenin sıklıkla işlenmesinde gorulur Hem Risaleler'de, hem de Cevşen'de esmai İlahiye sanki bir can simidi gibidir Cevşen de esmai İlahiye olmadan duşunulemez, Risalei Nur'da
Said Nursi, Cevşen'de Allah'ın cok isimlerle tavsif edilmesini ve cok isimleriyle dua edilmesini 24 Soz'de şoyle acıklar: Cok esmaya mazhar ve cok vazifelerle mukellef ve cok duşmanlara muptela olan insan, munacaatında, istiazesinde cok isimleri zikreder Nasıl ki, nevi insanın medarı fahri ve elhak en hakiki insanı kamil olan Muhammedi Arabi (asm) Cevşenu'lKebir namındaki munacaatında bin bir ismiyle dua ediyor, ateşten istiaze ediyorCevşenu'lKebir duası Hz Peygamberin marifetullahta erişilmez olduğunun adeta tek başına ispatıdır duaya bakan birisi eşsiz bir esmai İlahiye iklimini farkeder ve ihlas, samimiyet, marifeti İlahiye ve tevazuun duaya baştan sona sindiğini hisseder Said Nursi, bunu şoyle anlatır: hem binler dua ve munacaatlarından Cevşenu'lKebir ile, oyle bir marifeti Rabbaniye ile, oyle bir derecede Rabb'ini tavsif ediyor ki, o zamandan beri gelen ehli marifet ve ehli velayet, telahuku efkarla beraber, ne o mertebei marifete ve ne de o derecei tavsife yetişememeleri gosteriyor ki, duada dahi onun misli yoktur Risalei Munacaat'ın başında Cevşenu'lKebir'in doksan dokuz fıkrasından bir fıkrasının kısacık bir mealinin beyan edildiği yere bakan adam, 'Cevşen'in dahi misli yoktur' diyecektirİslam inancında Hz Peygamberin itikadının en zirvede olması ne kadar kesin bir gercek ise Hz Peygamberin duasının da zirvede olması o kadar gercektir Cevşen'le muhatap olunurken bu azim munacaatın ancak marifette, itikadda, cesarette, sabırda, ihlasta, tevazuda eşsiz bir şahsiyete ait olabileceği hemen hisseder Adeta duanın sınırlarının cizildiği bu duada baştan sona Esmai Husna ile Allah'a yalvarılarak, insanın fakrı, aczi, iktidarsızlığı goz onune serilir ve insanın her an inayete muhtac olduğu kabullenilir İnsanın teneffus etmesinin ancak vahdette mumkun olduğu, esbaba takılmanın insanı surekli rahatsız edeceği itiraf olunur
Risalei Nur Enstitusu tarafından yazılmıştır
Duai Nebevi: Cevşenu’lKebir
Cevşen, Farsca kokenli bir kelime olup, bir tur zırh, savaş elbisesimanasına gelmektedir Terim manası Şii kaynaklarında Ehli Beyt tarikiyle Hz Peygambere isnat edilip, Cevşeni Kebir ve Cevşeni Sagir olarak bilinen, metinleri birbirinden farklı iki duayı ifade eder Ancak Cevşeni Kebir daha meşhurdur ve Cevşendenilince ilk akla gelen Cevşeni Kebir'dir Cevşeni Kebir Musa elKazımCafer esSadıkMuhammed elBakırZeynelabidinHz Huseyin ve Hz Ali tarikiyle Hz Peygamber'e isnat edilir
Cevşenu'lKebir ismindeki dua Peygamber Efendimize, Uhud Harbi esnasında Cebrail (as) tarafından getirilmiştir Cebrail Hz Muhammed'e (sav): Uzerindeki zırhı cıkar ve bu duayı oku Bu duayı uzerinde taşır ve okursan zırhtan daha buyuk tesiri vardırdemiştir Peygamber Efendimiz duanın tesirinin sadece kendine mi mahsus, yoksa ummete de şamil mi olduğunu sorunca, Cebrail (as) şoyle buyurmuştur: Ya Resulullah, bu dua Cenabı Allah'ın sana ve ummetine bir hediyesidir Bunun sevabını Allah'tan başka kimse takdir edemez(Ahmed Ziyaeddin Efendi, Mecmuatu'l Ahzab, İstanbul 1298 R, s 231261)
Cevşeni Kebir duası 100 bolumden oluşur Her bolumde Allah'ın isim ve sıfatlarıyla tavsif edildiği 10 parca bulunur Her bolumun sonunda Allah'ın aczden ve şerikten munezzeh olduğunu ifade eden ve cehennem ateşinden Allah'a sığınılan dua yer alır (Sen butun kusurlardan, aczden ve şerikten mukaddessin Senden başka ilah yok ki, bize meded etsin Aman diliyoruz Bizi azap ateşinden ve cehennemden halas et!) duanın geneline bakıldığında Allah'ın isim ve sıfatlarının sıkca tekrarlandığı ve Rabb'e onun isimleriyle yonelindiği gorulur İstiaze, yani ateşten ve azaptan Allah'a sığınma da Cevşen'de onemli yer tutar
Cevşen Duadır
Kelime manası zırh olan Cevşen, her şeyden once bir duadır Bu dua Hz Peygamberden gunumuze kadar ulaşmıştır Bu ozelliği ona, ozel bir anlam katar: duai Nebevi Cevşen'in hangi amac ve maksatla okunması gerektiği hakkında bazı tespitler yapabilmek icin, oncelikle duanın ne manaya geldiği, insanın nicin duaya ihtiyacı olduğu ve insana, duanız olmasaydı ne ehemmiyetiniz vardı(Furkan Suresi; 77) denilmesindeki sırrı belirlemek gerekmektedir Ayrıca bu duanın sahibi olan Resuli Ekrem'in (asm) ubudiyet yonu hakkında bazı noktaların aydınlatılması gerekmektedir Zira Cevşen, munacaat olması dolayısıyla Resulullah'ın ubudiyet yonuyle daha ziyade alakadardır
Duayı nedense hep arzu ve isteklerimizin yerine gelmesi icin bir aracolarak goruruz Bu kısır bakış acısı Said Nursi'nin ubudiyetin ruhuolarak adlandırdığı ve gizli hazine olan bir cok duadan yeterince istifade edemememizi netice vermektedir Cevşenu'lKebir duası da boyle gizli hazinelerden birisidir Risalei Nur muellifi Risalei Nur'u, Kur'an'dan tereşşuh eden ve bir cihette Cevşen'den feyiz alan ve tevellud edenşeklinde tarif ederken, hic şuphesiz Cevşen'in manevi onemine de dikkat cekmek istemiştir Genellikle tevhid konusunun işlendiği Risalelerde Cevşen'den aldığı dersin onun marifetine genişlik kattığını, yani itikadının kuvvetlenmesini sağladığını ifade eder Kastamonu Lahikası'nda Cevşen'in kainatı baştan başa nurlandırdığı, zulumat karanlıklarını dağıttığı, gafletleri, tabiatları parca parca ettiği ifade edilir Ehli dalaletin boğulduğu en son ve en geniş kainat perdelerinin arkasında envarı tevhidi gosteriyordiye tanımlar Cevşen'i Risalei Nur'un onemli parcalarından birisi olan Munacaat Risalesişu sozlerle bitirilir: Kur'an'dan ve Cevşenu'lKebir'den aldığım bu dersimi, bir ibadeti tefekkuriye olarak Rabbi Rahimimin dergahına arz etmekte kusur etmişsem, kusurumun affı icin Kur'an'ı ve Cevşenu'lKebir'i şefaatci ederek rahmetinden affımı niyaz ediyorumSaid Nursi'nin Cevşen'e neden bu kadar ehemmiyet verdiğini doğrudan işlediği bir Risalesi yoktur Ancak kesin olan bir vakıa vardır ki; Said Nursi Cevşen'den azami derecede faydalanmış ve Cevşen, Risalelerin yazılmasında da faydalanılan bir eser olmuştur Munacaat adlı eserin son kısmındaki sozler Bediuzzaman'ın tefekkurunde Cevşen'in fevkalade onemli bir yere sahip olduğunu ispatlar Zira munacaat tefekkuri bir eserdir ve Bediuzzaman bu eserini Kur'an'dan ve munacaatı nebeviye olan Cevşen'den aldığını soyler On Beşinci Şua adlı eserinde Cevşen'i, bin bir esmai İlahiyeye sarihan ve işareten bakan ve bir cihette Kur'an'dan cıkan bir harika munacaatşeklinde tarif eder Risalei Nur'u okuyanlar Cevşen meali ile Risalei Nur'u karşılaştırırlarsa bazı benzerlikleri fark edeceklerdir Risalei Nur'da ve Cevşenu'lKebir'de kullanılan esmai İlahiye, acz ve fakr konusundaki yaklaşımlar hep benzer ozellik taşır Bu oyle bir benzerliktir ki, sanki aynı kaynaktan cıkmış gibi bir izlenim verir okuyucuya Daha doğru bir ifade ile Cevşen'in ve Risalei Nur'un Kur'an'dan faydalanılarak ortaya cıktığı aşikare gorulur Risalei Nur'da işlenen konular ile Cevşen'de işlenen konular arasında benzerlik olduğu gibi Risalei Nur'un konuyu işleyiş tarzı ile Cevşen'deki Allah'a yoneliş tarzı arasında da benzerlikler vardır Bu benzerlikler şuphesiz en fazla esmai İlahiyenin sıklıkla işlenmesinde gorulur Hem Risaleler'de, hem de Cevşen'de esmai İlahiye sanki bir can simidi gibidir Cevşen de esmai İlahiye olmadan duşunulemez, Risalei Nur'da
Said Nursi, Cevşen'de Allah'ın cok isimlerle tavsif edilmesini ve cok isimleriyle dua edilmesini 24 Soz'de şoyle acıklar: Cok esmaya mazhar ve cok vazifelerle mukellef ve cok duşmanlara muptela olan insan, munacaatında, istiazesinde cok isimleri zikreder Nasıl ki, nevi insanın medarı fahri ve elhak en hakiki insanı kamil olan Muhammedi Arabi (asm) Cevşenu'lKebir namındaki munacaatında bin bir ismiyle dua ediyor, ateşten istiaze ediyorCevşenu'lKebir duası Hz Peygamberin marifetullahta erişilmez olduğunun adeta tek başına ispatıdır duaya bakan birisi eşsiz bir esmai İlahiye iklimini farkeder ve ihlas, samimiyet, marifeti İlahiye ve tevazuun duaya baştan sona sindiğini hisseder Said Nursi, bunu şoyle anlatır: hem binler dua ve munacaatlarından Cevşenu'lKebir ile, oyle bir marifeti Rabbaniye ile, oyle bir derecede Rabb'ini tavsif ediyor ki, o zamandan beri gelen ehli marifet ve ehli velayet, telahuku efkarla beraber, ne o mertebei marifete ve ne de o derecei tavsife yetişememeleri gosteriyor ki, duada dahi onun misli yoktur Risalei Munacaat'ın başında Cevşenu'lKebir'in doksan dokuz fıkrasından bir fıkrasının kısacık bir mealinin beyan edildiği yere bakan adam, 'Cevşen'in dahi misli yoktur' diyecektirİslam inancında Hz Peygamberin itikadının en zirvede olması ne kadar kesin bir gercek ise Hz Peygamberin duasının da zirvede olması o kadar gercektir Cevşen'le muhatap olunurken bu azim munacaatın ancak marifette, itikadda, cesarette, sabırda, ihlasta, tevazuda eşsiz bir şahsiyete ait olabileceği hemen hisseder Adeta duanın sınırlarının cizildiği bu duada baştan sona Esmai Husna ile Allah'a yalvarılarak, insanın fakrı, aczi, iktidarsızlığı goz onune serilir ve insanın her an inayete muhtac olduğu kabullenilir İnsanın teneffus etmesinin ancak vahdette mumkun olduğu, esbaba takılmanın insanı surekli rahatsız edeceği itiraf olunur
Risalei Nur Enstitusu tarafından yazılmıştır