AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Boğazici Koprusu Tarihcesi ve Ozellikleri

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.379
Tepkime puanı
1
Puan
1
Boğazici Koprusu
Asya ve Avrupa kıtalarını, İstanbul Boğazı uzerinde birleştiren koprudur Anadolu yakasında Beylerbeyi'nden başlayarak, Avrupa yakasında Ortakoy'den gecip, Mecidiyekoy'de sona ermektedir 20yy’da iki kara parcasını birbirine bağlayan 10 buyuk asma kopru var idi Bunlardan bazıları Boğazici Koprusunden once yapılmış ve uzunlukları daha fazla idi Fakat iki kıtayı birleştiren Boğaz'ın guzel mavilikleri arasında inci gibi asılan iki kopruden biri Boğazici diğeri ise Fatih Sultan Mehmed Koprusudur
KOPRU ONCESİ
Milattan once 513 yılında Pers Hukumdarı Dara, Boğaz'ın en dar yeri olan Anadolu Hisarı ile Rumeli Hisarının bulunduğu yerde gemileri yan yana dizdirerek bir kopru yaptırmıştır Bu kopruden 80 bin askerini Boğaz'ın karşı yakasına gecirmiştir Bu esasında kopru olmayıp sadece geciş icin kullanılan yuzen araclardan yapılan bir gecittiAnadolu hakimiyetinden Rumeli topraklarına fetih icin gecen Turkler Boğaz'ı rahat gecebilmek icin kopru yapmayı duşunmuşlerdi Yıldırım Bayezid'in yaptırdığı Anadolu Hisarı, Fatih Sultan Mehmed Hanın yaptırdığı Rumeli Hisarı, gelecekteki kopru yapımının bir on hazırlığı idi Fakat o gun icin bu hisarlar Boğaz'ın girişcıkışını kontrol eden ve iki tarafta hakimiyeti sağlayan muhteşem kalelerdi
Daha sonraki senelerde askeri bakımdan faydalı olacağını duşunenler, koprunun yapılmasını fiiliyata cıkaramadılar Hatta İtalya'nın buyuk ressamı Leonardo Da Vinci Boğaz'ın iki yakasını birleştiren acılır kapanır bir kopru yapımını o zaman Osmanlı Sultanı olan II Bayezid'e teklif etmişse de yapım icin teşebbuse geciş olmamıştı O zaman icin kopru uzerinde durulmamasının esas sebebi Osmanlıların Akdeniz ve Karadeniz'de mutlak hakim olmalarıydıBoğaz Kopru’sune askeri bakımdan buyuk ihtiyac duyulmaya başlanmasından dolayı Sultan II Abdulhamid Han Bosphorus Railroad Companyye kopru projesini hazırlatmıştır Hazırlanan projeye gore ahşaptan yapılacak, kuleleri bulunacak, geceleri ışıklandırılıp uzerinden demiryolu gececektir Fakat siyasi hadiseler ve tahttan indirilmesi, teşebbusun tasarı halinde kalmasına sebep olmuştur
CUMHURİYET DONEMİ
Cumhuriyet devrinde Boğaz'ın iki tarafından trafiğin fazlalaşması Boğaz Kopru’sunun bir an once yapılması gerektiği fikrine ağırlık kazandırmıştır İlk ciddi teşebbus 1953 yılında yapıldıysa da 1969 yılına kadar bu iş neticelenememiştir 1969 yılında Boğaz Koprusu inşası HochtiefClevelandİngilizAlman firmasına ihale edilmiştirAsya ve Avrupa'yı birleştirecek, yuzyıllardır insanlığın hayalini gercekleştirecek koprunun temeli, 20 Şubat 1970 gunu devrin başbakanı Suleyman Demirel tarafından atılmıştır 3 seneyi aşkın calışmalardan sonra 30 Ekim 1973 gunu 500 bin kişinin katıldığı muhteşem bir torenle acılmıştır Bu buyuk eser 39 ay 19 gunde bitirilmiş ve cevre yolları dahil o zamanın parasıyla 2 milyar 80 milyon liraya mal olmuştur
MİMARİ OZELLİKLERİ
Dunyadaki yapılan asma kopruler, ayakları arasındaki uzaklığa gore sıralanmaktadır Boğaz Kopru’sunun ayakları arasındaki uzunluk 1070 metredir Buna gore asma koprulerin arasında Avrupa'da 3, dunyada 7’dir Boğaz Koprusu'nun toplam uzunluğu 1560 metredir
 
Boğaziçi Köprüsü, Asya ve Avrupa kıtalarını İstanbul Boğazı üzerinde birleştiren önemli bir köprüdür. Anadolu yakasında Beylerbeyi'nden başlayarak, Avrupa yakasında Ortaköy'den geçip, Mecidiyeköy'de sona ermektedir. 20. yüzyılda iki kara parçasını birbirine bağlayan 10 büyük asma köprü bulunmaktaydı. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmed Köprüsü bu köprüler arasında yer almaktadır.

Köprü öncesi dönemde, Pers Hükümdarı Dara milattan önce 513 yılında, Boğaz'ın en dar noktasında gemileri yan yana dizerek bir köprü yaptırmıştır. Daha sonraki yıllarda, Osmanlılar için Boğaz'ı geçmek önemli hale geldiği için köprü yapma düşüncesi ortaya çıkmıştır. Yıldırım Beyazıt'ın yaptırdığı Anadolu Hisarı ve Fatih Sultan Mehmet Han'ın yaptırdığı Rumeli Hisarı, köprü yapımına hazırlık olarak görülmüştür. Ancak o dönemde köprü yapımı gerçekleşmemiştir.

Osmanlı döneminden sonra, Cumhuriyet devrinde köprü yapımı hakkında ciddi çalışmalar yapılmıştır. Ancak köprünün yapımı uzun yıllar sürmüş ve 1969 yılında inşaat için Hochtief-Cleveland-Alman firmasına ihale edilmiştir. Köprünün temeli 20 Şubat 1970 tarihinde atılmış ve 30 Ekim 1973 tarihinde 500 bin kişinin katıldığı bir törenle açılmıştır. Toplamda 39 ay 19 gün süren inşaat, o dönemde 2 milyar 80 milyon liraya mal olmuştur.

Boğaziçi Köprüsü'nün mimari özelliklerine baktığımızda, ayakları arasındaki uzunluğun 1070 metre olduğunu görüyoruz. Bu özellikle dünyadaki asma köprüler arasında Avrupa'da 3. sırada, dünya genelinde ise 7. sırada yer almasını sağlamaktadır. Toplam uzunluğu 1560 metre olan Boğaziçi Köprüsü, önemli bir mühendislik başarısı ve İstanbul'un sembol yapılarından biri olarak yerini korumaktadır.
 
Geri
Üst