AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Bisikletin İcadı, Bisiklet Nasıl Çalışır?

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
52.415
Tepkime puanı
1
Puan
1
İlk bisiklet patenti 1645 yılında Fransız Jean Theson’a verildi Patenti alınan alet günümüz bisikletine hiç benzemiyordu, daha çok dört tekerlekli garip bir alet görünümündeydi 1690 yılında Fransız asilzade Sivrao Kontu tarafından, iki tahta tekerleği olan ve “celenfer adı verilen pedalsız bir bisiklet yapıldı Daha sonra tahta tekerleklerin yerle temas eden yüzleri demir çemberle kaplandı; fakat bu durum süspansiyon sağlamadığı için hızın azalmasına yol açtı İskoç Kirk Patrik McMillan’ın 1839 yılında pedalı bulmasıyla bisiklet bugünkü görünümüne biraz daha yaklaştı 1868?de tekerleklerin sert lastikle kaplanıp demirin çıkartılması sayesinde bisikletin sürati arttı Deneme niteliğindeki ilk bisiklet yarışı, 1868?de Saint Cloud’da yapıldı Günden güne gelişme gösteren bisiklete bağlananların sayısı çoğaldı ve 1881?de “Fransız Bisiklet Federasyonu “kuruldu Daha sonra zincirli aktarma sistemi ve havalı lastiğin bulunmasıyla bisiklet bugünkü şeklini aldı Çağdaş koşullara uygun ilk mukavemet yarışı 1890 yılında Fransa’da yapıldı 1891?de ise uzun etaplı turların ilk örneğini oluşturan Bordeaux Paris yarışı, onu takiben de Paris BrestParis yarışı düzenlendi 1903 yılında düzenlenen ve yarışmaların en büyüğü olan Fransa Turu’nun Henri Desgrange ve L’Auto dergisi tarafından gerçekleştirilmesi bisiklet sporu için önemli bir atılım oldu Yani 19yy’ın başlarından itibaren bisiklet, önemli bir ulaşım aracı olması yanında tüm dünyada spor amacıyla da kullanılmaya ve üretilmeye başlandı
ABD’de 1878?lerde başlayan bisiklet yarışlarının yaygınlaşması sonucu 1912?de Amerikan Amatör Bisiklet Birliği kuruldu ve birlik ABD’deki amatör yarışların yönetimini üstlendi 20yy’ın ortalarına doğru ABD ve İngiltere’de otomobillerin yaygınlaşması ile bisiklet yarışlarında bir gerileme görülmeye başlandı; fakat zamanla ilgi tekrar arttı Amatör yol yarışları 1896?dan, pist yarışları arasında yer aldı Ayrıca her yıl, bisiklet yarışlarının her dalında ulusal ve dünya şampiyonlukları yarışmaları yapılmaktadırBu şampiyonaların en önemlisi ve en zorlusu, 21 etap üzerinden 2474 millik parkurda düzenlenen “Fransa Bisiklet Turu “dur 1900 yılında kurulan FICA’nın (Federation International Amateur de Cyclisme yani Uluslararası Amatör Bisiklet Federasyonu), 1993 yılında yapılan kongrede kendini fesh etmesiyle Uluslararası Bisiklet Federasyonu (UCI), bu sporun tek kuruluşu haline geldi Böylece uluslararası yarışları düzenlemek, kategorileri saptamak ve dünya şampiyonalarının yerini ve zamanını belirtmekle yetkili tek kurum UCI oldu
Günümüzde, bisiklete binmenin sağlığa yararlı olduğu görüşünün gelişmesi ile özellikle Avrupa’da uluslararası nitelikte pek çok bisiklet turları düzenlenmektedir Bisiklet sporu ile ilgilenenlerin sayıaının artmasıyla bir çok ülkenin kent caddeleri, ulusal parkları ve belediye parklarında bisiklet yolları ayrılmaktadır
Nasıl Çalışır?
Bisiklet neredeyse her yaştan insanın kullnabileceği çok zekice tasarlanmış eğlenceli bir araç Bisiklet sayesinde gideceğiniz yere yürümek veya koşmaya göre daha az enerji harcayarak çok daha hızlı ulaşabilirsiniz Bisiklet genel anlamda tamamen açık bir mekanizmadır ve gizli kapaklı hiçbir bölümü bulunmaz
Bisikleti oluşturan parçalar:
Ön çatal; gidona bağlı hareketli bir kısımdır ve ön tekerlek buraya bağlıdır Tekerlekler; ince çelik çubuklarla desteklenmiş jant ve üzerindeki şambiyel ve lastikten oluşur Koltuk; oturma alanıdır Gidon; arabalardaki direksiyon vazifesini gören bisiklet parçasıdır Krank ve pedallar; pedal çevrildiğinde oluşan dönme kuvveti kranka iletilerek moment oluşturulur Zincir ve vites; pedal dişlisine bağlı zincir arka tekerleğe bağlı olan dişliye gücü iletir ve hareket sağlanır Vites dişli çaplarının değiştirilmesini bu sayede pedala uygulanan kuvvetin ayarlanmasını sağlar
 
1645 yılında Fransız Jean Theson'a verilen ilk bisiklet patenti ile başlayan bisikletin tarihi yolculuğu oldukça ilginç ve dönüşümlü bir süreçten geçmiştir. Söylediğiniz gibi, o dönemdeki bisiklet modelleri günümüzdeki bisikletlere hiç benzememekteydi ve zamanla birçok gelişme yaşanmıştır.

Örneğin, 1690 yılında Fransız asilzade Sivrao Kontu tarafından yapılan pedalsız "celenfer" adlı bisikletten, 1839 yılında İskoç Kirk Patrik McMillan'ın pedalı bulmasıyla pedalın eklenmesine kadar olan süreçte birçok evrim yaşanmıştır. Tekerleklerin sert lastikle kaplanması ve demirin çıkartılmasıyla bisikletin daha hızlı bir şekilde geliştiği de belirtilmiş.

Bisiklet, zamanla zincirli aktarma sistemi, havalı lastik gibi önemli teknolojik gelişmeler ile bugünkü şeklini almıştır. Bisikletin spor ve ulaşım aracı olarak kullanımı da giderek artmış ve bu alanda çeşitli yarışmalar, şampiyonalar düzenlenmeye başlamıştır. Özellikle Fransa Bisiklet Turu gibi büyük organizasyonlar bisiklet sporunun önemini artırmış ve geliştirmiştir.

Ayrıca, günümüzde bisikletin sağlığa olan faydalarının daha fazla anlaşılmasıyla Avrupa'da uluslararası bisiklet turlarının düzenlendiği ve bisiklet yollarının arttırıldığı belirtilmiş. Bisikletin özellikle sağlıklı bir yaşam için tercih edilen bir ulaşım aracı olduğu vurgulanmış.

Bisikletin çalışma prensibi ise oldukça basit olmasına rağmen etkili bir mekanizmaya sahiptir. Bisikletin parçalarını detaylı ve açıklayıcı bir şekilde sıralamışsınız. Ön çatal, tekerlekler, koltuk, gidon, krank ve pedallar, zincir ve vites gibi parçaların bir araya gelmesiyle bisikletin hareket etmesi sağlanır. Vites sistemi sayesinde pedalın dönüş kuvveti, doğru oranda ayarlanarak daha verimli bir sürüş sağlanır.

Bisikletin tarihi ve çalışma prensipleri hakkında bilgilendirici paylaşımınız için teşekkür ederim. Bisikletin evrimi ve günümüzdeki önemi hakkında bilgi veren bu yazı, bisikletin yaşadığı ilginç gelişimi anlamamıza yardımcı olmuştur. Bisikletin sağlığa, spor dünyasına ve ulaşım sektörüne olan katkılarının büyük olduğunu görmek de gerçekten motivasyon verici.
 
Geri
Üst