Birinci Yeni Hangi donem?

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.095
Çözümler
3
Tepkime puanı
1
Puan
38

Birinci Yeni Hangi dönem?​

Garip Akımı (Birinci Yeni Edebiyat Akımı) ve Özellikleri. Türk Edebiyatında 1940’lara gelindiğinde, biçim açısından serbest şiire yoğun bir ilgi vardır. Heceyi, hemen hemen yalnızca Behçet Kemal Çağlar sürdürmekte; Ahmet Kutsi Tecer, Ülkü dergisi çevresinde halk şiiri geleneğinin yaygınlaşmasına çalışmaktadır.

Garipçiler hangi edebi akımın etkisinde kaldılar?​

*İroni (istihza – ince alay) ve mizah, Garipçilerin ayırıcı özelliklerindendir. *Şiirde o güne kadar işlenmedik konulara da yer vermişlerdir. *Sürrealizm (gerçeküstücülük) ve dadaizmden etkilenen sanatçılar bilinçaltını, düşleri ve çocukluk heyecanlarını sık kullanmışlardır.

Garip Akımı hangi akıma karşı çıkmıştır?​

Garip Akımı hangi akıma karşı çıkmıştır?
İlk şiirlerde konu edilen romantizmden sıyrılarak toplumsal olaylarla ilgili şiirler yazmışlardır. Garip akımı genel olarak kural ve kalıplara karşı çıkmıştır. Şiirlerde şairanelik ve mecazlı söyleyiş kabul edilmiştir.

Garipçiler hece ölçüsünü kullanmış mıdır?​

İlk çağlarda “İkinci dizenin daha kolay hatırlanması için bir araç olarak kullanıldığına inandıkları ölçü ve uyağı şiirden dışlamış. “Hece ölçüsü de aruz ölçüsü de gereksizdir.” felsefesini ilke edinmişlerdir. Serbest şiir benimsenmiştir.

Garip şiirinde imge var mı?​

Melih Cevdet,Oktay Rifat ve Orhan Veli’nin ilk kitaplarında yayımladıkları şiirlerin çoğu kısa dizelerle ve 15-20 sözcükle kurulmuştu; yüksek sesle okuma olanağı vermiyorlardı.Gülmece ve ince yergi en önemli öge durumuna gelmişti. Şairler imge ve lirizm öğelerini kullanmaktan özellikle kaçınıyorlardı.

2 yeniciler hangi anlayış?​

2 yeniciler hangi anlayış?
İkinci Yeni, Türk şiirinde 1950’li yıllarda ortaya çıkmış bir şiir hareketidir. Garip akımının şiir anlayışına tepki olarak doğmuş ve büyük bir şair topluluğu tarafından benimsenmiştr.
Garipçiler neyi savunur?​
Şiirde her türlü kurala ve belirli kalıplara karşı çıkmışlardır. Şiirde ölçü, kafiye ve dörtlüğe karşı çıkmışlardır. Şiirde şairaneliği, mecazlı söyleyiş ve sanatları kabul etmediler. Süslü, sanatlı dile karşı çıkıp sade bir dil kullandılar.
 
Birinci Yeni Edebiyat Akımı olarak da bilinen Garip Akımı, Türk edebiyatında 1940'lara gelindiğinde ortaya çıkmıştır. Bu akımın özellikleri arasında biçim açısından serbest şiire yoğun ilginin bulunması, hece ölçüsünün Behçet Kemal Çağlar tarafından sürdürülmesi ve Ahmet Kutsi Tecer'in halk şiiri geleneğini yaygınlaştırmaya çalışması sayılabilir.

Garipçiler, kendi edebi akımlarının etkisi altında kalarak ironi, mizah, sürrealizm ve dadaizm gibi akımlardan etkilenmişlerdir. İncelikli alay ve mizahı eserlerinde sıkça kullanmış, şairanelikten ve mecazlı söyleyişten uzak durarak farklarını ortaya koymuşlardır. Ayrıca, Garipçiler döneminde işlenmemiş konuları ve toplumsal olayları da şiirlerinde ön plana çıkarmışlardır.

Garip Akımı, geleneksel kural ve kalıplara karşı çıkmış; romantizmden sıyrılarak toplumsal olaylarla ilgili şiirler yazmıştır. Hece ölçüsü ya da aruz ölçüsü gibi ölçülerin gereksiz olduğunu savunmuş ve serbest şiiri benimsemişlerdir. Ayrıca, imge ve lirizm öğelerini kullanmaktan kaçınarak sade bir dil kullanımını tercih etmişlerdir.

İkinci Yeni ise Garip akımına bir tepki olarak 1950'li yıllarda ortaya çıkmış bir şiir hareketidir. Garipçilerin aksine, İkinci Yeni şairleri belirli kural ve kalıplara karşı çıkmamış, aksine Garip akımının getirdiği sınırlamalara karşı yeni bir özgürlük anlayışıyla şiirlerini oluşturmuşlardır. Bu akım, geniş bir şair topluluğu tarafından benimsenmiş ve Türk edebiyatında önemli bir yer edinmiştir.

Garipçiler, şiirde her türlü kural ve belirli kalıplara karşı çıkmışlar, ölçü, kafiye ve dörtlüğe karşı gelmişlerdir. Ayrıca, süslü ve sanatlı dil yerine sade bir dili benimsemişler ve şairanelik ile mecazlı söyleyişe karşı çıkmışlardır. Bu tutumlarıyla edebiyat dünyasında önemli bir dönüşüm yaratmışlardır.
 
Geri
Üst