AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Bir vergi kanunun anayasaya aykiri olmasi halinde ne yapilabilir?

Editör

Yeni Üye
Katılım
7 Mart 2024
Mesajlar
135.450
Çözümler
1
Tepkime puanı
1
Puan
36

Bir vergi kanunun anayasaya aykırı olması halinde ne yapılabilir?​

Herhangi bir vergi normu ile ilgili olarak Anayasaya aykırılığın genel mahkemelerce ileri sürülmesi de mümkündür. Örneğin bir kanunu bir uyuşmazlığa uygulamak durumunda olan mahkemenin bu kanunu AYM’nin önüne getirmesi durumu söz konusu olabilir. Bu yola da itiraz yolu ya da somut norm denetimi denilmektedir.

Idarenin vergilendirme işlemlerinin yargısal denetimini kim yapar?​

Ülkemizde, kanunların ve dolayısıyla vergi kanunlarının Ana- yasa’ya uygunluğunun yargısal denetimi, bu konuda özel olarak kurulmuş olan Anayasa Mahkemesince yapılmaktadır. Bir kanunun Anayasa’ya aykırılık İddiası ile Anayasa Mahkemesinin önüne gel- mesi çeşitli yollardan gerçekleşmektedir.
Tüzüklerin anayasaya aykırılığını kim denetler?​
“Anayasa Mahkemesi, kanunların ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İç- tüzüklerinin Anayasaya, Anayasa değişikliklerinin de Anayasada gösterilen şekil şartlarına uygunluğunu denetler” haline dönüştürülmüştür.

Anayasada vergi ile ilgili hükümler nelerdir?​

Anayasada vergi ile ilgili hükümler nelerdir?
Vergi Ödevi Madde 73 – Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, mali gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür. Vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı, maliye politikasının sosyal amacıdır. Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır.

Kanunlar anayasaya aykırı olamaz hangi ilkeyi ifade eder?​

Kanunlar anayasaya aykırı olamaz hangi ilkeyi ifade eder?
(*) kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundadırlar.” d-)Anayasanın 11. maddesine göre ” Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz. “

Yönetmeliklerin Anayasa ve kanunlara uygunluğunun yargısal denetimini hangi kurum yapar?​

Türkiye’de Anayasa Mahkemesi (AYM) yasaların yanında, Bakanlar Kurulu tarafından olağan dönemlerde çıkarılan yasa gücünde kararnameler, parlamento içtüzüğü ve anayasa değişikliklerine ilişkin yasalar gibi bazı başka normları da anayasaya uygunluk açısından denetlemektedir.

Yargı denetimi kimin elindedir?​

Yargısal denetim gücü olan mahkemeler devletin yasalarını ve kurallarını bir anayasanın hükümleriyle çelişkili bulursa bozabilir. Yargıçlar bir anayasanın yorumlanması ve uygulanması için bir eleştirmen güç atarlar, böylece ortak hukuk ülkelerinde genelgeçer bir anayasal hüküm topluluğu yaratılmış olur.
Idarenin yargı dışı denetim yolları nelerdir?​
Bu bağlamda gerçekleştirilen yargı dışı denetim ise siyasal denetim, idari denetim, kamuoyu denetimi, ombudsman ve bağımsız idari otoriteler olmak üzere gerçekleştirilmektedir.

Anayasa Mahkemesi hangi kanunu denetleyemez?​

Anayasa Mahkemesi hangi kanunu denetleyemez?
Görev ve Yetkileri Anayasa değişikliklerini ise sadece şekil bakımından inceler ve denetler. Ancak, olağanüstü hallerde, sıkıyönetim ve savaş hallerinde çıkarılan kanun hükmünde kararnamelerin şekil ve esas bakımından Anayasaya aykırılığı iddiasıyla, Anayasa Mahkemesinde dava açılamaz.

Anayasanın temel ilkeleri nelerdir?​

Anayasanın temel ilkeleri nelerdir?
Anayasal İlkeler ve Haklar
- Anayasal İlkeler.
- Atatürk Milliyetçiliğine Bağlı Devlet İlkesi.
- Demokratik Devlet İlkesi.
- Hukuk Devleti İlkesi.
- Laik Devlet İlkesi.
- Sosyal Devlet İlkesi.
- İnsan Haklarına Saygılı Devlet İlkesi.
- Eşitlik İlkesi.

Yönetmeliklerin anayasaya uygunluğunu kim denetler?​

Anayasa Mahkemesi Genel Kurulu, kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasa’ya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetler.
 
Anayasaya aykırı olduğu iddia edilen bir vergi kanunuyla ilgili olarak bazı adımlar atılabilmektedir. Bu durumda, vergi kanununun Anayasa'ya aykırı olduğunu düşünen bir kişi veya kurum şu yolları izleyebilir:

1. **Genel Mahkemelere Başvuru:** Anayasaya aykırı olduğu iddia edilen vergi kanunuyla ilgili olarak genel mahkemelere başvurulabilir. Bir uyuşmazlık durumunda karar vermesi gereken mahkeme, söz konusu kanunu Anayasa Mahkemesi'nin önüne taşıyabilir.

2. **Anayasa Mahkemesi'ne Başvuru:** Vergi kanununun Anayasa'ya aykırı olduğunu düşünen kişiler doğrudan Anayasa Mahkemesi'ne başvurabilir. Anayasa Mahkemesi, kanunların Anayasa'ya uygunluğunu denetleme yetkisine sahiptir.

3. **Yasal Denetim (Somut Norm Denetimi):** Bir vergi kanununun Anayasa'ya aykırı olduğunu düşünen mahkeme, söz konusu kanunu Anayasa'ya uygun olup olmadığı açısından Anayasa Mahkemesi'ne taşıyabilir. Bu sürece somut norm denetimi veya itiraz yolu denir.

Bu adımlarla, bir vergi kanununun Anayasa'ya aykırı olduğu iddiasıyla ilgili yasal süreç başlatılabilir ve Anayasa Mahkemesi'nin bu konuda karar vermesi sağlanabilir.

Ayrıca, Anayasa Mahkemesi'nin yargısal denetim yetkisi sadece vergi kanunlarını değil, aynı zamanda tüzükler gibi diğer normları da Anayasa'ya uygunluk açısından denetleme yetkisine sahiptir. Anayasa'ya aykırı olduğu iddia edilen herhangi bir norm Anayasa Mahkemesi'nce incelenebilir ve karara bağlanabilir.

Anayasa'da vergi ile ilgili hükümler de belirtilmiştir. Vergi ödevine ilişkin olarak, herkesin mali gücüne göre vergi ödemekle yükümlü olduğu ve vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımının sosyal maliye politikasının amacı olduğu vurgulanmaktadır.

Sonuç olarak, vergi kanunlarının ve diğer normların Anayasa'ya uygunluğunun denetlenmesinde Anayasa Mahkemesi önemli bir rol oynamaktadır ve bu denetim süreci üzerine yasal adımlar atılabilmektedir.
 
Geri
Üst