AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Bilinçli Tüketici Alışveriş Yaparken Nelere Dikkat Eder

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
Bilinçli Alıcı Alışveriş Yaparken Nelere Uyarı Eder,
Alış veriş yaparken nelere uyarı edilmeli?
Alış veriş yaparken aldanmamak ve aldatılmamak için bilinçli tüketici elde etmek zorundasınız Sizlerin, 6 manâlı kuralda bu hususlardaki haklarınızı öğrenmenizi ve yasal haklarınızı kullanmanızı öneriyoruz
Ayıplı olan mal ve hizmetleri kabul etmeyin!
Satın aldığınız mülk ayıplı olabilir ya da size sunulan hizmet ayıplı bulunabilir Satın aldığınız malın, ayıplı olduğunu anlarsanız, 15 gün içerisinde, bu malı satıcıya geri vererek; ödediğiz mal bedelinin iade edilmesini ya da benzer kalitede bir ürünle değiştirilmesini, bedava onarımını, ayıbın nedeni dek indirimin yapılmasını isteyebilirsiniz Satıcı bu isteminizi reddetmez Hizmetin ayıplı olduğunu görürseniz derhal en geç 30 gün içinde, bitmiş yapılmasını, ödediğiniz bedelin iadesini isteyebilirsiniz
Sözleşmesiz Taksitli AlışVeriş Yapmayın!
Taksitli ve ön ödemeli satışlarda yazılı sözleşme yapılması ve bu sözleşmenin bir örneğinin de size verilmesi zorunludur Sözleşmeler sonrasında, sizi mağdur edebilecek beklenmedik bir koşul ile karşısında karşıya bırakacak data eksiklikleri olmamalıdır
Kampanyalı Satışlara Uyarı Edin!
Kampanyalı satışlarda, haklarınızın hukuki dayanağı, imzaladığınız sözleşme olacaktır Sözleşmede bilinmedik bir husus olmamasına uyarı etmelisiniz Imalatçı firmanın mutlaka garanti belgesinin bulunmasına uyarı ediniz Kontrat haricen tahvil ya da çek imzalamayınız Ödeyeceğiniz tutara karşısında da banka güvence mektubu isteyiniz Duyuru ve taahhüt edilen mal veya hizmetin ayıplı bulunması halinde, satıcı, bayi, acenta, delege, imalatçıimalatçı ve ithalatçı defalarca birlikte ve müteselsilen (zincirleme) sorumludurlar
Kapıdan Alışverişe Dikkat!
Kapıdan satışlar tüketicileri daha fazla zarara uğratan satmak biçimidir Kapıdan alışveriş yapmak zorunda kalırsanız, özellikle tarihsiz ve eski tarihli sözleşmeleri imzalamamanız gerekmektedir 7 gün içerisinde, karşısında tarafa hiçbir göstermeksizin, satın almaktan vazgeçme hakkınız bulunmaktadır Fakat, meslek bu sözünden dönme bildiriminiz sözlü olmamalı, kuşkusuz iadeli taahhütlü mektup ile Tüketiyi Koruma Derneğince yada tarafınızca noter aracılığı ile yapılmalıdır Bu konudaki yargı aramanızı, üyesi olacağınız Tüketiciyi Koruma Derneği'nin kanalıyla yapmanız size daha eksik finansal külfet getirecektir
Satıcıya bildiriminizin ulaşmasını izleyen 10 gün içinde, satıcı sizden aldığı parayı, değerli evrakı ve sizi borç altına sokan her türlü belgeyi iade etmek yanı sıra 20 gün içinde de malını geri elde etmek zorundadır
Etiketsiz Ürünleri Almayın!
Perakende satışlarda sunulan ürünlerin veya ambalajlarının üzerinde o malın; cinsinin, fiyatının, malın işletmeye giriş tarihinin, yerli yada ithal olduğunu gösteren etiketin bulundurulması gerekmektedir
Garanti Belgesi Almayı Unutmayın!
Üreticiler, ithalatçı firmalar, sanayi malları için garanti belgesi planlamak zorundadırlar Bunun yanı sıra bir yıldan eksik olmaması gereken garanti süresi içinde oluşabilecek arızaların ücretiz giderilmesini (parça değiştirilmesi dahil) karşılamak zorundadırlar Garanti süresi içerisinde aynı arızanın 2 den artı, değişik arızaların ise 4 den artı olmasında, ürünün aynı kalitede yeni bir mahsul ile değiştirilmesini isteme hakkınızın bulunduğunu unutmayınız!
Yetkili Servisleri Seçim Edin!
Imalatçı veya ithalatçı firmalar, sattıkları sanayi mallarının bakım ve onarımı için tatmin edici sayıda servis istasyonu koymak ve teknisyen bulundurmak zorundadırlar Ürünün serviste kalış süresi, hiçbir bahane ile, 30 meslek gününü geçemez (Sanayi malların satmak sonrası hizmetleri hakkında tebliğine göre) *
 
Bilinçli alıcılar alışveriş yaparken dikkat etmeleri gereken birkaç önemli konu bulunmaktadır. İşte bu konular üzerinde detaylı bir şekilde durarak uyarılarda bulunabiliriz:

1. **Ayıplı Mal ve Hizmetlerden Kaçının**: Satın aldığınız mal veya hizmette bir ayıp fark ederseniz, bu durumu hemen satıcıya bildirin. 15 gün içinde malı geri verme, iade veya değişim talebinde bulunabilirsiniz.

2. **Sözleşmesiz Taksitli Alışveriş Yapmayın**: Taksitli alışverişlerde mutlaka yazılı sözleşme yapılmalı ve bir kopyası size verilmelidir. Beklenmedik durumlarla karşılaşmamak için sözleşmeyi detaylı şekilde inceleyin.

3. **Kampanyalı Satışlara Dikkat Edin**: Kampanyalı satışlarda garanti belgesi kontrolünü yapın ve sözleşmede yer alan her detayı dikkatlice okuyun. Ayrıca ödeme koşullarını iyi analiz edin ve gerektiğinde banka güvence mektubu isteyin.

4. **Kapıdan Alışverişte Tedbirli Olun**: Kapıdan alışveriş yaparken eski tarihli sözleşmeleri imzalamaktan kaçının. Tarafsız bir şekilde 7 gün içinde cayma hakkını kullanabilirsiniz.

5. **Etiketsiz Ürünleri Almayın**: Ürünlerin üzerinde fiyat, cins, giriş tarihi gibi bilgileri gösteren etiketlerin olmasına dikkat edin. Bu, ürünün kalitesi ve güvenilirliği hakkında size bilgi verecektir.

6. **Garanti Belgesi Talep Edin**: Satın aldığınız ürün için mutlaka garanti belgesi isteyin. Garanti süresi içerisinde oluşabilecek sorunlarda ücretsiz onarım veya değiştirme hakkınızı kullanabilirsiniz.

Alışveriş yaparken bu 6 kurala dikkat ederek, bilinçli bir tüketici olarak aldanmaktan ve mağdur olmaktan korunabilirsiniz. Unutmayın, tüketici haklarınızın farkında olmak ve gerektiğinde bu hakları kullanmak size avantaj sağlayacaktır.
 
Geri
Üst