SoruCevap
Yeni Üye
- Katılım
- 17 Ocak 2024
- Mesajlar
- 350.999
- Çözümler
- 1
- Tepkime puanı
- 17
- Puan
- 308
- Yaş
- 36
Bilgicilik Akımı Nedir? Kısaca
Antik Cağ Yunan felsefesinin eleştiri akımı
Sofistik deyimi sıfat olarak bilgiciye ve bilgiciliğe değgin anlamını dile getirir İsim olarak da Antik Cağ Yunan bilgicilerinin oğretisini adlandırır Bununla beraber daha cok sofistler adıyla anılırlar
Sofistik deyimi Fransızcada cins ismi olarak da bozuk, uydurma ve ciddilikten uzak felsefe anlamında kullanılır Yunanca sophistes deyimiyle dile getirilen bilgici terimi bircok anlamlar değiştirmiş, once bilgeliği yeğleyen oğreti, sonra bilgi oğretmeni, Protagoras'a gore once siyasada yararlı olma sanatı, sonra soz soyleme sanatı anlamlarında kullanılmıştır İO V yuzyıl, antikcağ Yunan felsefesinde bilgicilik akımının egemen olduğu cağdır Bu cağa Antik Aydınlanma Cağı adı verilir
İlk duşunur sayılan Thales'ten beri ortaya atılan sayısız varsayımlar, sonunda, insan zekasını şahlandırmış ve butun olup bitenleri yeniden gozden gecirerek kıyasıya eleştirmeye yoneltmişti Doğa bilimlerinin denetinden yoksun insan duşuncesi, varlığın temeli konusunda daldığı hayal aleminden kendisine donuyordu Bilgicilik akımının inceleme amacı insanın kendisiydi Protagoras'ın unlu sozune gore, İnsan, her şeyin olcusuydu
Bilgi, teorik bir merak değil, pratik bir yarar olmalıydı Protagoras, Tanrılara gelince, ben onların ne var olduklarını ne de yok olduklarını bilirimdiyordu Bilgici Hippias, giydiği elbiseyi kendisi diktiği icin bağımsızlığa kavuşmaklaovunuyordu İnsan, her turlu yapma bağlardan kurtarılmalı ve insansal yasa (nomos)'nın yerine doğal yasa (physis) konulmalıydı İnsan ve dolayısıyla toplum yaşamının birinci plana alınması, zorunlu olarak torebilim sorunlarını meydana cıkarıyordu Unlu torebilimci Sokrates, bu akımın cocuğudur On sekizinci yuzyıl aydınlanması nasıl Kant'ı yetiştirecek koşulları hazırlamışsa, antik aydınlanma da Sokrates'i ve PlatonAristoteles'i yetiştirecek koşulları hazırlamıştır
Bilgiciler (Protagoras, Gorgias, Prodikos, Hippias, Antiphon, Alkidamas, Lykophron, Kallikles, Kritias, Simonides), şuphe ve eleştirinin gereği saydıkları tartışma (diyalektik) yontemiyle calışmışlardır Bu yontem, Sokrates'in de yontemidir Bilgiciler, ozdekci duşunceler ileri surmekle beraber, urunu oldukları idealist cizgiyi surdurmuşler ve dunyayı tanıma olanağını yadsımışlardır İşte bu idealist cizgidir ki, bir yandan bilgicilik akımını yozlaştırarak felsefeyi guzel soz soyleme oyununa donuştururken ote yandan idealist ilkelerin gelişmesi sonucunu doğurmuş ve Sokrates'de Benin bilginin kaynağı olması imkanlarını hazırlamıştır Platon, bu cizginin zorunlu sonucudur
Antik Cağ Yunan felsefesinin eleştiri akımı
Sofistik deyimi sıfat olarak bilgiciye ve bilgiciliğe değgin anlamını dile getirir İsim olarak da Antik Cağ Yunan bilgicilerinin oğretisini adlandırır Bununla beraber daha cok sofistler adıyla anılırlar
Sofistik deyimi Fransızcada cins ismi olarak da bozuk, uydurma ve ciddilikten uzak felsefe anlamında kullanılır Yunanca sophistes deyimiyle dile getirilen bilgici terimi bircok anlamlar değiştirmiş, once bilgeliği yeğleyen oğreti, sonra bilgi oğretmeni, Protagoras'a gore once siyasada yararlı olma sanatı, sonra soz soyleme sanatı anlamlarında kullanılmıştır İO V yuzyıl, antikcağ Yunan felsefesinde bilgicilik akımının egemen olduğu cağdır Bu cağa Antik Aydınlanma Cağı adı verilir
İlk duşunur sayılan Thales'ten beri ortaya atılan sayısız varsayımlar, sonunda, insan zekasını şahlandırmış ve butun olup bitenleri yeniden gozden gecirerek kıyasıya eleştirmeye yoneltmişti Doğa bilimlerinin denetinden yoksun insan duşuncesi, varlığın temeli konusunda daldığı hayal aleminden kendisine donuyordu Bilgicilik akımının inceleme amacı insanın kendisiydi Protagoras'ın unlu sozune gore, İnsan, her şeyin olcusuydu
Bilgi, teorik bir merak değil, pratik bir yarar olmalıydı Protagoras, Tanrılara gelince, ben onların ne var olduklarını ne de yok olduklarını bilirimdiyordu Bilgici Hippias, giydiği elbiseyi kendisi diktiği icin bağımsızlığa kavuşmaklaovunuyordu İnsan, her turlu yapma bağlardan kurtarılmalı ve insansal yasa (nomos)'nın yerine doğal yasa (physis) konulmalıydı İnsan ve dolayısıyla toplum yaşamının birinci plana alınması, zorunlu olarak torebilim sorunlarını meydana cıkarıyordu Unlu torebilimci Sokrates, bu akımın cocuğudur On sekizinci yuzyıl aydınlanması nasıl Kant'ı yetiştirecek koşulları hazırlamışsa, antik aydınlanma da Sokrates'i ve PlatonAristoteles'i yetiştirecek koşulları hazırlamıştır
Bilgiciler (Protagoras, Gorgias, Prodikos, Hippias, Antiphon, Alkidamas, Lykophron, Kallikles, Kritias, Simonides), şuphe ve eleştirinin gereği saydıkları tartışma (diyalektik) yontemiyle calışmışlardır Bu yontem, Sokrates'in de yontemidir Bilgiciler, ozdekci duşunceler ileri surmekle beraber, urunu oldukları idealist cizgiyi surdurmuşler ve dunyayı tanıma olanağını yadsımışlardır İşte bu idealist cizgidir ki, bir yandan bilgicilik akımını yozlaştırarak felsefeyi guzel soz soyleme oyununa donuştururken ote yandan idealist ilkelerin gelişmesi sonucunu doğurmuş ve Sokrates'de Benin bilginin kaynağı olması imkanlarını hazırlamıştır Platon, bu cizginin zorunlu sonucudur