AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Atatürk Zamanında İstanbul

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.403
Tepkime puanı
1
Puan
1
Atatürk Vaktinde İstanbul
Atatür Döneminde İstanbul
Cumhuriyet Döneminde İstanbul
Cumhuriyet sonrası 19231950 yılları arasında fiziksel atılımlar oldu 1900'lerin başında 1 milyon olan nüfus, 1927'de 690000'e düştü, 1935'de 740000 ve 1945'de yeniden 900000'e ulaştı1950'lerde Balkanlar'dan göç alan şehirde, bu dönemde şehirleşmede gecekondular önplana çıkmaktadır 1960'larda ise gecekonduların yanında, apartmanlaşma başladı 1970'lerde ise süratli nüfus artışı ile konut ve ulaşım sorunları önem kazandı Bu dönemde otomobil sayısının artması ve sonucunda trafiğin artması Boğaziçi Köprüsü'nün yapılmasında etkin oldu ve ulaşımda önemli bir noktaya varıldı İstanbul metropoliten alanı 19701975 yılları arasında merkezde 50 kilometre yarıçaplı iken 1980'de 60 kilometre yarıçapa ulaştı 1990'ların nüfus artışı, nüfusun dış taraflara yayılması ile sonuçlandı ve sonucunda İETT'nin yetkisiz gelmesi ile dolmuş ve minibüsler bu açığı kapatmaya çalıştılar 70li yıllarda eski hızı ile olmasa da imar faaliyetleri canlanan şehirde 1973 yılında Boğaziçi Köprüsü açıldı
*
 
Atatürk döneminde İstanbul, çok önemli fiziksel ve demografik değişimler yaşamıştır. Cumhuriyet dönemine gelindiğinde, şehrin nüfusu büyük dalgalanmalar yaşamıştır. 1927 yılında 690.000'e kadar gerileyen nüfus, 1935 yılında tekrar 740.000'e ve 1945 yılında 900.000'e ulaşmıştır. Özellikle 1950'lerde Balkanlar'dan göç alan İstanbul'da, gecekondu olgusu ön plana çıkmıştır. Bu dönemde şehirleşmenin yoğun olarak gecekondular ve ardından apartmanlaşma ile gerçekleştiği görülmüştür.

1960'lı yıllarda, gecekonduların yanı sıra apartmanlaşma da artmış ve İstanbul'da yeni yapılaşma trendleri ortaya çıkmıştır. 1970'lerde ise hızlı nüfus artışıyla birlikte konut ve ulaşım sorunları belirgin hale gelmiştir. Bu dönemde otomobil sayısının artması ve trafiğin yoğunlaşması, İstanbul'da ulaşım sorunlarının artmasına neden olmuştur. Bu süreçte, Boğaziçi Köprüsü'nün yapılması önemli bir adım olmuş ve şehirde ulaşımın gelişmesine katkı sağlamıştır.

İstanbul metropoliten alanı, 1970-1980 yılları arasında merkezde 50 km yarıçaplı iken 1980'de 60 km yarıçapa ulaşmıştır. 1990'ların nüfus artışı ile birlikte, nüfusun şehrin dış kesimlerine doğru yayılması gözlemlenmiş ve bu durum İstanbul'da ulaşımın ve konut ihtiyacının artmasına yol açmıştır. Bu dönemde İETT'nin yetkisiz gelmesiyle birlikte dolmuş ve minibüsler, şehir içi ulaşımda önemli bir rol üstlenmişlerdir.

1970'li yıllarda, İstanbul'da imar faaliyetleri canlanmış ve şehrin yapılaşmasında önemli adımlar atılmıştır. Bu dönemde, 1973 yılında hizmete giren Boğaziçi Köprüsü de şehirdeki ulaşım sorunlarının çözümüne katkı sağlamıştır. Bu dönemde yaşanan değişimler, İstanbul'un bugünkü fiziksel ve demografik yapılanmasında önemli bir rol oynamıştır.
 
Geri
Üst