Asenkron motorlarin avantajlari ve dezavantajlari nelerdir?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Admin

Yönetici
Site Sorumlusu
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
265.120
Çözümler
3
Tepkime puanı
1
Puan
38

Asenkron motorların avantajları ve dezavantajları nelerdir?​

Diğer elektrik motorlarına oranla ucuz ve sağlamdırlar. Çalışma anında ark (kıvılcım) üretmezler. Yük altında devir sayıları çok değişmez. Elektronik devreler yardımıyla (frekans dönüştürücüleri) devir sayısı kolayca ayarlanabilir.

Asenkron motor nedir ne ise yarar?​

Asenkron motor ne işe yarar? Asenkron motorlar, aynı zamanda indüksiyon motor adıyla da anılır. Bunun nedeni, içinde bulunan sargılarda oluşan elektromanyetik indüksiyonu kullanarak güç üretmesidir. Yani bu motorlar, elektrikle çalışarak oluşturduğu elektromanyetik indüksiyon yoluyla mekanik güç üretir.
Asenkron motorun devir sayısı neye bağlıdır?
Asenkron motorların devir sayısı, stator sargıları kutup sayısına veya motorlara uygulanan gerilimin frekansına göre değişir. Frekans sabit ise değişik devir hızları ya farklı kutup sayılı ayrı sargılardan veya aynı sargıda yapılan farklı kutup sayılı (Dahlender Bağlantı) bağlantıdan elde edilir.

Dinamoyu döndüren asenkron motor akımı neden artar?​

Motor miline yük uygulandığında rotor hızı düser. Bu durumda stator alanı rotor çubuk- larını (iletkenlerini) daha fazla keser, rotorda endüklenen gerilim–akım artar.Bu da dönme momentini arttırır.Üç fazlı asenkron motorda senkron hızla rotor hızı arasında bir fark (kayma) olursa dönme momenti oluşur.

Asenkron motor hangi kısımlardan oluşur?​

Asenkron motorlar genellikle iki kısımdan olusur; Sabit duran kısım STATOR, stator içinde dönen kısmada ROTOR denir. Bunların dışında kapak, yataklar ve havlandırma parçalarından oluşur.
1 fazlı asenkron motorun devir sayısı nasıl değişir?
Tek fazlı asenkron motorlarda, motorun devir yönü değiştirme için ana ve yardımcı sargıdan birinin uçları yer değişir. Bu sargıların birinin uçlarının yer değiştirmesiyle stator alanının dönüş yönü ters çevrilir. Böylece rotorun dönüş yönü değiştirilir.
Buradan görüleceği gibi 2 kutuplu bir motorun döner alan hızı 3000rpm ve 4 kutuplu bir motorun döner alan hızı 1500rpm olacaktır. Değişik yüklerde asenkron motorun devir sayısında değişimi, aşağıda örneği bulunan tork-hız grafiğinde görülebilir.
Asenkron motor; rotor sıkışması, iki fazda kalma, motor miline bağlanan aşırı yük gibi birçok nedenden dolayı şebekeden aşırı akım çekilmesine neden olur. Çekilen aşırı akım stator sargılarını ısı artışı meydana getirir.
Asenkron motorda rotor direnci artınca ne artar?

Bir elektrik motoru nasıl çalışır?​

Elektrik motoru, temel olarak, farklı kutuplardaki elektromıknatısların birleştirilmesiyle oluşturulan dairesel bir mıknatısın ortasına iletken bir cisim koyulmasıyla elde edilir. İletken cisimle etkileşime geçen mıknatıs, itme ve çekme kuvvetlerinin etkisine girerek hızla dairesel hareket gerçekleştirir.

Asenkron motorların çalışmaları sırasında oluşan kayıplar nelerdir?​

Asenkron motorlarda kayıplar; sabit kayıplar ve bakır kayıplarından meydana gelir. Sabit kayıplar: Sürtünme, hava ve demir kayıpları olup bütün yüklerde sabittirler.Bakır kayıpları ise motor sargılarındaki I . R’dir. Buda sargılardan geçen akım arttıkça bakır kayıpları da artar.
Boşta çalıştırılan asenkron motorda hangi kayıp önemlidir nedeni?
Asenkron motor boşta çalışırken rotor devresinden çok küçük bir akım geçeceğinden dolayı rotor bakır kayıpları önemsenmeyebilir. Buna doğrultuda motorun boş çalışmada çektiği güç; statör bakır kaybı, toplam nüve kayıpları ve sürtünme ve rüzgar kayıplarına eşittir.

Asenkron motor devrilme momenti nedir?​

Motor çalışmada makine bu momenti üreterek hızlanmaya başlar. Asenkron makinenin ürettiği momentin maksimum olduğu değere “devrilme momenti (Md)” denir. Asenkron makine nominal hızda çalışırken üretilen moment değerine “nominal moment (MN)” denir.

Bakır kayıpları nasıl bulunur?​

Trafolarda Meydana Gelen Kayıplar Transformatörlerin döner parçaları olmadığından sürtünme ve rüzgar kayıpları gibi bir takım kayıpları yoktur. Demir kayıpları boşta çalışma deneyi ile bakır kayıpları ise kısa devre deneyi ile bulunur.
Bakır kayıpları ne demek?
Bakır Kayıpları : Bakır kaybı genellikle transformatör sargıları veya diğer elektrikli cihazların iletkenlerinde elektrik akımının ürettiği ısı için kullanılan bir terimdir. Transformatörlerdeki bakır kayıpları sargıda kullanılan iletkenin direnci ve iletkenden geçen akımın karesi ile doğru orantılıdır.
Stator, 0,35–0,8 mm’lik silisyum katkılı birer tarafları yalıtılmış ve iç yüzeyine oluklar açılmış sacların pres edilerek paketlenmesiyle elde edilir. Alternatif gerilimle çalışan motorlarda statorun meydana getirdiği döner manyetik alanın içinde dönen ve mekanik enerjinin alındığı kısımdır. İki şekilde üre- tilirler.
Rotoru sargılı asenkron motorlar da sincap kafesli asenkron motorlardaki gibi kalkınma sırasında aşırı akım çeker. Asenkron motorlarda rotor sargı direnci, yol verme sırasında devresine direnç eklenerek arttırılır. Böylece kalkınma sırasında motordan maksimum döndürme momenti sağlanır.
 
Geri
Üst