Anton Çehov Kimdir - Anton Çehov Biyografisi

SoruCevap

Yeni Üye
Katılım
17 Ocak 2024
Mesajlar
350.999
Çözümler
1
Tepkime puanı
17
Puan
308
Yaş
36
Anton Çehov-Anton Çehov Kimdir - Anton Çehov Biyografisi
Her şey basit olmalıdır Tümüyle basit Teatral olmamaktır esas olanA Çehov



İş, Ev, Kilise
Çehov 1860 yılının Ocak ayında Rusya'nın bir taşra kenti olan Taganrog'da doğdu Babası Pavel Çehov, bakkaldı Ancak babası için sanat ve din her zaman bakkallıktan daha ön plandaydı Bu yüzden hiçbir zaman başarılı bir tüccar olamadı Sert, otoriter ve merhametsiz bir insan olan Pavel Çehov çocuklarına kilisede ilahi söyletiyordu Çehovlar'ın başlıca uğraşı ilahiler, ev ve kilise ibadetleriydi Babalarının bu dini ve artistik eğilimleri çocukları için bir işkence haline geliyordu Bu ağır hayatı Çehov için anlamlı kılan tek kişi, duygusal ve anlayışlı bir insan olan annesiydi Anton tüccar olacak
Kendisi ticarette başarı sağlayamayan Pavel Çehov, oğullarından birini bu alanda yetiştirmeyi düşünüyordu Bunun için de Anton'u uygun gördü Bu arada Anton liseye başlamıştı Ancak kilise korosu, dükkan işleri onun dersleriyle ilgilenmesine engel oluyordu Sonuçta çok da vasıflı bir okul sayılamayacak Taganrog Lisesi uzadıkça uzadı "Kılıflı Adam", "Edebiyat Öğretmeni" adlı hikayeleri bu döneme aittir Bir süre sonra babasının borçları nedeniyle tüm aile Moskova'ya taşındı Anton'sa eğitimini tamamlamak üzere Taganrog'ta kaldı 16 yaşındaki lise öğrencisi Çehov üç yıl boyunca kendi hayatını kazandı Birçok zorluk yaşadı Tüm bunlara rağmen bu dönem önceki yaşamından daha katlanılabilirdi Dükkanda oturmak, kilisede ilahi söylemek zorunda değildi Bu zamanını yazmaya ve okumaya ayırıyordu Ayrıca artık hayata ve sosyal çevresine daha eleştirel bir gözle bakabiliyordu Mutsuz çocukların otobiyografyafobisi var
Çehov'un hikayelerinde çocuklar oldukça geniş yer tutar Onun hikayelerinde mutlu, çoşkulu çocuklar çok azdır Tıpkı kendi çocukluğu gibi hüzünlü, incinmiş çocuklar vardır Çehov geçmişe dönüp bakmaktan hep korkardı "Bende otobiyografyafobi var" derdi 1879 yılında liseyi bitiren Çehov Moskova'ya ailesinin yanına döndü Moskova Tıp Fakültesi'ne yazıldı Ailesinin geçimine katkıda bulunmak için dergilerde yazı yazmaya başladı Bu dönemde kaleme aldığı yapıtlarını "Melborne'nin Masalları" adı altında birleştirerek üniversiteyi bitirdiği yıl ilk kitabını yayınladı Çehov'un bu dönemde yazdığı yazılar birer zorunluluktu; çünkü içinde bulunduğu çevre çıkarcı, ikiyüzlü ve gericiydi Bu durum onun edebi kişiliğini köstekliyordu; ancak para kazanmak zorundaydı Tüm bunlara yazdığı derginin sahibinin sürekli mizah yazıları istemesi ve sansürün eklenmesi Çehov'u iyice zorlar hale geldi Bu ortamdan kendini sıyırmaya çalışıyordu Darwin'i Seviyorum
Üniversiteyi bitirdiği yıl doktorluğa başladı "Cerrahlık", "Kaçak", "Cansız Ceset" hikayelerini bu sırada yazdı Hekimlik, vaktini fazlasıyla aldığından yazmaya vakit bulamıyordu Bu durumda ikisinden birini seçmek durumunda kalacaktı ve eserlerinin şöhreti de iyice yayılınca, doktorluğu bırakmaya karar verdi Çehov'un bilime olan bağlılığı şu sözlerinden bellidir: "Darwin'i okuyorum Ne haşmet! Müthiş seviyorum onu" Çehov üzerine yazanların çoğu onun Çarlık Rusya'sını anlatışını, bir doktorun hastalığı teşhisine benzetirler İkiyüzlüleri hiç sevmem
Çehov'un sistemli, düzenli bir sosyal- politik görüşü yoktu Her türlü haksızlığa, bayağılığa, dalkavukluğa, ikiyüzlülüğe düşmandıEserlerinde bu sosyal kusurları ele aldı ("Memurun Ölümü", "Madalya", "Bukalemun") 1886 yılında çıkan "Alacalı Hikayeler" adlı kitabından sonra 1887'de Çehov iki hikaye kitabı birden çıkardı: "Masum Sözler", "Alaca Karanlıkta" Ertesi yıl "Alaca Karanlıkta" Puşkin Ödülü'nü kazandı Bundan sonra başarılar ardı ardına geldi Kim karamsar, ben mi?
Çehov'u artık okuyucunun her türü seviyordu Eleştirmenler de onun sanat gücünü kabul etmişlerdi; ama yazarı karamsar olmakla eleştiriyorlardı Çehov'sa karamsarlığı bütün ömrü boyunca reddetti Hayatına böylesine ilgi gösteren insan karamsar olamazdıStanislavski de bu iddiayı kesinlikle reddederek şöyle diyordu: "Anton Pavloviç gördüğüm en büyük iyimserdir" Çehov'un hayat sevgisini kendisine ruhça en yakın kahramanı, "Vanya Dayı"daki Astrov, güzel ifade ediyor Hayatından memnun olup olmadığı sorusuna şu karşılığı veriyor: "Genel olarak hayatı severim; ama bizim hayatımıza, taşra hayatına, Rus hayatına, esnaf hayatına tahammül edemem, ruhumun bütün gücüyle hor görürüm" Sağlık durumum kötü, güneye bir gideyim
Yazarın kendini en rahat hissettiği yer halkın yanıydı Bir dönemden sonra kendini sosyal işlere verdi1892 yılında Nijni Naugored vilayetinde başgösteren kıtlıkla savaşmak için kurulan teşkilata katıldı Aynı yıl Melihova adlı bir köyde aldığı çiftliğe yerleşti Böylece Çehov'un Melihova Dönemi denilen dönem başladı Yaratıcılığının zirvesindeydi Yaşayışı çok sadeydi Halka yakın olmak, sosyal işlerle uğraşmak, onu mutlu ediyordu Buna rağmen sağlık durumu gittikçe bozuluyordu Hastalığı iklim tedavisi istiyordu ve Çehov güneye gidiyordu Yalta'da bir yazlık evi vardı Yalta'da devrin büyük yazarlarının ve sanatçılarının ziyaret ettiği yazar en çok Tolstoy'la ve Gorki'yle görüşüyordu Moskova Devlet Tiyatrosu oyuncusu Olga Knipper'le evlendi Sağlık durumu gittikçe bozulmaktaydı Doktorlarının tavsiyesiyle Almanya Bodenwagler'e taşındı 1 Temmuz gecesi son şampanyasını içtikten sonra uyudu ve bir daha uyanmadı Çehov'un tiyatro sevgisi çocukluk yaşlarında izleyici olarak başladı Vodvil olarak adlandırdığı birer perdelik oyunlarıyla, dörder perdelik oyunlarından ilk ikisi olan "İvanov" ve "Orman Cini"ni 1887-1890 yıllarında yazdı
Vodvilleri taşra tiyatrosunda büyük başarı kazandı Bir Moskova tiyatrosunda sahnelenen "İvanov" da çok büyük başarı sağladı Orman Cini'nin aynı başarıyı sağlamaması üzerine Çehov oyun yazmaya uzun süre ara verdi "Martı"yla yeniden oyun yazmaya başlaması ikinci başarısızlığı beraberinde getirdi Bunun üzerine Çehov tiyatroyla ilgisini kesmeye karar verdi Bir mektubunda şöyle diyordu: "700 yıl yaşasam bir piyes yazmam Nesine isterseniz bahse girerim" Bunları yazarken tiyatro sevgisini hesaba katmamıştır Bu sırada "Vanya Dayı" büyük övgülere layık görülüyordu "Martı"nın ikinci sahnelenişinde kazandığı büyük başarı da "Üç Kız Kardeş" ve "Vişne Bahçesi"ni yazmasına sebep oldu
Konular, tipler, temalar
Çehov'un oyunlarında geçiş dönemi Rusyası'nın, bir rejimin son döneminin, etkileri görülmekteydi Alt üst olmuş değerler, yıkılan toplumsal katmanlar, laçkalaşmış ilişkilerin varlığı en üst seviyedeydi Oyunlarında Rus toplumunun tüm katmanlarından tipler görürüz
Hemen hemen tüm oyunlarında yinelenen tipler yok olan aydınlardır İşlenen bir başka ana konu da, dönemin de etkileriyle "gelecek umudu"dur Ayrıca özveri, sabır, çalışkanlık da oyunlarında sıkça işlenen konulardır
Yaşasın gençlik
Çehov'un oyunlarında dikkat çeken bir husus genç karakterlerin daima coşkulu, dinamik, dürüst, uyumlu olması; yaşlı aristokrat kökenli karakterlerin de uyumsuz, çekilmez tipler olmasıdır Bu da Çehov'un Çarlık Rusyası'na olumsuz bakış açısının bir gösterisidir
Bu tüfek patlayacak!
Çehov'un sahnelenmeye dair dikkat ettiği hususlardan biri de doğallıkla bağdaştırılabilecek işlevselliktir Çehov'a göre oyunun başında sahnede bir tüfek varsa, o tüfek oyunun sonunda mutlaka patlamalıdır
Doğallık, doğallık, doğallık
Yazar, kahramanlarını, yaşamı, yaşanılanları olduğu gibi göstermek gerektiğini düşünüyordu Yaşam nasılsa her şey öyle olmalıydı Tüm duygular yan yana ve doğal olmalıydı Çehov'un Martı'nın oyuncularına söylediği gibi:
"Her şey basit olmalıdır Tümüyle basit Teatral olmamaktır esas olan"

"Sanırım Anton Çehov'la karşılaşan herkes, içinde ister istemez daha yalın, daha doğru, daha kendisi olma isteği duyardı Çehov hayatı boyunca hep kendi ruhsal bütünlüğü içinde yaşadı; her zaman kendisi olmayı, iç özgürlünü korumayı başardıBaşkalarının özellikle de daha kaba insanların Anton Çehov'dan beklediklerine hiç aldırmadı Bu güzel yalınlığın içinde, kendisi de yalın, gerçek ve içten olan her şeyi sevdi ve kendine özgü bir güçle başkalarına da yalın olmayı öğretti"

Maksim GORKİ
"Çehov bir sanatçı olarak ,önceki Rus yazarlarıyla, Turgenyev, Dostoyevski veya benimle, mukayese bile edilemez Çehov'un kendi biçimi var empresyonistler gibi Bakarsanız adam hiçbir seçim yapmadan, eline hangi boya geçerse onu gelişi güzel sürüyor Bu boyalar arasında hiçbir münasebet yokmuş gibi görünür Ama bir de geri çekilip baktınız mı şaşırırsınız Karşınızda parlak büyüleyici bir tablo vardır"

Tolstoy

Ceren Bayar
 
Geri
Üst