AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

Aks Nedir? Çeşitleri ve Arızaları Nelerdir?

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.363
Tepkime puanı
1
Puan
1
Fazla eski zamanlardan beri tasarlanan vasıta parçalarının bir çoğu hiç bir şekilde değişime uğramamıştır Yalnızca çeşitlendirilmesi ve çağa uygunluğu yönünde geliştirilmelere ast tutulmuştur Araçlarımızın hareket mekanizmaları nedir diye sorsak mantık olarak doğrudan doğruya motor ünitesi aklımıza kazanç Evet motor araçların hareket düzeneği ortamını ayarlayabilir ancak tek başına öylece çalışması bir şey açıklama etmez Nasıl ama marş motoru ile birincil elektriksel tepkilerle başlangıcı yapılıyorsa, aynı şekilde hareketin sağlanması için de belirlenmiş parçalara gücün gönderilmesi gerekiyor İşte direksiyon hareketi ilk kez edinmek üzere benzer olan sistemin döndürme hareketini karşılayan parça “Aks tır Bahsettiğimiz parça duruş biçimi yönünden yalnızca bir “çubuk olarak gözükse de üstlendiği rol, aracın gidiş anahtarlarından biridir Dingil vasıta tiplerine tarafından farkındalık gösterir Yağ ve Çiçek Tozu Filtresi Nedir? Ne Vakit Değiştirilmelidir? Motorun faal durumu geçiş yapmasından itibaren şanzıman dahil tüm aktarım organları da benzer şekilde sisteme emrindeki olarak gelecek emirleri beklemektedir Yani motordan vites kutusuna aktarılan hareket diferansiyele, oradan akslara ve son olarak tekerleklere iletilmektedir Mil Nedir? Aks Nedirhttp:bilgilihocamcominternaldatasaksnedircesitlerivearizalarinelerdir5c30e3395ee00alt 1200 600Giriş kısmında sizlere doğrusu aksın yaptığı iş hakkında küçük açıklamalarda bulunduk Hemen ise bu parçanın hangi görevde bulunduğundan bahsederek devam edeceğiz Aks, çubuk şeklinde bir parçadır Bu parça, tekerleğe sabit duran ve kesin merkez deliğinin içinde konumlandırılmıştır çoğunlukla hareket aktarımları bütün araçlarda bu parça ile oluşur Ön kısımdan gelen emirle birlikte devreye giren vites kutusu oluşan torku şafta iletir Oluşan hareket enerjisi de diferansiyel dişlileri ile benzer olan akslara aktarılır Çubuk şeklindeki bu hareket teçhizat üyesi, sağ ve sol tekerlekler olmak üzere iki taraflıdır Ve tekerlek bağlantılarına kadar, müşterek çalıştığı parçalar vardır Aksın yardımcı ekipmanının bir kısmı değişmez iken bir kısmı da hareketlidir Hareketli ve sabit tutulmasının nedeni; tekerlek hareketlerine tarafından olmasındandır Altında ve yukarı hareket edebildiği gibi, içe ve dışa hareket eden eklemlere de sahiptir Askların içte kalan kısımlarına frezeler eklenmiştir Hareket sağlama işini eksen dişlilerinin içine geçen frezeler sağlamaktadır Peki, bu akslar tekerleklerden çıkmayacak şekilde nasıl sabitlenir? Akslar şüphesiz şans eseri olan bir şekilde tekerleklere emrindeki değildir İki parça arasındaki temas flanş (iki tesisat elemanını bir tutan parça) ile olmaktadır Kama parçasıyla beraber tekerlek ve göbekli kampana ask koniğine oturur Son olarak da tespit somunu ile bağlantının son noktası yapılmış olur Dingil Çeşitleri Nelerdir? img Aks Çeşitleri Nelerdirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasaksnedircesitlerivearizalarinelerdir5c30e3397e372alt Aks Çeşitleri Nelerdir 1200 600Akslar vasıta sınıflarına kadar farklılık gösterir Yapılış biçimlerine kadar basit yapılı da olabiliyorlar Örneğin otomobillerin eksen sistemi yüksek oranda yük taşımalı olmazken, kamyonet cinsi araçlarda araç yükü de bu kısma verilir Şu Anda sizlere üç kısımda, çeşitlerinden bahsedelim h3Yarım Özgür Aks Nedir?h3 Yarım özgür aks tipi otomobillerin bazılarında; kamyonet ve 4×4 araçların arka akslarında kullanılmaktadır Eğer aracınızda yarım özgür dingil varsa, sırık kısımdaki rulman yataklarının olduğu kısmında araç yükü çekilir İkinci bir etapta tekrar tekerleklere dönüş hareketi verir Araçlarda en sık kullanılan mil tipidir Çünkü öteki seçenekler olan ¾ çeyrek serbest eksen mili ve bütün hür yüzücü ask miline tarafından maliyeti ucuzdur h3Bütün Serbest Yüzücü Mil Mili Nedir?h3 Bu diğerlerinden farklıdır Çünkü bütün hür aks ağırlık kısmıyla bir alakası yoktur Yalnızca difiransiyelden aldığı dönüş hareketini tekerleklere iletmekle görevlidir Bu çeşitte önem, muhafaza ve tekerlek göbeği göre halledilmektedir Bütün özgür yüzücü dingil mili zarar görse (kırılsa) dahi tekerlek uygun kalır h3Üç Çeyrek Özgürlük Aks Mili Nedir?h3 Bu eksen tipini bütün orta olarak düşünebiliriz Kutup kısmı koniktir Araç yükü üç çeyrek tipinde, mil muhafazası göre taşınmaktadır Eksen mili tekerleğe civatalıdır Eksen Arızaları Nelerdir? img Aks Arızaları Nelerdirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasaksnedircesitlerivearizalarinelerdir5c30e339902d6alt Aks Arızaları Nelerdir 1200 600Aksta çıkabilecek arızaların genel anlamda tehlikeli olduğunun bilinmesi ve o kısma daha çok kulak verilmesi gerekiyor Genel ve en sık görülen arızalarından birisi rulman bozulmasıdır Dıştan gelen darbe sonucunda eğer oysa rulman hasar görmüşse tekerlekten gelen normalin dışarıya sesler duyarsanız Sesleri de uğultu şeklindedir Asklar fazla yük aşağıda da arızalanır Yani normalinden daha pozitif yükü araçlara yüklediğimizde ve uzun süreli fazla çalıştırılmasından kaynaklı bozulabiliyor Sürüş sırasında tekerlekleri çevirdiğimiz yönde mil hizasına veya o kısma gelebilecek kaya, odun vb cisimlere çarpmaktan kaçınmalıyız Böyle bir senaryoda aks kırılabilir Yani büyük darbeler de aksın zarar görmesi muhtemel bir durumdur Eksen kafası da sık bozulan parçadır Bozulmasının yanına sizleri en güvenli olmayan durumlara düşürecek parçanın da bu olduğunu söyleyebiliriz Çünkü aks kafasının bir şekilde bozulması durumunda; direksiyon hakimiyetinde kısıtlamalar yaşatabilir En basit direksiyon titremesinden anlayabilirsiniz Titrek bir direksiyon da hareket zorluğu yaşatarak kazaya sebebiyet verebilir Eksen kafasının kırılma durumlarında neler meydana kazanç? Kırıldığını düşünürsek burada işler birazcık daha zordur Çünkü kırılan dingil başı kaza riskini %90 oranlarına çıkartıyor Birçok sebebten nedeniyle aks ve onu yaratıcı parçalar da hasar durumundan ötürü boşluklar oluşur Farketmeme durumunda en küçük ağırlık ve hareket de aksın ikiye bölünmesine niçin olacaktır Anlattığımız kısma kadar olan arızalar sizlere evvelden belirtiler vererek oluşmaktadır Yeniden mil parçalarından biri olan porya bilyası dediğimiz parça da olağan seyir sırasında birdenbire arızalanabilen bir parçadır Porya içerisine entegreli rulman iki metal plaka arasında küçük bilyelerden oluşur Şayet parça bozulmuşsa yeniden ses verecektir Fakat öteki arızalardaki gibi emin uzaklık sizi yöneticilik etmeyebilir Nedeni ise sesle beraber tekerlek dönme hareketi kısıtlanır Porya bilyası rulmanının durması demektir Özetle tekerleğin dönmeyeceği anlamına kazanç Gözümüzün önüne giderken kilitlenen bir tekerleği getirirsek fena sonlu senaryoları düş etmek güç olmayacaktır Mil Bozulduğunda veya Kırıldığında Maliyetleri Nedir? img Aks Bozulduğunda veya Kırıldığında Maliyetleri Nedirsrc http:bilgilihocamcominternaldatasaksnedircesitlerivearizalarinelerdir5c30e339a5113alt Aks Bozulduğunda veya Kırıldığında Maliyetleri Nedir 1200 600Aksı bir tamamen düşünsek de, onu oluşturan parçalar ayrı olarak ele alınmaktadır Sağ ve sol tekerleklere ayrı dingil parçaları verilmesinden nedeniyle oluşacak değişimlerde tek kısım ele alınır Yani hangi taraf aksı değişmesi gerekiyorsa! Maliyet kısmı her marka modeline tarafından değişmektedir Arazi aracı, bayağı yol otomobili ve ağır siklet taşıyan araçların mil parça fiyatları ayrıdır Örneğin Toyota Avensis aracın sağ ya da sol komple eksen setini aldığınızda ortalama 350 TL ile 500 TL arasında orijinal parça fiyatı çıkmaktadır Renault Clio gibi B Segment aracın ise 150 TL ile 200 TL arasındadır Aksların tamir olanağı olmadığı için komple başkalaşım yapılır Fakat kırılma durumu olmayan durumlarda arızanın olduğu parçayı bambaşka alıp taktırabiliyorsunuz Mesela körük kısmın yırtıldığını düşünürsek maliyeti sizlere artı olmayacaktır Rulman ya da komple dingil kafası değişimlerinde ise tam tersi bir fatura çıkacaktır Triger Kayışı Nedir? Ne Süre Değiştirilir? Önemi ve Parçaları Nelerdir? Araçlar için epeyce yük talep eden mil parçasından sizlere detaylıca bahsettik Siklet ve hareket sağlayıcı bu parçanın özellikle önemini vurgulamaya çalıştık Basit basit arıza yapmayan fakat bozulduğunda maliyetinden çok yaşamsal tehlike taşıdığını sizlere aktardık Off road sporu için hazırlanan aksın bütünü daha sağlam olmasına karşın yine de gelecek büyük darbelerde kırılması laf konusudur Hele oysa off road için hazır bir aracın aksı daha sağlam versiyonu olurken, aynı oranda maliyeti de 3 veya 4 katına çıkabiliyor Dingil arızaları nelerdir? kısmında anlattığımız önceden dikkat veren ses ve titreşim gibi reaksiyonları es geçmemenizi öneriyoruz Hem fazla yönlü darbe almış çatlak ya da kırık dingil muhakkak tamir edilemez Şüphesiz yenisi ile başkalaştırmak zorundasınız Sizlere bir tavsiye daha verecek olursak; tekerlek kısmından veya alt kısımdan aldığınız darbeden sonradan olanağınız varsa aracınızı kıpırdatmayınız ya da belirli zaman kenarda bekleyerek körüğün olduğu kısımlardan yağ sızıntısı var mı denetleme ediniz sizlere bilgilihocamcom farkıyla sunulmuştur
 
Geri
Üst