AdBlock kullandığınızı tespit ettik.

Bu sitenin devam edebilmesi için lütfen devre dışı bırakın.

657 Genel Haklar

haberci

Yeni Üye
Katılım
4 Şubat 2025
Mesajlar
51.379
Tepkime puanı
1
Puan
1
657ye ast memurlarda genel haklar
Memuriyette genel haklar
GENEL HÜKÜMLER
KAPSAM :
Madde 1 Bu Kanun, Genel ve Katma Bütçeli Kurumlar, İl Özel İdareleri, Belediyeler, İl Özel İdareleri ve Belediyelerin kurdukları Birlikler ile bunlara alt döner sermayeli kuruluşlarda, kanunlarla kurulan fonlarda, kefalet sandıklarında ya da Vücut Terbiyesi Bölge Müdürlüklerinde Çalışan memurlar hakkında uygulanır
Sözleşmeli ve geçici personel hakkında bu kanunda belirli özel hükümler uygulanır
Bugüne dek dağıtılmış değişikliklere uğrayan 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu1471965 tarihinde kabul edilmiştir
AMAÇ
Madde 2 Bu kanun Devlet memurlarının hizmet şartlarını, niteliklerini, atanma ve yetiştirilmelerini, ilerleme ve yükselmelerini, tayin, adalet, zorunluluk ve sorumluluklarını, aylıklarını ve ödeneklerini ve öteki özlük işlerini düzenler
Bu kanunun uygulanmasını uygulamak veya emrettiği hususları açıkça belirtmek üzere tüzükler çıkarılır Bu Kanunda yönetmelikler Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulur
Temel İlkeler :
Madde 3 Bu kanunun temel ilkeleri şunlardır :
Sınıflandırma:
A) Devlet Millet Hizmetleri Görevlerini ve bu görevde çalışan Devlet Memurlarını görevlerin gerektirdiği niteliklere ve mesleklere göre sınıflara ayırmaktır
Kariyer:
B) Devlet Memurlarına,yaptıkları hizmetler için lazım bilgilere ve yetişme şartlarını uygun bir şekilde, sınıfları içinde en yüksek derecelere dek ilerleme imkanını sağlamaktır
Liyakat:
C) Devlet Halk hizmetleri görevlerine girmeyi,sınıflar içinde ilerleme ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini liyakat sistemine dayandırmak ve bu sistemin eşdeğer imkanlarla uygulanmasında Devlet Memurlarını güvenliğe sahip kılmaktır
İstihdam Şekilleri :
Madde 4 Yukarıdaki ilkeler doğrultusunda, Millet hizmetleri; Memurlar, Sözleşmeli Personel, Geçici Personel ve İşçiler eliyle gördürülür
A) Memur :
Mevcut kuruluş biçimine bakılmaksızın Devlet ve diğer millet tüzel kişiliklerince Genel Idare Esaslarına kadar yürütülen asli ve sürekli halk hizmetlerini ifa ile görevlendirilenler, bu kanunun uygulanmasında memur sayılır
Bu açıklama dışındaki kurumlarda genel politika tesbiti, araştırma, tasarlama, proğramlama, yönetim ve denetim gibi işlerde görevli ve yetkili olanlarda memur sayılır
B) Sözleşmeli Personel:
Yeniden Yapılanma planı,takvim proğram ve meslek proğramlarında bulunan manâlı projelerin hazırlanması, gerçekleştirilmesi, işletilmesi ve işlerliği için koşul olan zaruri ve istisnai hallere münhasır olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici işlerde kurumun teklifi üzerine Devlet Personel Başkanlığı ile Maliye ve Gümrük Bakanlığının görüşleri alınarak Bakanlar Kurulunca Geçici olarak anlaşma ile çalıştırılmasına karar verilen ve emekçi sayılmayan millet hizmeti görevlileridir
C) Geçici Personel:
Bir yıldan eksik süreli ya da mevsimlik hizmet olduğuna Devlet Personel Başkanlığının ve Maliye ve Gümrük Bakanlığının görüşlerine dayanılarak Bakanlar Kurulunca karar bahşedilen görevlerde ve belirli ödenti ve adet sınırları içinde kontrat ile çalıştırılan ve işçi sayılmayan kimselerdir
D) İşçiler:
(A), (B) ve (C) fıkralarında belirtilenler haricen kalan kişilerdir Bunlar hakkında bu kanun hükümleri uygulanmaz
Dört İstihdam Şekli Dışarıda Personel Çalıştırılamayacağı,
Madde 5 657 Sayılı kanuna alt kurumlar, yukarıda yazılmış dört istihdam şekli dışında personel çalıştıramazlar
ÖDEVLER VE SORUMLULUKLAR
Sadakat:
Madde 6 Devlet Memurları, Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına ve Kanunlarına sadakatla tabi kalmak ve milletin hizmetinde Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarını Sadakatla göstermek zorundadırlarDevlet Memurları bu hususuAsli Devlet Memurluğunaatandıktan sonra en geç bir ay içinde kurumlarınca düzenlenecek merasimle yetkili amirlerin huzurunda yapacakları yeminle belirtirler ve özlük dosyalarına konulacak aşağıdaki Ant Belgesini imzalayarak göreve başlarlar
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına, Atatürk İnkilap ve İlkelerine, Anayasada ifadesi yer alan Türk Milliyetçiliğine sadakatla alt kalacağıma; Türkiye Cumhuriyeti kanunlarını milletin hizmetinde olarak tarafsız ve denklik ilkelerine alt kalarak uygulayacağıma; Türk Milletinin ulusal, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyip, koruyup bunları geliştirmek için çalışacağıma; insan haklarına ve Anayasanın temel ilkelerine dayanan ulusal, demokratik, laik, bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı ödev ve sorumluluklarımı bile bile, bunları tutum halinde göstereceğime namusum ve şerefim üstüne ant ederim
Açıklık ve Devlete Sadakât :
Madde 7 Devlet Memurları Siyasi Partiye üye olamazlar, herhangi bir siyasi parti, kişi veya zümrenin yararını veya zararını gaye tutan bir davranışta bulunamazlar; görevlerini yerine getirirlerken dil, ahali, cinsiyet, siyasi us, felsefi inanç, din ve mezhep gibi ayırım yapamazlar, hiç bir şekilde siyasi ve ideolojik amaçlı beyanda ve eylemde bulunamazlar ve bu eylemlere katılamazlar
Devlet Memurları her durumda Devletin menfaatlerini gözetmek mecburiyetindedirler Türkiye Cumhuriyeti Anayasasına ve Kanunlarına tutarsız olan,memleketin bağımsızlığını ve bütünlüğünü bozan, Türkiye Cumhuriyetinin güvenliğini tehlikeye düşüren herhangi bir faaliyette bulunamazlarAynı nitelikte etkinlik belirten herhangi bir harekette, guruplaşmaya, teşekküle veya derneğe katılamazlar, bunlara yardım edemezler
Tutum ve İşbirliği :
Madde 8 Devlet Memurları, devlete ait sıfatlarının gerektirdiği asalet ve güvene layık olduklarını hizmet içindeki ve dışındaki davranışlarıyla göstermek zorundadırlar
Devlet Memurlarının işbirliği içinde çalışmaları esastır
Yurt Haricen Davranış :
Madde 9 Devlet Memurlarından aralıksız veya geçici görevle veya yetişme, çözümleme ve araştırma için tanıdık olmayan memleketlerde bulunanlar Devlet itibarını ya da görev haysiyetini zedeleyici fiil ve davranışlarda bulunamazlar
Amir Durumunda Olan Devlet Memurunun Devir ve Sorumlulukları :
Madde 10 Devlet Memurları amiri oldukları kuruluş ve hizmet birimlerinde kanun, anayasa ve yönetmeliklerle belirlenen görevleri vaktinde ve eksiksiz olarak yapmaktan ve yaptırmaktan, maiyetindeki memurlarını yetiştirmekten, hal ve hareketlerini takip ve kontrol etmekten görevli ve sorumludurlar
Amir, maiyetindeki memurlara hakkaniyet ve denklik içinde davranır, amirlik yetkisini kanun, tüzük ve yönetmeliklerde kayıtlı esaslar içinde kullanır
Amir maiyetindeki memurlara kanunlara tutarsız dikte veremez ve maiyetindeki memurdan hususi bir üstünlük temin edecek bir talepte bulunamaz, hediyesini kabul edemez ve borç alamaz
Devlet Memurunun Ödev ve Sorumlulukları :
Madde 11 Devlet Memurları kanun, tüzük ve yönetmeliklerde belirtilmiş esaslara uymakla ve amirler tarafından bahşedilen görevleri yerine getirmekle sorumlu ve görevlerinin iyi ve içten yürütülmesinden amirlerine aleyhinde sorumludurlar
Devlet Memuru amirinden aldığı emiri, Tüzük,Kanun,Tüzük ve Yönetmelik hükümlerine tutarsız görürse yerine getirmez ve bu aykırılığı o emri verene bildirir
Amir emrinde ısrar eder ve bu emrini yazı ile yenilerse, memur bu emri yapmaya mecburdur Ama emrin yerine getirilmesinden doğacak yükümlülük emri verene aittir
Konusu suç teşkil eden dikte hiçbir suretle yerine getirilmez, yerine getiren kimse sorumluluktan kurtulamaz
Telaş hallerde kamu düzeninin ve millet güvenliğinin korunması için kanunla gösterilen istisnalar saklıdır
Bireysel Mesuliyet ve Hasar :
Madde 12 Devlet Memurları, görevlerini dikkat ve özen ile gerçekleştirmek ve kendilerine teslim edilen Devlet malını gözetmek ve her an hizmete hazırlanmış halde bulundurmak için zorunlu tedbirleri almak zorundadırlar
Devlet Memurunun maksat, hata, ihmal veya tedbirsizliği sonucu yöneticilik zarara uğratılmışsa, bu zararın ilgili memur göre rayiç bedeli üzerinden ödenmesi esastır
Zararların ödettirilmesinde bu konudaki genel hükümler uygulanır Ama fiilin meydana geldiği tarihte en alt derecenin birinci kademesinde yer alan memurun brüt aylığının yarısını geçmeyen zararlar, kabul etmesi halinde disiplin amiri veya yetkili disiplin kurulu kararına kadar ilgili memurca ödenir
Şahısların Uğradıkları Zararlar :
Madde 13 Kişiler Ulus hukukuna bağlı görevlerle ilgili olarak uğradıkları zararlardan nedeniyle bu görevleri yerine getiren personel aleyhine değil, ilgili kurum aleyhine dava açarlar Ama, Devlet dairelerine tevdi ya da bu dairelerce tahsil veya muhafaza edilen para ve para hükmündeki kıymetli kağıtların ilgili personel göre zimmete geçirilmesi halinde, zimmete geçirilen miktar cezai takibat sonucu beklenmeden Define kadar yargı sahibine ödenir Kurumun, genel hükümlere göre sorumlu personele rücu hakkı saklıdır
12 nci maddeyle bu maddede belirtilen zararların nevi, miktarların tesbiti, takibi amirlerin sorumlulukları ve yapılacak işlemlerle ilgili öteki hususlar Başbakanlıkça düzenlenecek yönetmelikle belirlenir
Mülk Bildirimi :
Madde 14 Devlet Memurları, kendileriyle eşlerine ve velayetleri altındaki çocuklarına ait taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları hakkında özel kanunda yazılı hükümler uyarınca mal bildirimi verirler
Basına Data veya Açıklama Verme :
Madde 15 Devlet Memurları Ulus görevleri hakkında basına, haber ajanslarına ya da radyo ve televizyon kurumlarına veri ya da beyan veremezler Bu konuda gerekli veri, fakat Bakanın yetkili kılacağı görevli, illerde Valiler ya da yetkili kılacağı görevli kadar verilebilir
Askeri hizmet ile ilgili bilgiler özel kanunların yetkili kıldığı personel açık havada hiç bir kimse kadar açıklanamaz
Devlete Ait Doküman, Araç ve Gereçlerin Yetki Verilen Mahaller Dışına Çıkarılmaması ve İadesi :
Madde 16 Devlet Memurları görevleri ile ilgili resmi belge, vasıta ve gereçleri yetki verilen mahaller dışına çıkaramazlar, hususi işlerinde kullanamazlar
Devlet Memurları görevleri icabı kendilerine teslim edilen resmi evrak, araç ve gereçleri görevleri sona erdiği vakit geri vermek zorundadırlar Bu yükümlülük memurun mirasçılarına da şamildir
GENEL HAKLAR
Uygulamayı İsteme Hakkı :
Madde l7 Devlet Memurları bu kanun ve bu kanuna dayanılarak yayınlanan anayasa ve yönetmeliklere kadar atama ve tesbit olunup yürürlükte bulunan hükümlerin kendileri hakkında aynen uygulanmasını dilemek hakkına sahiptirler
Emniyet :
Madde 18 Kanunlarda yazılı haller dıştan Devlet Memuru ’ nun memurluğuna son verilemez, aylık ve başka hakları elinden alınamaz
Emeklilik :
Madde 19 Devlet Memurlarının, özel kanununda (5434) yazılı açıklanmış şartlar içinde emeklilik hakları vardır
Çekilme :
Madde 20 Devlet Memurları, bu kanunda belirtilen esaslara tarafından Memurluktan çekilebilirler
Başvuru, Şikayet ve Dava Açma :
Madde 21 Devlet Memurları kurumlarıyla ilgili resmi ve kişisel işlerinden dolayı başvuru; amirleri veya kurumları tarafından kendilerine uygulanan yönetimsel eylem ve işlemlerden nedeniyle şikayet ve dava açma hakkına sahiptirler
Başvuru ve şikayetler laf ya da yazı ile en yakın amirden başlayarak silsile yolu ile şikayet edilen amirler atlanarak yapılır
Başvuru ve Şikayetler incelenerek en kısa zamanda ilgiliye bildirilir
Devlet Memurlarının Şikayet ve Müracaatları ile ilgili usul ve esasları saptamak amacıyla Başbakanlıkça çıkarılan DEVLET MEMURLARININ ŞİKAYET VE MÜRACAATLARI HAKKINDA YÖNETMELIK 28111982 Tarih ve 85743 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kabul edilmiş olup, 12 Ocak 1983 tarih ve 17926 sayılı Devlete Ait Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir
Yönetmelik Hükümleri konu başlıklarına tarafından aşağı açıklanmıştır
Yönetmelik hükümleri 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 1 nci fıkrasında farzedilen kurum ve kuruluşlarda çalışan memurlar hakkında uygulanır (Yönetmelik Madde : 2)
Şikayet Hakkı
Devlet Memurları amirleri veya kurumları kadar kendilerine uygulanan idari eylem ve işlemlerden nedeniyle şikayet hakkına sahiptirler (Yönetmelik Madde : 3)
Toplu Şikayet Yasağı
Birdenbire artı Devlet Memurunun toplu olarak laf veya yazı ile şikayette bulunmaları yasaktır Bir ya da benzer hadise birdenbire fazla memurun şikayetlerine sebep veya konu olursa bunların herkes, ayrı ayrı ve tek başına şikayet haklarını kullanabilirler (Mevzuat Madde : 4)
Yapılma Şekli
Şikayetler laf ya da yazı ile en yakın amirden başlanarak silsile yolu ile ve şikayet edilen amirler atlanarak yapılır
Yazılmış şikayetler maksadı en iyi açıklama edecek şekilde yönetmelik hükümlerine uygun olarak yazılan bir tatbik ile yapılırDilekçede tesbit edilen eksiklikler ile suç teşkil etmeyen usulsüzlüklerin giderilmesi şikayeti kabul eden amirlerce sağlanır
Sözlü şikayetlerdede bu esaslara uyulur
Sözlü olarak yapılan şikayetler, şikayeti yapanın istemi halinde yapıldıkları anda şikayetçi ile şikayeti kabul eden amir kadar birlikte imzalanan bir tutanakla tesbit olunur ve iki tarafa verilir
Amir de şikayetin tutanağa geçirilmesini isteyebilir Davacı tutanak düzenlenmesinden kaçınırsa şikayet yapılmamış sayılır (Yönetmelik Madde : 5)
Karar Merci :
Şikayet hakkında karar verme yetkisi şikayet edilenin birincil disiplin amirine aittir
Şikayeti kabul eden, ama karar verme yetkisi bulunmayan amirler bunları silsile yolu ile ve kendi görüşlerini de ek etmek suretiyle şikayet edilenin ilk disiplin amirine 3 gün içinde intikal ettirirler Şikayet edene de durum hakkında bilgi verirler (Yönetmelik Madde : 6)
Yapılacak işlemler :
Yönetmelikte belirli usul ve esaslara uygun şekilde yapılan şikayetler karar vermeye yetkili amirlerce incelenir ve karara bağlanırKararlar şikayet sahiplerine ve lüzum görülürse şikayet edilene yazı ile bildirilir (Yönetmelik Madde : 7)
Süre :
Şikayetlerin incelenmesi ve bir karara bağlanarak şikayet sahiplerine beyanat edilmesi ile ilgili tüm işlemlerin en geç şikayet dilekçesinin karar merci ’ine intikal ettiği tarihi izleyen 30 gün içinde tamamlanması zorunludur
Adli ve yönetimsel tahkikata konu olacak nitelikteki şikayetler hakkında ilgili yönetmelik hükümleri uygulanır (Mevzuat Madde : 8)
İtiraz :
Şikayette bulunan ve şikayet edilen memurlar yetkili amirlerce verilen kararlara karşı bir defaya bile bile elde etmek üzere kararın kendilerine tebliğini izleyen 10 gün içinde bir üstteki merci ’e itiraz edebilirler
İtirazların yapılmasında ve incelenip karara bağlanmasında şikayetler hakkında bu yönetmelikte açıklanmış usul ve esaslar geçerlidir (Mevzuat Madde : 9)
Şikayet Edenin Sorumluluğu :
Şikayet haklarını kullanan Devlet Memurlarına şikayetlerinden nedeniyle bir suç oluşturan verilemez Ancak şikayet haklarını Yönetmelikte tesbit edilen usul ve esaslara aykırı surette kullananların veya her ne surette olursa olsun bu haklarını kullanırken bir kabahat işleyenlerin sorumlulukları saklıdır (Yönetmelik Madde : 10)
Müracaat Hakkı :
Devlet Memurları kurumları ile ilgili resmi ve şahsi işlerinden dolayı başvuru hakkına sahiptirler (Yönetmelik Madde : 11)
Karar Mercii :
Müracaatlar hakkında karar verme yetkisi kurumların egzersiz usul ve esaslarını belirleyen kanun, anayasa ve yönetmelikler ile müracaat konusunu çözümlemeye yetkili kılınan mercilere aittir
Müracaatı kabul eden, fakat sorunu tahlil yetkisi bulunmayan amirler bunları silsile yolu ile 1 nci fıkrada belirtilmiş mercilere 3 gün içinde intikal ettirilir
Toplu başvuru yasağı, şekil, yapılacak işlemler, vakit, itiraz, müracaat edenin sorumluluğu konularında uygulanacak hükümler (Yönetmelik Madde : 12)Yönetmeliğin 4,5,7,8,9 ve 10 ncu maddeleri ile belirlenen yöntem ve esaslar Devlet Memurlarının yapacakları müracaatlar hakkında da geçerlidir (Yönetmelik Madde : 13)
Amirlerin Sorumlulukları :
Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslara uygun bir şekilde yapılmış bulunan şikayet ve müracaatlar hakkında görevlerini vaktinde ve eksiksiz olarak yerine getirmeyen amirlere durumun niteliğine ve yük derecesine göre 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun değişik 125nci maddesinde sayılan disiplin cezalarından birisi verilir(Mevzuat Madde : 14)
Öteki Ulus Görevlilerinin Durumu :
Yönetmelik hükümleri, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanununun öbür 1maddesinin1 fıkrasında sayılan kurumlarda çalışan sözleşmeli ve geçici personel; aynı kanunun ilave geçici 12,13 ve l4 maddeleri kapsamına giren personel; ilave geçici 9 madde de farzedilen kurumlarda çalışan memurlar ile sözleşmeli ve geçici personel hakkında da uygulanır
Birinci fıkra kapsamına giren ve memur olmayan personelin Yönetmelikte belirlenen yöntem ve esaslara aykırı şikayet ve müracaatlar hakkında bağlı oldukları mevzuat hükümleri uyarınca işlem yapılır(Yönetmelik Madde :15)
Izin:
Madde 23 Devlet Memurları, bu kanunda gösterilen süre ve şartlarla izin hakkına sahiptirler
Kovuşturma ve Suçlama :
Madde 24 Devlet Memurlarının görevleri ile ilgili ya da görevleri sırasında işledikleri suçlardan nedeniyle soruşturma ve kovuşturma yapılması ve haklarında dava açılması özel hükümlere tabidir
İsnat ve İftiralara karşısında koruma :
Madde 25 Devlet Memurları hakkındaki ihbar ve şikayetler garez * ya da mücerret** hakaret için uydurma bir kabahat isnadı sureti ile yapıldığı ve soruşturma veya yargılamanın bağlı olduğu kanuni operasyon sonucunda bu isnat sabit olmadığı takdirde, merkezde bu memurun en büyük amiri, illerde Valiler isnatta bulunanlar hakkında ulus davası açılmasını Cumhuriyet Savcılığından isterler
YASAKLAR
Toplu Eylem ve Hareketlerde Yeralma Yasağı :
Madde 26 Devlet Memurlarının toplu olarak söz veya yazı ile müracaatları ve şikayetleri, ulus hizmetini aksatacak şekilde memurluktan mahsus birlikte çekilmeleri, veya görevlerine gelmemeleri veya görevlerine gelipte Devlet hizmetlerinin ve işlerinin yavaşlatılması ya da aksatılması sonucunu doğuracak eylem ve hareketlerde bulunmaları yasaktır
Grev Yasağı :
Madde 27 Devlet Memurlarının greve karar vermeleri, grev düzen etmeleri, bildiri etmeleri ve bu yolda propaganda yapmaları yasaktır
Devlet Memurları, herhangi bir greve veya grev teşebbüsüne katılamaz, grevi destekleyemez veya teşvik edemezler
Ticaret ve Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Yeralma Yasağı :
Madde 28 Memurlar Türk Ticaret Kanununa tarafından (Tacir) veya (Esnaf) sayılmalarını gerektirecek bir faaliyette bulunamaz, ticaret ve sanayii müesseselerinde tahsis alamaz, ticari mümessil, ticari temsilci, Kollektif şirketlerde ortak ya da Komandit şirkette komandite karşılıklı olamazlar (Görevli oldukları kurumların iştiraklerinde kurumlarını temsilen alacakları görevler hariç)
Memurların üyesi oldukları inşa, yeniden yapılanma ve tüketim kooperatifleri ile kanunla kurulmuş takviye sandıklarının yönetim ve yoklama kurulları üyelikleri ve özel kanunlarda açıklanmış görevler bu yasaklamanın dışındadır
Eşleri, reşit olmayan veya mahcur olan çocukları, yasaklanan faaliyetlerde yer alan memurlar bu durumu 15 gün içinde bağlı oldukları kuruma bildirmekle yükümlüdürler
Armağan Alma, Üstünlük Sağlama Yasağı :
Madde 29 Devlet Memurlarının direkt ya da arabulucu eliyle armağan istemeleri ve görevleri esnasında olmasa zeka avantaj sağlama amacı ile armağan kabul etmeleri ya da meslek sahiplerinden borç para istemeleri ve almaları yasaktır
Denetimindeki Teşebbüsten Üstünlük Sağlama Yasağı :
Madde 30 Devlet Memurunun denetimi altında yer alan ya da kendi görevi ya da mensup olduğu kurum ile ilgisi olan bir teşebbüsten doğrudan doğruya ya da aracı eliyle her ne isim aşağıda olursa olsun bir menfaat sağlaması yasaktır
Kuytu Bilgileri Açıklama Yasağı :
Madde 31 Devlet Memurlarının halk hizmetleri ile ilgili bakımlı bilgileri görevlerinden ayrılmış bile olsalar, yetkili bakanın yazılı izni olmadıkça açıklamaları yasaktır
Devamı için TIKLAYIN *
 
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'na göre devlet memurlarının genel haklarını detaylı bir şekilde açıklayayım:

1. **Uygulamayı İsteme Hakkı (Madde 17):** Devlet memurları, kanun ve bu kanuna dayanılarak yayınlanan yönetmelikler kapsamında kendileri hakkında geçerli olan hükümlerin uygulanmasını talep etme hakkına sahiptirler.

2. **Emniyet (Madde 18):** Kanunlarda belirtilen durumlar dışında devlet memurlarının memurluğuna son verilemez ve hakları ellerinden alınamaz.

3. **Emeklilik (Madde 19):** Devlet memurlarının emeklilik hakları, özel kanunda (5434 Sayılı Kanun) belirtilen şartlar içinde sağlanmaktadır.

4. **Çekilme (Madde 20):** Devlet memurları, 657 sayılı kanunda belirtilen esaslara göre memurluktan çekilebilirler.

5. **Başvuru, Şikayet ve Dava Açma (Madde 21):** Devlet memurları, kurumlarıyla ilgili resmi ve kişisel işlerinden dolayı başvuru yapma, amirleri veya kurumları tarafından kendilerine uygulanan idari eylem ve işlemler nedeniyle şikayet etme ve dava açma hakkına sahiptirler.

6. **İzin (Madde 23):** Devlet memurları, belirtilen süre ve şartlarla izin hakkına sahiptirler.

7. **Kovuşturma ve Suçlama (Madde 24):** Devlet memurlarının görevleri ile ilgili veya görevleri sırasında işledikleri suçlarla ilgili soruşturma ve kovuşturma işlemleri özel hükümlere tabidir.

8. **İsnat ve İftiralara Karşı Koruma (Madde 25):** Devlet memurları hakkındaki ihbar ve şikayetler garez ya da mücerret hakaret amacı taşıyan uydurma isnatlara karşı korunmaktadır, bu durumda ilgili mercilere başvurulabilir.

Yukarıda belirtilen Genel Haklar bölümünde açıklanan haklar, devlet memurlarının haklarını korumaya yönelik olan önemli başlıklardır. Öte yandan, 657 sayılı kanunun diğer maddeleri de devlet memurlarının hak ve sorumluluklarını detaylı bir şekilde düzenlemektedir. Bu hak ve sorumluluklar, devlet memurlarının kamu hizmetine karşı sorumluluklarını ve görevlerini ifa ederken izlemesi gereken ilke ve kuralları belirlemektedir.
 
Geri
Üst